پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 28.08.2016, 11:44

جلایی پور: کار خوب را باید با صدای بلند گفت

ایرنا -حمید رضا جلایی پور عضو حزب اتحاد ملت ایران ، یوسف مولایی حقوقدان و حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در میزگرد خبری ایرنا برجام را تحلیل کردند؛ جلایی پور آن را نکته برجسته دولت روحانی دانست، مولایی گفت متنی متوازن است و کنعانی مقدم گفت جلوی تهدیدات جدی را گرفت.

جلایی پور: کار خوب را باید با صدای بلند گفت/مولایی: خودمان را تضعیف می کنیم/ کنعانی مقدم:باید تا لحظه آخر بجنگیم

به گزارش ایرنا ، مشروح این میزگرد خبری را می خوانیم:

** برجام در مرحله جنینی است
جلایی پور معتقد است که برجام یک رخداد تاریخی و نقطه عطفی مثبت در تاریخ کشور است ولی تازه در مرحله جنینی است و به تدریج خود را نشان خواهد داد.
وی گفت: اگر بخواهیم دولت های بعد از انقلاب را مقایسه کنیم هر کدام یک نکته برجسته دارند بعد از پیروزی انقلاب ؛ دولت اول نکته برجسته اش مقاومت عزتمندانه در جنگ بود که با 160 میلیارد دلار درآمد ارزی کشور را با عزت اداره کرد.
به گفته این استاد دانشگاه دولت هاشمی رفسنجانی دولتی با ویرانی بازمانده از دوران جنگ بود که نقطه برجسته اش دنبال کردن توسعه و آبادی اقتصادی بود.
جلایی پور اضافه کرد: دولت اصلاحات نکته برجسته اش پایبندی به لوازم توسعه سیاسی بود . وزیر اطلاعاتش استعفا کرد و با برخی از نیروهای خودسر خود برخورد نمود .
وی ادامه داد: دولت احمدی نژاد نیز نقطه برجسته اش« چگونگی هزینه کرد هفتصد میلیارد دلار درآمد نفتی» است.حوادث ریز هر دوره فراموش می شود ولی این نقطه ها و نشانه ها در حافظه جمعی مردم خواهد ماند .
عضو حزب اتحاد ملت ایران خاطر نشان کرد: دولت روحانی هم نقطه برجسته اش این است وضعیت بحرانی کشور را توانست با برجام به روال عادی خود بازگرداند. دولت روحانی در آینده با برجام شناخته می شود و برجام پیشانی درخشان این دولت است. شما به تبلیغات منفی نگاه نکنید برجام نقطه عطف مثبت این دولت در حافظه تاریخی مردم جایگیر می شود.
جلایی پور گفت: از بعد دیگر تحقق برجام علل گوناگون دارد ولی یکی از علل موثر آن بینش و اراده تعاملی روحانی در سیاست خارجی بود که روی آن ایستادگی کرد. وی پای آن ایستاد چراکه حکومت یک بخش درونی و یک بخش بیرونی دارد که این دو بخش همواره یکی نبوده و نیستند.
وی افزود: در دولت احمدی نژاد شاهد سیاست خارجی تقابلی – تخاصمی ـ تبلیغاتی و هزینه زا بودیم ولی با برجام در دوره روحانی سیاست خارجی دوباره به طرف سیاست خارجی تعاملی حرکت کرد وبه همین دلیل عده ای با آن مخالفت می کنند .
به گفته این استاد دانشگاه ، کشور با انواع آسیب های اجتماعی روبرواست وبا شعار نمی توان به آن سامان بخشید بلکه باید به سمت توسعه حرکت کنیم ودر شرایط تحریم وبحران و شبه ناامنی که بالای سر کشور قرار داشت که نمی توانستیم در مسیر توسعه قرار بگیریم.
جلایی پور افزود: برجام واقعا کشور را از شرایط بحرانی (به لحاظ سیاسی ، امنیتی و اقتصادی) خارج کرد و نقطه عطفی در تاریخ کشور است وبعد ها پیامدهای مثبت برجام خود را بیشتر نمایان می کند.

