جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.09.2016, 17:58

جمع‌آوری ۱۴۰۰۰ امضا برای پایان قیمومیت مردان بر زنان عربستانی

نزدیک به ۱۴ هزار زن عربستانی با امضای طوماری از ریاض خواستند به سیستم قیمومیت مردان بر زنان در این کشور پایان دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی عربی، این طومار در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد استقبال و هشتگ “لغو قیمومیت مردان” به صورت گسترده در توییتر مورد استفاده قرار گرفت.

براساس قوانین سعودی، زنان عربستانی نمی‌توانند بدون موافقت سرپرست خود درخواست صدور گذرنامه کنند و به همین دلیل نیز نمی‌توانند بدون اجازه سرپرست خود به خارج از کشور بروند. علاوه بر این، آنها همواره در معاملات از جمله اجاره آپارتمان و یا طرح شکایات با مشکل مواجه هستند.

عزیزه الیوسف، فعال حقوقی عربستان که این طومار را ارائه کرده، گفت: به واکنش‌ها افتخار می‌کنم اما اکنون خواهان پاسخ مسئولان هستم.

با وجود اینکه ریاض برای فعالیت شغلی زنان در این کشور موافقت ولی امر را شرط نکرده اما در مقابل با صاحبان مشاغلی که با این مساله مخالفت می‌کنند، نیز برخورد نمی‌کند.

زنان عربستانی با بورسیه دولتی هم نمی‌توانند بدون اجازه سرپرست خود و محرمی که وی را همراهی کند در خارج از کشور تحصیل کنند. علاوه بر این هنوز رانندگی برای زنان عربستانی ممنوع است.

دیده‌بان حقوق بشر در ژوئیه گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن به شکلی دقیق به بررسی تمامی موانع رسمی و غیررسمی که زنان عربستان در تصمیم‌گیری‌ها و انجام کارهای خود بدون حضور و یا موافقت یکی از نزدیکانشان با آن مواجه هستند، پرداخت. بسیاری از زنان عربستانی با ذکر نام کامل خود و تعداد زیادی نیز بدون درج نامشان این طومار را امضا کردند.

طبق گزارش‌ها حدود ۲۵۰۰ زن با ارسال پیام‌هایی به دفتر پادشاهی عربستان حمایت خود را از این طومار اعلام کردند.

کریستین بکرلی، یکی از افرادی که در سازمان دیده‌بان حقوق بشر روی این گزارش کار کرده، واکنش‌ها به آن را “شگفت‌انگیز و بی‌سابقه” توصیف کرد.

در مقابل برخی زنان نیز هشتگ دیگری در حمایت از قیمومت مردان را به اشتراک گذاشته و برخی دیگر ایجاد اصلاحات در این سیستم را همسو با تغییرات عصر کنونی خواستار شدند.

الیوسف، صاحب این طومار و کسی که در سال ۲۰۱۳ به جرم رانندگی برخلاف قوانین عربستان بازداشت شد گفت: از عواقب این طومار نگران نیستم چرا که هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام.

وی افزود: در این طومار خواسته شده زنان بالای ۲۱ سال به عنوان شخص بالغ تلقی شوند. هدف اصلی از این طومار آن است که زن عربستانی به عنوان شهروند کامل در عربستان تلقی شود.

درخواست‌ها برای لغو سیستم قیمومیت مردان بر زنان در عربستان از حدود پنج سال قبل بدون دریافت هیچگونه پاسخ رسمی از سوی مسئولان آغاز شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024