جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 21.10.2016, 21:44

توافق آنکارا و بغداد بر سر نقش ترکیه در نبرد موصل

العربیه: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا جمعه ۲۱ اکتبر پس از گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که آنکارا و بغداد، به توافقی اولیه دست یافتند که در نهایت برای ترکیه امکان ایفای نقش در عملیات بازپس گیری موصل از گروه داعش را فراهم می‌آورد.

پیشتر اردوغان به خاطر شرکت نکردن کشورش در عملیات بازپس گیری شهر موصل که زمانی بخشی از امپراتوری عثمانی بود و ترکیه همچنان آن را جزو مناطق نفوذ خود می‌داند، ابراز ناخرسندی کرده بود.

در همین حال عراق به تحرکات نظامی ترکیه در خاک خود با دید شک و تردید می‌نگرد. توافق بر سر عملیات موصل می‌تواند به یکی از تنش‌های اصلی میان دو کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشتون کارتر گفت که جزئیات نقش احتمالی ترکیه در عملیات نظامی جاری برای باز پس گیری موصل، همچنان در حال بحث و بررسی است.

کارتر به خبرنگارانی که با او به ترکیه رفتند گفت:‌ «به طور حتم این دولت عراق است که باید با شکل نهایی مشارکت ترکیه در عملیات موصل موافقت کند. به نظرم که توافقی اولیه در این باره حاصل شده است».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «اکنون به جزئیات عملیات رسیدیم و بروی آن تمرکز داریم».

او افزود، واشینگتن علاقمند به همکاری با آنکارا در حمله به داعش در شهر سوری رقه است، وی در ادامه اضافه کرد «ما با نقش بررسی شده ترکیه در عملیات علیه داعش در سوریه و عراق موافق هستیم.»

در همین راستا فکری ایشق، وزیر دفاع ترکیه در پایان دیدار با همتای آمریکایی‌اش آشتون کارتر در آنکارا، گفت که ایالات متحده علاقمند به همکاری با ترکیه در حمله برای بیرون راندن تشکیلات داعش از پایگاهش در شهر سوری رقه است.

ایشق در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ترکیه (تی.آر.تی) گفت، در صورت گریز هرچه بیشتر جنگزدگان از شهر موصل عراق، ترکیه به تنهایی توان پذیرش تعداد بیشتری از پناهندگان را ندارد.

حضور نیروهای نظامی ترکیه در پایگاه نظامی بعشیقه عراق در نزدیکی موصل، باعث تنش شدید میان بغداد و آنکارا شده است. در این پایگاه، نظامیان ترکیه اقدام به آموزش پیشمرگه‌های کرد و داوطلبان عشایر سنی کردند.

اردوغان نسبت به آغاز جنگ فرقه‌ای در عراق در صورت ورود شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی در عملیات موصل، هشدار داده است.

فکری ایشک وزیر دفاع ترکیه که به کارتر دیدار کرده هم گفت که توافقی اولیه برای مشارکت ترکیه در «تعیین سرنوشت موصل» وجود دارد. او افزود که با همتای آمریکایی‌اش بر ضرورت همکاری میان سه کشور برای کاهش تنش میان بغداد و آنکارا، به توافق رسیده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024