** برجام تصمیم نظام بود
به گزارش ایرنا ،حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز هم گفت:برجام یک تصمیم نظام است وحال اینکه دولت چه عملکردی نسبت به آن دارد مقوله جدایی است به نظر من پنج مقوله تهدید ، تحریم ، تحقیر ، تکفیر و ترور در بحث برجام جای دارد .
وی افزود: در بخش تهدید کشور در یک دوره سیاست های تهاجمی و چالش های بین المللی را ایجاد کرد که چندین قطعنامه علیه ما ثمره آن بود و چندین مرتبه دست های دشمنان روی ماشه رفت .
دبیر کل حزب سبز اظهارداشت: در اطراف کشور درگیری های جدی صورت گرفته واینها عواملی در جهت تهدید امنیت ومنافع ملی هستند واز سوی دیگر پروژه هایی از جمله ایران هراسی و اسلام هراسی توسط صهیونیست ها در منطقه راه اندازی شد تا از این طریق پروژه تهدید را عملیاتی کنند .
کنعانی مقدم ادامه داد:برجام توانست جلوی این تهدیدات جدی را بگیرد واگر بتوانیم برجام را تبدیل به فرصت کنیم می توان گفت دولت در موضوع برجام سپر دفاعی در برابر تهدیدات ایجاد کرد و بهانه اقدام نظامی علیه کشور را گرفت.
وی افزود: از سوی دیگر در برجام تعاملات سیاسی کشور چندین رتبه افزایش یافت و فرصتی ایجاد کرد که تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم.

** تحریم ها یکی از موانع توسعه است
کنعانی مقدم با بیان اینکه تحریم ها یکی از موانع توسعه است،خاطرنشان کرد: اگر چه این تحریم ها از پیروزی انقلاب اسلامی همواره همراه بوده است ولی با چنین شیوه اجماعی و نسخه های نوشته شده شورای امنیت بین المللی که در طول سالهای گذشته شاهد بودیم همراه نبود .
وی افزود: بنابراین برجام عملا تحریم ها را که سازمان یافته علیه کشور ایجاد شده بودند متزلزل کرد هرچند تا رسیدن به نتیجه برجام در بحث اقتصادی راه طولانی داریم .
کنعانی مقدم گفت: در برجام توانستیم در تحریم ها شکاف ایجاد کنیم و کسانی که تحریم را برنامه ریزی کرده بودند تا کشور را در مسیر سازش و تسلیم شدن قرار دهند، خارج کرد .
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه البته ممکن است اشکالاتی به برجام وارد باشد ، افزود: مدل اقتصادی برجام مدل خوبی نیست وبه نظر می رسد غربی ها آن را درست کرده باشند تا همانند عراق مدل نفت در برابر غذا را اجرا کنند .شاید مذاکره کنندگان بیشتر جنبه های سیاسی، امنیتی ، اطلاعاتی و هسته ای را مد نظر قرار داده بودند واز سویی غربی ها به موضوعات اقتصادی توجه کردند.

**مخالفت با دولت یازدهم سازمان یافته است
به گزارش ایرنا جلایی پور اظهار داشت:باید توجه داشت که مخالفت های دوران روحانی مانند زمان هاشمی و خاتمی نیست ، بسیار سازمان یافته همراه با پول های کلان و رسانه های بزرگ ، دولت روحانی را تخریب می کنند.
وی افزود:مطالعات نشان داده هر کشوری که توسط شورای امنیت بین الملل زیر فصل هفت قرار گرفته به سلامت خارج نشده است بنابراین خروج کشور از ذیل فصل هفت شورای امنیت بین الملل اقدام دولت روحانی توسط برجام بود .
جلایی پور ادامه داد:اتفاقا دولت در بخش اقتصادی نیز خوب عمل کرده است چرا که دولت روحانی اقتصادی با 46 درصدی تورم را تحویل گرفت که در حال حاضر تورم به 10 الی 9 درصد رسیده است .
این استاد دانشگاه اضافه کرد:دولت اقتصادی را در شرایط رکودی تحویل گرفت ولی در حال حاضر کشور از شرایط رکود خارج شده است و امروز دیگر رشد منفی و رکود نداریم اگر چه با سند چشم انداز یعنی رشد هشت درصد فاصله هست .
جلایی پور با بیان اینکه اگر کسی مرتب تلویزیون را تماشا کند به خاطر اخبارو برنامه هایی که پخش می شود، دلش خالی می شود ، گفت: دستاوردهای اقتصادی دولتی که با چنین شرایطی دولت را تحویل گرفته در مقایسه با جایی که بودیم قابل تقدیر است. کارنامه اقتصادی روحانی در طول سه سال خوب بود وباید با صدای بلند آن را اعلام کرد وباید اخبار، مطالب و دستاوردهای دولت از طریق فضای آنلاین منتشر شود .
این استاد دانشگاه ادامه داد: توجه داشته باشیم که دولت روحانی کشور را در چه شرایطی تحویل گرفت یکی از اقدامات مهم دولت روحانی برگزاری انتخابات سال 94 بود که مخالفین دولت از همه امکانات و تجربیات محدود کننده استفاده کردند ولی نتیجه آن هم مشارکت بالای مردم بود و هم انتخاب واقع بینانه مردم را نشان داد. این موفقیت سیاست داخلی روحانی بود. کار خوب را باید با صدای بلند گفت. آخر این انتخابات که در خلا رخ نداده!
وی گفت: از نظر فرهنگی باید به دانشگاه ها فرصت داده شود تا استقلال پیدا کنند و اعضای هیات علمی را برای دانشگاه ها مهندسی نکنند خوشبختانه امروز فضای دانشگاه ها از حالت امنیتی خارج شده و فضای عمومی کشور کمترامنیتی است.

