پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.10.2016, 0:10

عفو بین‌الملل خواستار آزادی نامشروط گلرخ ابراهیمی شد

بی بی سی: گروه عفو بین الملل در واکنش به خبر بازداشت صبح دوشنبه گلرخ ابراهیمی ایرایی، نویسنده و فعال حقوق بشر، خواستار آزادی فوری و نامشروط او شده است. او کتابی درباره سنگسار نوشته بود که جایی چاپ نشده است.

پیشتر گزارش شد که ماموران “بدون احضاریه کتبی” به خانه این نویسنده یورش بردند و او را به زندان اوین منتقل کردند.

او ظاهرا برای تحمل شش سال حبس خود به بند زنان این زندان منتقل شده است.

بنابه گزارش ها خانم ابراهیمی در ارتباط با نگارش داستانی درباره سنگسار در ایران از جمله با اتهام “توهین به مقدسات” روبرو بود. او این داستان را منتشر نکرده بود.

به گزارش عفو بین الملل آرش صادقی فعال حقوق بشر و شوهر خانم ابراهیمی که از پیش زندانی شده بود در اعتراض به حبس همسرش دست به اعتصاب غذا زده است.

مگدالنا مقرابی معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی تازه ترین نویسنده و فعال جوان ایرانی است که گرفتار سرکوب بی امان بیان هنرمندانه می شود. زندانی کردن او به خاطر بیان مسالمت آمیز در مخالفت با سنگسار یک بی عدالتی فاحش و تعرضی قابل سرزنش به آزادی بیان است. این اقدام همچنین نمایشی تکان دهنده و عمیقان نگران کننده در حمایت از مجازات بی رحمانه و غیرانسانی سنگسار است.”

او خواستار آزادی فوری این نویسنده و لغو محکومیت او شد.

بنابه این گزارش رمانی که خانم ابراهیمی به خاطر نوشتن آن محکوم شده واکنش احساساتی یک زن جوان به تماشای فیلم “سنگسار ثریا م.” است که از روی عصبانیت یک نسخه از قرآن را آتش می زند. آن فیلم براساس سرگذشت واقعی زنی که به خاطر زنا سنگسار شده ساخته شده است.

عفو بین الملل نوشت که پیش نویس کتاب خانم ابراهیمی زمانی که ماموران برای دستگیری او و شوهرش رفته بودند کشف شد.

آرش صادقی هم اکنون حکم ۱۵ سال زندان را می گذراند. “تبلیغ علیه نظام” و “تجمع و تبانی علیه امنیت ملی” و “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی” از اتهامات آرش صادقی بود؛ اتهاماتی که به گفته عفو بین الملل به فعالیت های مسالمت آمیز او مربوط می شود.

آن دو ابتدا شهریور ماه ۱۳۹۳ دستگیر شده بودند.

عفو بین الملل نوشت: “گلرخ ابراهیمی ایرایی در دو جلسه کوتاه در دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به شش سال حبس محکوم شد. او در جریان محاکمه وکیل نداشت.”

این سازمان می گوید مقام های امنیتی و اطلاعاتی وکیل اول او را برای رها کردن پرونده تحت فشار قرار دادند و وکیل دوم از نمایندگی او منع شد.

عفو بین الملل نوشت: “او در جلسه اول اجازه نیافت در دفاع از خود سخن بگوید چون جلسه اول بر فعالیت های شوهرش تمرکز داشت. در جلسه دوم او به دلیل یک عمل عمده جراحی در بیمارستان بود و نمی توانست حاضر شود؛ اما دادگاه علیرغم وجود مدارک پزشکی درخواست او را برای تاخیر محاکمه رد کرد.”

این سازمان می نویسد که پیشتر در تماسی تلفنی از مرکز اجرای احکام به خانم ابراهیمی دستور داده شد خود را برای شروع حبس شش ساله به زندان اوین معرفی کند و تهدید شد در غیر این صورت در خیابان یا خانه اش او را دستگیر خواهند کرد. با این حال او هرگز احضاریه رسمی دریافت نکرد.

گفته شد ماموران با شکستن در خانه خانم ابراهیمی او را با خود بردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024