پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 31.08.2016, 19:17

پنج مسیحی توسط ماموران وزارت اطلاعات بدون اعلام اتهام بازداشت شدند

منصور برجی، سخنگوی «کلیساهای ایرانی همگام» به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت یک مسیحی و چهار نوکیش مسیحی روز جمعه پنجم شهریور ماه در باغی فیروز کوه تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده اند. به گفته آقای برجی اتهام این پنج نفر در زمان بازداشت ذکر نشده و هنوز هم به خانواده های آنها اتهامشان اعلام نشده است.

به گفته آقای برجی، امین افشار نادری، هادی عسگری، امیر سامان دشتی، محمد دهنوی از نوکیشان مسیحی و رامیل بت تمرز، فرزند یک کشیش مسیحی به نام ویکتور بت تمرز است که روز جمعه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده اند.

منصور برجی درباره نحوه بازداشت آنها به کمپین گفت: «این پنج نفر به همراه همسرانشان برای تفریح به باغی در منطقه فیروزکوه، در شمال تهران رفته بودند اما چند ساعت پس از حضورشان تعدادی از ماموران وزارت اطلاعات به باغ وارد شدند. این افراد در باغ که ملک شخصی است هیچ فعالیت مذهبی نداشتند و فقط برای تفریح دور هم جمع شده بودند. در زمان بازداشت سه نسخه انجیل که متعلق به خودشان بوده  ضبط شده است.»

منصور برجی گفت: «ماموران هیچ برگه ای برای ورورد به باغ و دستگیری آنها نشان نداده اند و وقتی امین افشار نادری از ماموران حکم بازداشت را خواسته، آنها او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند. مردها و زن ها را جدا کردند، وسایل شان را تفتیش کرده و سه نسخه انجیل که متعلق به خود افراد بوده ضبط کرده اند و بعد همگی مردها را با خودشان برده اند.»

رامیل بت تمرز فرزند ویکتور بت تمرز، کشیش آشوری و رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی تهران است. این کشیش مسیحی در مهمانی شب کریسمس سال ۱۳۹۳ در منزلش به همراه دو نفر دیگر از مهمانانش دستگیر شد. یکی از این دو نفر به گفته آقای برجی، امین افشار نادری بود. آنها در بازجویی ها متهم به انتشار و پخش انجیل، فعالیت غیرقانونی در کلیسای خانگی و تبلیغ دین مسیحیت شدند.

امین افشار نادری در بهمن ماه و ویکتور بت تمرز در تاریخ ۱۰ اسفند همان سال با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. در حال حاضر مجددا امین افشار نادری و فرزند ویکتور بت تمرز به همراه سه نفر دیگر بازداشت شده اند.

منصور برجی به کمپین گفت این پنج نفر عمل خلاف قانونی انجام نداده اند به همین دلیل خانواده های آنها به شدت نگران هستند که دستگیری آنها شاید برای اعتراف گیری و پرونده سازی علیه بقیه نوکیشان مسیحی و فعالیت های کلیسای خانگی باشد.

منصور برجی در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۹۳ گفته بود: «کشیش ویکتور در خانه اش به مناسبت کریسمس مهمانی داشته است. خودش به همراه همسر و پسرش و حدود ۱۴ مهمان دیگر. ماموران وقتی وارد خانه شده اند اول تمام وسایل شخصی مهمان ها را بازرسی کرده اند و پس از آن از صورت هایشان فیلم برداری کردند و بعد خانه را تفتیش کرده اند. در نهایت هم کشیش بت تمرز را با دو نوکیش مسیحی دیگر بازداشت کردند و مقداری از وسایل خانه را هم با خود برده اند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024