**برگزاری کنسرت وتئاتر نوعی گشایش فضای فرهنگی است
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:علت مخالفت امروز با برگزاری کنسرت ها وتئاتر چیست ؟ در زمان احمدی نژاد تئاتری نبود ولی امروز شاهد تولید این برنامه ها هستیم که نوعی حاکی از گشایش در فضای فرهنگی است .
وی گفت: برخلاف اینکه گفته می شود دولت روحانی تنها به برجام چسبیده است باید اشاره کرد که چنین حرفی درست نیست دستاوردهای اقتصادی ،فرهنگی و سیاسی دولت ( با توجه به شرایطی که هست) کم نیست ولی تبلیغی نسبت به آن صورت نگرفته است.
جلایی پور اشاره ای هم به موضوع فیش های نامتعارف کرد وگفت:دولت روحانی وقتی فهمید عده ای دریافتی نامتعارف دارند آن را لاپوشانی و توجیه نکرد وشفاف سازی نمود حتی خواستار شفاف سازی در سایر قلمروها نیز شد که وقتی کار به آنجا رسید مخالفت ها پایان یافت ومنتقدین ساکت شدند.شفاف سازی دولت در فیشهای حقوقی هم جالب بود مگر در کشور داری قرار است هیچ عمل خلافی نشود؛ می شود ولی دولت چگونه برخورد کرده است.
وی همچنین در خصوص اظهارات کنعانی مقدم در خصوص مدل اقتصادی نفت در برابر غذا ، گفت:چنین مدلی معلوم نیست از کجا درآمده و من برای اولین بار است که می شنوم. برجام نتیجه یک مذاکره عزتمندانه ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک است.

**اگر برجام نبود قطعا صادرات نفت نداشتیم
به گزارش ایرنا کنعانی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برجام نبود چه اتفاقی می افتاد گفت:در بحث تهدید ها توانستیم خیلی از تهدیدها را از بین ببریم البته قدرت نظامی و امنیتی هم به برجام کمک کرد.اگر برجام نبود قطعا نمی توانستیم نفت خود را صادر کنیم .طبق برنامه ای که داده بودند صادرات ما کاهش می یافت.در بحث رونق اقتصادی ما چار تورمی بودیم که رکود هم ایجاد کرد این دو مانند مقراضی است که گردن را می زند.برجام باعث شد تورم مدیریت شوداگر چه دولت تورم را مدیریت کرد ولی رکودی که ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد .
وی اضافه کرد:اقتصاد دانان معتقدند کاهش تورم به تنهایی کافی نیست،ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند ولی به هر حال اگر قطعنامه های سازمان ملل اجرایی می شد چاره ای نداشتیم که جز این که دیگر به فکر فروش نفت نباشیم ، به منابع و نیروی داخلی اتکا کنیم ، دنبال خرید هواپیما نباشیم ، دنبال فاینانس و توسعه زیر ساختها نباشیم. ممکن است همین چالش فرصتی برای ما باشد. اگر شرایط سخت تر می شد به فکر می افتادیم از اقتصاد نفتی کناره گیری کنیم و استعدادهای کشور شکوفا شود و خیلی از منابع بالقوه به فعلیت درآید . نمی شود گفت برجام اگر نبود ما نابود می شدیم اگر برجام مدیریت می شد فرصت اقتصادی برای ما ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه دولت ها در طول هم هستند، افزود: نباید همه تقصیرها را گردن دولت گذشته بیندازیم. این نوعی توهین است که گفته شود روحانی اصلاح طلب است چراکه روحانی یک اصولگرا است .
کنعانی مقدم با اشاره به اینکه روحانی سیاست اعتدالی دارد و مستقل تر از آن است که کسی بتواند آن را مصادره کند، گفت: هر فردی که به دنبال منافع ملی و رفع مشکلات اقتصادی باشد مورد قبول همگان است بنابراین نباید مرزبندی را در ذهن مردم ایجاد کنیم .

