پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 24.10.2016, 20:49

جواد ظریف و جان برنده جایزه چتم‌ هاوس شدند

محمد جواد ظریف و جان کری به دلیل ایفای نقش مهم در موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، برنده جایزه امسال چتم هاوس شدند.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا به دلیل نقش مهمی که در سال ۲۰۱۵ در موفقیت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ داشتند، از سوی موسسه مطالعاتی چتم‌هاوس به عنوان برندگان جایزه چتم هاوس ۲۰۱۶ اعلام شدند.

اندیشکده چتم‌هاوس مباحث هسته‌ای ایران را نیز در طی این سال‌ها رصد کرده و مطالعاتی در مورد آن انجام داده است.

چتم هاوس روز دوشنبه در تارنمای خود نوشت این موسسه جایزه سال خود را به فرد، افراد یا سازمان‌هایی می‌دهد که بیشترین کمک را به گسترش روابط بین‌المللی در یک سال گذشته کرده باشند.

موسسه مطالعاتی چتم هاوس، جایزه سال خود را به نیابت از ملکه انگلیس می‌دهد که این اقدام در آن کشور به عنوان نماد اقدامی فراحزبی تلقی می‌شود.

چتم‌هاوس بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۰ با توافق بین تعدادی از نخبگان انگلیسی و آمریکایی به وجود آمد. این اندیشکده یک موسسه خیریه است که دارای دو شاخه انگلیسی و آمریکایی است و در مورد مناطق مختلف جهان از جمله آسیا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکا، فلسطین تحلیل‌هایی را ارائه می‌کند و جلساتی را در این زمینه برگزار می‌کند. برخی از شرکت‌های نفتی بزرگ در قاره اروپا و آسیا اسپانسر مالی این اندیشکده هستند و این اندیشکده تاکنون تحقیقات جدی در زمینه انرژی انجام داده است.

این جایزه از سال ۲۰۰۵ میلادی ارائه شده و آنگ سان سوچی، کنشگر دموکراسی در میانمار، گروه پزشکان بدون مرز و ملیندا گیتس، یکی از بنیان‌گذاران موسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس، از جمله برندگان پیشین چتم هاوس بوده‌اند. «لولا داسیلوا » و «عبدالله گل »رییسان جمهور پیشین برزیل و ترکیه از برندگان جایزه این اندیشکده بودند.

ظریف: این جایزه متعلق به ملت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اهدای جایزه از سوی اندیشکده بین‌المللی «چتم‌هاوس» به وزیر خارجه ایران در ارتباط با فعالیت‌های وی جهت حل پرونده هسته‌ای کشور در سال ۲۰۱۵ تاکید کرد : اقای ظریف معتقد هستند که این جایزه متعلق به ملت ایران است.

بهرام قاسمی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد اهدای این جایزه از سوی این اندیشکده به وزیر خارجه ایران گفت: همان‌طور که مطلع هستید چتم‌هاوس یک اندیشکده شناخته‌شده اروپایی در سطح جهان است و امسال جایزه خود را به صورت مشترک به خاطر مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به آقایان ظریف و کری اهدا کرده است.

این دیپلمات ارشد ایران در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه برای دریافت این جایزه به لندن سفر خواهد کرد، تصریح کرد: آقای ظریف به دلیل برنامه‌های از پیش تعیین شده و مشغله‌های کاری، سفری در این ارتباط به لندن نخواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا این اولین بار است که چنین جوایزی به آقای ظریف اهدا می‌شود؛ توضیح داد: تاکنون موسسات مختلف شناخته شده‌ای در سطح جهان با توجه به سیستم کاری و مقرراتشان از آقای ظریف درخواست و سوال کردند که نامزد جایزه آن‌ها شود که برخی از این جوایز حتی جوایز مادی بالایی نیز بوده است ولی آقای ظریف این پیشنهادهای متعدد را تاکنون رد کرده‌اند و قبول نکرده‌اند که نامزد دریافت این جوایز شوند.

وی ادامه داد: البته چتم‌هاوس چنین فرآیند و قانونی ندارد که از افراد در این زمینه سوال کند و افراد را بدون سوال کاندیدا می‌کند که در مورد آقای ظریف نیز این اتفاق افتاده است.

وی در مورد نگاه شخص وزیر خارجه به این جایزه نیز گفت: از دیدگاه ایشان، این جایزه متعلق به ملت ایران به خاطر مقاومتهای جانانه‌شان  برابر فشارها و تحریم‌های چند سال اخیر است. ملت ایران با خردورزی در برابر این فشارها ایستادگی کردند و در نهایت با حمایتهای مردم، توانستیم با توافق برجام، قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت علیه ایران و تحریم‌هایی که در این زمینه وجود داشت را لغو کنیم و این جایزه متعلق به ملت ایران است.

در طی ادوار گذشته مقامات مختلفی از جمهوری اسلامی ایران برای سخنرانی و ارائه دیدگاه‌هایشان پیرامون مسائل ایران و منطقه و... به این اندیشکده دعوت شده‌اند که علاوه بر محمد جواد ظریف، می‌توان به حضور و سخنرانی کمال خرازی در این اندیشکده زمانی که وزیر امور خارجه بود، اشاره کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024