پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 25.09.2016, 10:25

دو بار اعدام برای قاتل «ستایش»

شهروند: قاتل ستایش قریشی با صدور حکم اعدام و قصاص، چند قدم به طناب دار نزدیک‌تر شد. این پسر نوجوان که ٦ ماه پیش دختربچه ٦ ساله را پس از آزار به طرز هولناکی کشته بود، در آخرین مرحله از رسیدگی به پرونده‌اش و با حکم قضات جنایی، به یک‌بار قصاص بابت قتل، یک‌بار اعدام بابت تجاوز و پرداخت دیه  بابت جنایت بر میت محکوم شد. این درحالی است که پدر ستایش پس از اطلاع از صدور حکم اعدام برای قاتل دخترش گفت که به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیست.

ستایش بیست‌ودوم فروردین‌ماه ناپدید شد. پدر و مادرش که اهل افغانستان هستند، همه جا را به دنبال دخترشان زیر و رو کردند، اما حتی با کمک پلیس هم نتوانستند ردی از دخترشان بیابند. فردای روز ناپدید شدن ستایش، پلیس به این خانواده خبر تلخی داد. آنها ردی از ستایش پیدا کرده بودند اما این اصلا خبر خوبی نبود، چراکه جسد ستایش در خانه همسایه پیدا شده بود. پدر ستایش وقتی به خانه همسایه‌شان رفت با پیکر آسیب‌دیده دخترش مواجه شد. آن‌جا بود که ماجرای قتل هولناک دخترش را شنید. پسر ١٧ ساله همسایه، ستایش را بعد از تجاوز با چاقو به قتل رساند و جسدش را در وام حمام انداخت و رویش اسید ریخت. پسر ١٧ ساله که در از بین بردن جسد موفق نبود، از دوستش کمک خواست و درنهایت این کمک‌خواهی باعث شد پدرش در جریان ماجرا قرار بگیرد. بنابراین خبر به پلیس و کلانتری محل رسید و پسر نوجوان نیز خیلی زود دستگیر شد. بعد از دستگیری و اعترافات هولناک قاتل ستایش بود که ایران به سوگ مرگ تلخ این دختربچه نشست.

انکار در جلسه دادگاه
در نهایت پس از گذشت ٥ ماه، هفته گذشته یعنی روز ٢٤ شهریورماه، قاتل ستایش را برای رسیدگی به پرونده‌اش به شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران منتقل کردند. در این جلسه که مادر ستایش با شنیدن جزییات قتل دخترش بیهوش شد، پدر ستایش درخواست قصاص کرد. در ادامه متهم نیز در جایگاه قرار گرفت و به قضات گفت: «قبول دارم. اما آن روز کاملا مست بودم. درواقع سیاه‌مست بودم که مرتکب چنین جنایتی شدم.»

این پسر در جلسه غیرعلنی محاکمه‌اش به هیأت قضائی گفت که موضوع تجاوز را قبول ندارد و چون آن روز را به یاد ندارد،  نمی‌تواند این مسأله را قبول کند. او گفت كه اگر هم قبلا به تجاوز اعتراف کرده تحت فشار بوده است. در ادامه مقتول از ‏پدر و مادر ستايش طلب بخشش کرد و گفت که او را ببخشند.

صدور حکم قصاص و اعدام
در نهایت قاضی خازنی، رئیس شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران پس از گذشت ١٠ روز از برگزاری جلسه محاکمه، حکم این پرونده را صادر کرد. عسگر قاسمی آقباش یکی از وکلای اولیای‌ دم «ستایش قریشی» درباره محکومیت قاتل به اعدام و قصاص گفت: «قاتل به قصاص نفس به اتهام قتل عمد و یک‌بار اعدام به اتهام تجاوز به عنف محکوم شده است. همچنین پرداخت دیه و ارش ‌البکاره و جنایت بر میت از دیگر محکومیت‌های قاتل ستایش است. این درحالی است که حکم صادر شده قابل فرجام‌‌خواهی در دیوانعالی کشور است.»

گذشت نمی‌کنیم
پدر ستایش قریشی درباره صدور این حکم به «شهروند» گفت: «یکی، دو ساعت پیش بود که از صدور این حکم باخبر شدم. نسبت به این حکم هیچ اعتراضی ندارم و به نظرم حکم عادلانه‌ای است. من از همان ابتدا هم گفته‌ام که هرچه قانون بگوید من هم تابع آن هستم. این جنایت تلخ و هولناک و تنبیه قاتل را اول به خدا و بعد به قانون واگذار می‌کنم. حتی اگر حکم قصاص و اعدام هم صادر نمی‌کردند، باز هم اعتراضی نداشتم. من اگر می‌گویم که امیر باید قصاص شود، به‌خاطر خودم و خانواده‌ام نیست، حتی به‌خاطر ستایش هم نیست. من تنها می‌خواهم این مجازات درس عبرتی باشد برای امیرهای دیگر که ستایش دیگری را چنین بی‌رحمانه به قتل نرسانند. از وقتی دخترم فوت شده است، من و مادرش یک روز خوش هم نداریم. همسرم بعد از این ماجرا دیگر مثل سابق نشد. مرتب بیمار می‌شود و من باید او را به بیمارستان ببرم. از لحاظ روحی هم مشکل زیادی پیدا کرده است و نمی‌تواند مثل سابق باشد. در این مدت خیلی سعی کردم او را کمی آرام کنم، ولی فایده‌ای ندارد. می‌گوید بعد از ستایش او هم مرده است. خانواده ما از هم پاشید و دیگر مثل سابق نمی‌شویم. با این حال اصلا حاضر به گذشت نیستیم. حتی بیشترین پول را هم به من پیشنهاد کنند، باز هم راضی به گذشت نمی‌شوم. می‌خواهم امیر اعدام شود تا بقیه درس عبرت بگیرند. با این حال حکم هنوز تأیید نشده و تا مرحله اجرا زمان زیادی مانده است. حتی اگر قاتل دخترم را اعدام هم نکنند، اعتراضی نمی‌کنم. ولی خودم هیچوقت حاضر به گذشت نمی‌شوم.»

او ادامه داد: «صدور حکم اعدام برای قاتل دخترم، نه مرا و نه همسرم را اصلا خوشحال نکرده است. حتی ذره‌ای هم از این موضوع خوشحال نیستیم. ولی با این حال دلم نمی‌خواهد که رضایت بدهم. اگر قانون می‌گوید که امیر باید اعدام شود، من هم تابع آن هستم. اگر هم در ادامه این حکم تأیید نشود و اعدام قاتل لغو شود، باز هم راضی هستم و هیچ اعتراضی ندارم. امیر در زمانی‌که همسایه ما بود هیچ مشکلی از لحاظ روحی و روانی نداشت و به هیچ بیماری دچار نبود که من بخواهم به‌خاطر آن گذشت کنم. از لحاظ سنی هم باز باید قانون تصمیم بگیرد، نه من؛» شیرآقا قریشی در پایان صحبت‌هایش گفت: «در این مدت هیچ‌کس نه از خانواده قاتل و نه کس دیگری، برای گرفتن رضایت به خانه ما نیامده‌اند. هیچ‌کس نسبت به اعلام گذشت اقدامی نکرده است. با این وجود اگر کسی هم اقدام کند، می‌گویم هرچه قانون بگوید. تا آخرین لحظه هم پای حکم قانون می‌مانم و نظری خلاف آن نمی‌دهم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024