** در موضوعات منافع ملی مرزبندی جناحی مطرح نشود
وی افزود: نباید در موضوعات منافع ملی و مرزبندی های جناحی مطرح شود وهر جناحی که در کشور حاکم شود وظیفه اش حفظ منافع ملی و امنیت ملی است .
کنعانی مقدم در ادامه گفت:به نظر می رسد روحانی یک خاصیت تغییر فاز داشت یعنی اینکه توانست آرای خاکستری را منظم وبه سمت خود جذب کند ، حال اینکه هنر سیاستمدار این است که این تغییر فاز را به گونه ای ایجاد کند که از آن بهتر استفاده کند .
وی افزود: روحانی این خاصیت را داشت و توانست آرایی را که ناراضی بودند کنار هم منظم کند واز آن برای حرکت استفاده کند و تا زمانی که بتواند این حرکت را ادامه دهد موفق خواهد بود .
این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: در شرایط تحریم ما را تحقیر می کردند ودولت روحانی این تحقیرها را کنار زد وموضوع دیگر تکفیر است که صهیونیستها و همدستانشان در منطقه تحت عنوان ایران و اسلام هراسی بوجود آوردند تا امینت ایران اسلامی را هدف قرار دهند .
وی با اشاره به مساله ترور، گفت: تمام کشورهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا قربانی تروری هستند که خودشان بوجود آورده اند ولی امروز به برکت توان نظامی و دفاعی کشور در امنیت بسر می برد.

**ایران نابود شدنی نیست
جلایی پور در پاسخ به این سوال که اگر برجام نبود چه اتفاقی می افتاد، گفت: اینکه گفته شود ایران نابود می شد اشتباه است مگر ایران نابود شدنی است! بعد از مشروطه که 15 سال ناامنی در کشور حاکم بود ایران نابود نشد حتی در دوران احمدی نژاد نیز نابود نشد ولی اگر برجام اجرا نمی شد شرایط معیشتی کشور ما مانند کشور ونزوئلای کنونی می شد .
وی افزود: در قبل از برجام دیدیم که چگونه کیف های پول جابجا می شد ولی برجام جلو آنها را گرفت.
جلایی پور با بیان اینکه اگر گفته شود دولت ها در طول هم هستند ،اشتباه است، گفت:هر دولتی که روی کار می آید عللی دارد. دموکراتیک ترین دولت آلمان مانند جمهوری وایمار بود که از داخل آن هیتلر درآمد بنابراین هر دولتی که بر روی کار می آید عللی دست به دست هم می دهد و لزوما هر دولتی تولید دولت قبلی نیست.
وی افزود: روحانی طرفدار دیپلماسی تعاملی است وباید توجه داشت که چرا این دیپلماسی در دولت احمدی نژاد شکل نگرفت چون این تیم حرفه ای کنونی را بازنشسته کرده بود ولی اراده سیاسی روحانی با بینش تعاملی پشت برجام بود و این تیم فنی مذاکره را هم فعال کرد.

**رشد اقتصادی نشانگر خروج از رکود است
جلایی پور گفت: شرایطی که روحانی کشور را در دست گرفت و کار را پیش برد حساس بود. دولت از فضای مخرب سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور با موفقیت آوار برداری کرده است ولی از لحاظ تبلیغاتی مظلوم است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امروز کشور از رکود خارج شده است و شاهد رشد اقتصادی چهار درصدی هستیم .
با اشاره به سفر تاریخی روحانی به کشور فرانسه ، گفت: در همان زمان مشاهده می کنیم که سفارت عربستان نیمه های شب آتش زده می شود و همین امر وزارت امور خارجه را تحت فشار قرار می دهد . بنابراین با این اقدامات پس از برجام ضربه می خوریم و به سند چشم انداز نمی رسیم.
وی افزود:ما در کشور به توان موشکی نیاز داریم ولی به این نیاز نداریم که در یک آزمایش موشکی کلمات عبری بکار می بریم چنین موضوعاتی اقدامات دولت را تحت تاثیر قرار می دهد .
جلایی پور با بیان اینکه موافق این سخن اقتصاددانان که 30 میلیون نفر زیر خط فقر در کشور داریم نیستم، گفت: به نظر می رسد 10 میلیون نفر زیر خط فقر در کشور داریم که دولت باید بطور شفاف اعلام کند که بر اساس امکاناتی که دارد برای این قشر دارد چه می کند و چه خواهد کرد. دولت باید با این قشر حرف بزند و همدردی کند و مشارکت آنها را بکار بگیرد.

