شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 21.10.2016, 21:28

مجید مقدم از بازداشت‌شدگان کهریزک به اوین احضار شد

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که مجید عابدین زاده مقدم، فعال مدنی و از بازداشت شدگان کهریزک، روز بیست و نهم مهرماه از سوی دادسرای اوین برای اجرای حکم سه سال حبس احضار شده و باید در مهلتی پنج روزه خود را به زندان اوین تهران معرفی کند.

مجید مقدم متولد ۲۵ اسفند ۱۳۶۴، اولین بار در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ و در جریان اعتراضات پس از انتخابات بازداشت و به بازداشتگاه معروف و بدنام کهریزک منتقل شد، پس از پنج روز حضور در بازداشتگاه کهریزک به زندان اوین انتقال یافت و در مردادماه همان سال با قرار کفالت آزاد شد. او پس از آزادی از عاملان اتفاقات کهریزک شکایت کرد و همچنین در مصاحبه های مختلف درباره شکنجه ها و وضعیت غیرانسانی این بازداشتگاه و مرگ سه تن از معترضان  افشاگری کرد.

مجید مقدم طی هفت سال گذشته دو بار دیگر نیز بازداشت و سرانجام با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۳ سال زندان محکوم شد، یک منبع مطلع درباره فعالیت های او که در حکم دادگاه انقلاب غیرقانونی تلقی شده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “مجید از کسانی بود که در سال ۱۳۸۸ بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد، هم خودش شکنجه شد و مرگ چند نفر از زندانیان سیاسی را آنجا دید، بعد آزادی درباره آن اتفاقات مصاحبه کرد، او جزء گروهی بود که علیه مسئولین قضایی و عاملین فاجعه کهریزک اعلام شکایت کرده بود.”

این منبع مطلع همچنین “فعالیت های مسالمت آمیز” مجید مقدم را به عنوان دلیل دیگر بازداشت و محکوم شدن او معرفی کرد: “کارهایی مثل دیدار با همبندیانش که از زندان آزاد شده بودند که دیدار خیلی دوستانه و عادی هم بوده، رفتن به دیدار خانواده هایی که در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ فرزندانشان را از دست داده بودند و یا دیدار با خانواده زندانیان سیاسی، مجید به زندانی شدن و حصر خانگی رهبران جنبش سبز بعد انتخابات ۸۸ هم انتقاد داشت و از آنها حمایت می کرد و این ها در کنار مصاحبه ها با اینکه هیچ کدام غیرقانونی نبود، باعث بازداشت و محکومیتش شد.”

پرونده شکنجه در بازداشتگاه کهریزک و مرگ چند تن از معترضان پس از انتخابات ۱۳۸۸، یکی از پر سروصدا ترین پرونده های بدرفتاری با زندانیان در جمهوری اسلامی است که با شکایت خانواده های کشته شدگان در این بازداشتگاه پس از هفت سال، در شهریورماه ۱۳۹۵ به عذرخواهی کتبی سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران منجر شده است.

مجید مقدم که اولین بار در ۱۸ تیر سال ۸۸ بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شده بود، از اتهامات منجر به این بازداشت تبرئه شد، اما در ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ برای بار دوم بازداشت شد و یک روز پس از آن بدون تشکیل پرونده قضایی آزاد شد. برای سومین بار مجید مقدم در ۱۲ آذر ۱۳۹۳ و به دلیل مصاحبه ها و فعالیت‌های مدنی اش توسط قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت و به بند دو– الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد، اوحدود سه ماه در سلول های انفرادی بازجویی شد و اسفندماه ۱۳۹۳ به بند هشت زندان اوین انتقال یافت.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده در اسفند ۱۳۹۳ مجید مقدم را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” به ۶ سال زندان محکوم کرد. این فعال مدنی زندانی پس از حدود ۹ ماه بازداشت در چهارم مرداد ۱۳۹۴ با سپردن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. در اردیبهشت ۱۳۹۵ شعبه ۳۹ دادگاه تجدیدنظر در رسیدگی مجدد، حکم شش سال زندان مجید مقدم را به ۳ سال زندان قطعی کاهش داد.

مجید مقدم هم اکنون به قید وثیقه آزاد است اما با دریافت احضاریه در روز بیست و نهم مهر ماه، باید خود را تا حداکثر چهارم آبان ۱۳۹۵ دوباره به زندان اوین معرفی کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024