شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 25.09.2016, 10:42

فروش آیفون‌های ١١‌میلیون تومانی قاچاق در مراکز مجاز

شهروند| آیفون‌های موجود در بازار غیرقانونی و قاچاقند. رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید كه در حال حاضر قیمت آیفون‌های جدید در بازار کاذب است. میرمهدی کمیجانی درباره وضع خرید و فروش گوشی‌های آیفون که به‌تازگی و با فاصله کمی از عرضه جهانی وارد بازارهای داخلی شده، می‌گوید گوشی‌های آیفون جدید که در بازار عرضه می‌شود، از طریق مسافرها و چمدانی وارد کشور شده است؛ تمام این اجناس بدون ثبت سفارش وارد شده و حتی گارانتی ندارند. این گوشی‌هاي بدون مجوز و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار عرضه‌شده با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه شده‌اند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید شرکت‌هایی که مجوز دارند، اقدام به واردات نکرده‌اند؛ چراکه قیمت‌ها ثابت نیست. تا جایی که من اطلاع دارم هیچ‌کدام اقدام به فروش کالا نکرده‌اند و گوشی‌هایی که در بازار است از طریق دیگری وارد شده است؛ این شرکت‌ها منتظرند که نوسانات بازار فروکش کند تا آنها با اختلاف قیمت کمتری این گوشی‌ها را به فروش برسانند.

در حال حاضر قیمت‌ها رشد بی‌رویه داشته و کاذب است و این شرکت‌ها نمی‌توانند جوابگوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده باشند؛ چرا که این سازمان بر قیمت‌ها نظارت می‌کند. امیدواریم که اقدام‌های لازم برای مبارزه با قاچاق کالا به درستی در کشور اجرا شود تا قاچاقچی‌ها جیب مردم را خالی نکنند.

واقعیت بازار اما چیز دیگری است. آیفون‌ ۷ و +۷ قاچاق توسط نمایندگی‌های مجاز در سطح بازار به فروش می‌رسد. در حالی‌که قرار بود با ارایه مجوز ثبت سفارش تلفن‌های همراه آیفون با برند تجاری APPLE به نمایندگی‌های درخواست‌کننده، از واردات قاچاق این محصول جلوگیری شود، اما نه‌تنها محصولات جدید آیفون (۷‌و+۷) به صورت قاچاق در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود، بلکه شاهد عرضه قاچاق این محصولات با قیمتی نجومی توسط برخی نمایندگی‌های دارای مجوز ثبت سفارش هستیم. اختلاف فروش قیمت آیفون‌های ۷ و +۷ در سایت اپل با بازار ایران از دو‌میلیون تومان شروع شده و تا هشت‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان هم می‌رسد و این در حالی است که مسئولان ادعا می‌کنند كه تمامی آیفون‌های به ایران رسیده قاچاق و بدون گارانتی هستند.

گفتنی است كه این ارقام نجومی قبل از هر چیز نشان‌دهنده نبود نظارت در عرضه و فروش این محصول در ایران، وجود حباب اولیه و ارقام کاذب در ابتدای امر و نیز عرضه کالای قاچاق در قلب پایتخت در مراکز دارای مجوز است. کار تا جایی پیش رفته که مدل ٨٤٩ دلاری اپل در ایران، با قیمت ۱۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. جالب است که قبل از ارایه محصولات جدید تلفن‌های همراه شرکت اپل به نظر می‌رسید با توجه به ارایه مجوز به شرکت‌های مختلف در ارتباط با ثبت سفارش واردات تلفن‌های همراه آیفون از ایجاد بازار سیاه این کالاها جلوگیری شود، اما عدم پیگیری‌های لازم بر این مسأله و دست روی دست گذاشتن‌ها باعث شد تا با شکست مجدد در تصمیم‌گیری و نظارت هنگام عرضه محصولات جدید این برند به منظور کنترل بازار همراه باشیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024