**دکترین دفاعی در مذاکرات هسته ای موثر بود
کنعانی مقدم نیز در بخش پایانی سخنان خود گفت: موضوع دولت در دولت را قبول ندارم چراکه هر زمان دولتها ناموفق عمل می کنند شروع به فرافکنی می کنند وبا طرح چنین موضوعی نمی توان نظام را زیر سئوال برد.
وی افزود: اگر دکترین دفاعی ما در بحث موشکی نبود مگر طرف های مقابل پای میز مذاکره می نشستند و مذاکره ای صورت می گرفت
کنعانی مقدم اضافه کرد: اشتباه است که فکر کنیم وقتی طرف های مقابل لبخند می زنند باید همه چیز را قبول کنیم بلکه باید تا آخرین لحظه برای منافع ملی کشور بجنگیم ولی در عین حال مذاکره هم داشته باشیم .

** ماهیت مباحث در روابط بین الملل سیاسی است
به گزارش ایرنا یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل در واکاوی حقوقی توافق هسته ای با بیان اینکه مرزبندی حقوق بین الملل از روابط و سیاست از حقوق کار دشواری است،گفت: نیرویی که قاعده می سازد نیروی سیاسی و اراده دولت هاست و قالب حقوقی آن به شکل مورد قبول طرفین درمی آید.
استاد دانشگاه اضافه کرد:بنابراین ماهیت بحث همیشه در روابط بین الملل سیاسی و مربوط به حوزه حاکمیت دولت هاست. از این جهت بحث های سیاسی اگر به شکل خوب انجام بگیرد و موازنه قدرت خوب برقرار شود قالب بندی آن که بحث تکنیکی است شاید کار دشواری نباشد.خوشبختانه در تیم مذاکره کننده افرادی حقوقی داشتیم که تجاربی هم در این حوزه داشتند.
وی ادامه داد:آنچه برای من در بحث برجام مهم بود، این بود که برای نخستین بار شش قدرت بزرگ بعلاوه ایران یک متن و یا سند متعادلی تنظیم کردند به طوری که شما نمی توانید به راحتی روی بندی انگشت بگذارید و بگویید اینجا موازنه برقرار نیست.

** متن برجام متعادل است
مولایی همچنین گفت:با توجه به موازنه قدرت در حوزه سیاسی و توازن نیرو در آنجا خروجی آن این که شش کشور با یک کشور پای میز بنشینند و بر سر یک موضوعی که مشکلات جدی داشتیم توافق کنند، این کار بزرگی است.
به گفته وی از قطعنامه 1696 هم حساب کنید شورای امنیت شش قطعنامه علیه ما داده بود و یک نابرابری از ابتدا وجود داشت،از سوی دیگر یک طرف زیر بار فشار تحریم هاست طرف های دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و می تواند فشار را بیشتر کند با توجه به چنین شرایطی متنی که خارج می شود از نظر ما متن حقوقی متعادلی است.
استاد حقوق بین الملل با بیان اینکه شش کشور در مقابل ما قرار داشتند گفت: احتمال نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا بیشتر است با این حال کشورهای دیگر هم منافعی دارند که لزوما با منافع آمریکا همسو نیست در واقع بخشی از منافع ما با این کشورها همسو شده و این شرایط به نوعی در زورآزمایی حقوقی منعکس شده است.
مولایی ادامه داد: از همین روست که قطعنامه به شورای امنیت می برید یعنی دغدغه اصلی که وجود دارد این است اگر یکی از طرفین که آمریکاست نخواهد اجرا کند، چه می شود.این بدعت خیلی هوشمندانه ای بوده که پیشنهاد آن هم از طرف ایران بوده به لحاظ حقوقی ضمانت اجرای خوبی برای آن پیش بینی شده است.
به گفته وی در همین قطعنامه آمریکا متعهد می شود چنانکه قانون ایالتی یا محلی مغایر با برجام باشد یا مانعی ایجاد کند آمریکا باید شرایط اجرای برجام را فراهم کند.
وی با اشاره به تنظیم اسنادی که به لحاظ قراردادی اسناد نابرابر نامیده می شوند گفت:در این قراردادها، یک طرف قدرت های بزرگ یا یک قدرت بزرگ است به راحتی اسناد برابر به دست نمی آید از این رو با توجه به جمیع جهات مذاکرات هم خوب مدیریت شده و هم خوب تنظیم شده است.
مولایی با بیان اینکه مکانیسم حل اختلاف هم مکانیسم نسبتا معقولی است، ادامه داد:درست است که نهایتا شورای امنیت تعیین کننده است ولی در شورای امنیت فقط آمریکا نیست که بخواهد تصمیم بگیرد.علاوه بر این کمیسیون حل اختلاف هم ضمانت اجرای دیگر است ضمن اینکه همیشه امکان برگشت به نقطه قبل از شروع را داریم درست است یکسری هزینه هایی وجود دارد ولی وقتی طرف مقابل توافق را نقض کند ما هم شروع به فعالیت های خود می کنیم.گرچه بحث حسن نیت هم در این سند هست.

