پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.10.2016, 10:40

دوران طلایی آموزش و پرورش تکرار می‌شود؟

وزارت آموزش و پرورش بیش از هر زمان و هر دستگاه دیگری به اصلاحات اساسی نیازمند است. امید که مجلس نیز همراهی کند و اشتباه استراتژیک مجلس قبلی را تکرار نکند.

«عصر ایران» نوشت: وزارت آموزش و پرورش در انتظار وزیر جدید است و در این میان، فرهنگیان بیش از دیگران چشم‌انتظار هستند تا ببینند رئیس‌جمهور روحانی، سکان «مهمترین وزارتخانه ایران» را به دست چه کسی می‌دهد؟

تقریباً همه نظرسنجی‌ها و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که محمدعلی نجفی، موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی بوده است. در دوران او بود که نخستین تغییر و تحولات اصلاح‌گرایانه در آموزش و پرورش کلید خورد. بهبود وضعیت رفاهی فرهنگیان، وارد کردن رشته‌های آموزشی مهارت‌محور کار و دانش به نظام آموزشی، اختصاص عوارض دو درصدی به آموزش و پرورش و ... از جمله اقدامات او در دوران وزارتش بود.

این است که هنوز از دوران وزارت او، با نام «دوره طلایی آموزش و پرورش» یاد می‌کنند.

به همین خاطر است که روحانی، در ابتدای ریاست جمهوری‌اش در پاسخ به مطالبات فرهنگیان کشور، نجفی را به عنوان گزینه پیشنهادی‌اش برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد ولی مجلس وقت، با سیاسی‌کاری‌هایی که در آن صورت گرفت، تنها با یک رأی کمتر، مانع از تکرار روزهای خوب آموزش و پرورش شد.

اینک، بار دیگر نام محمدعلی نجفی در میان گزینه‌های وزارت آموزش و پرورش به چشم می‌خورد. هرچند خبرهای موثق حاکی از آن است که خود او تمایلی به وزیر شدن ندارد ولی اصرارهای فرهنگیان برای قبول مسئولیت همچنان ادامه دارد. اگر روحانی بتواند او را متقاعد به قبول این مسئولیت کند، عیدی زودهنگامی به فرهنگیان ایران و میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌های آنها داده است.

نجفی نشان داده که مرد اصلاحات واقعی (و نه سیاسی به معنای مصطلحش) در آموزش و پرورش است و امروز، وزارت آموزش و پرورش ایران بیش از هر زمان و هر دستگاه دیگری به اصلاحات اساسی نیازمند است.

امید که مجلس نیز همراهی کند و اشتباه استراتژیک مجلس قبلی را تکرار نکند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024