**نقض تعهدات بین المللی از سوی کشورهای قدرتمند برای آنها هزینه دارد
این استاد حقوق دانشگاه اضافه کرد: گذشته از همه اینها نباید فراموش کرد که برای کشورهای حتی قدرتمند راحت نیست آشکارا تعهدی را نقض کنند و فکر کنند هیچ هزینه ای برای اعتبار و حیثیت بین المللی آنها ندارد.
وی با اشاره به پیش بینی سازوکار کمیسیون مشترک و ارجاع به وزرا اظهار داشت:فکر نمی کنم در این خصوص مشکلی در مرحله اجرا ایجاد شود و طی یک سال هم تا حدی دولت و قوه مجریه آمریکا نشان داده به رغم مخالفت های موجود تلاش کرده به این متن وفادار بماند.

** چنین اسنادی به راحتی به دست نمی آید
مولایی تصریح کرد:با در نظر گرفتن تجربه تاریخی که ما در معاهدات دیگر با کشورهای قدرتمند معمولا به راحتی نمی توانستیم منافع مان را منعکس کنیم این سند برای ما از این جنبه هم قابل قبول است.
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وجود خلاء های حقوقی در برجام اظهار داشت:خلاء حقوقی شاید نباشد ممکن است خلاء تکنیکی وجود داشته باشد.آمریکا در رابطه با پرونده هسته ای صلح آمیز ایران را تحت تحریم های شدیدی قرار داد که من از آن به عنوان تحریم های ناگزیرسازی یاد می کنم.
وی یادآور شد:آمریکا شرکت ها،فعالان اقتصادی و عمدتا کشورهای اروپایی را در وضعیتی قرار می داد که بین دو گزینه بازار ایران یا آمریکا یکی را انتخاب کنند.حتی مواردی مثل بیمه های درمانی وجود داشت که با وجود اینکه اساسا تحریمی در کار نبود شرکت اروپایی ترجیح می داد با طرف ایرانی کار نکند.
این استاد دانشگاه تجهیز سیستم های پیشرفته بانکی و مالی بعد از یک دوره عدم فعالیت را یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت: مشکلات پیش روی اجرای برجام عمدتا فنی و تکنیکی است در مورد خلاء حقوقی باید مشابه آن را داشته باشیم و با مقایسه آن بگوییم خلاء حقوقی وجود دارد یا نه وگر نه برای متنی که برای نخستین بار تنظیم شده نمی توان از این تعبیر استفاده کرد.
مولایی اضافه کرد: حتی قراردادهای خیلی معمولی پیمانکاری هم در عمل می تواند به مشکل بر بخورد . طرفین با شرایط انطباق می دهند . باید در عمل ببینیم اگر بحث زور آزمایی سیاسی و تکنیکی نیست بعد از آن متن به لحاظ حقوقی پاسخگو بوده است یا نه.
استاد حقوق بین الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافق هسته ای در قالب چه ترم حقوقی قابل تعریف است گفت:وقتی می گویید ترم حقوقی باید دید دفترچه راهنمای شما چیست اگر دفترچه راهنما معاهده وین 1968 است حتما می توان گفت یک سند مکتوب امضا شده بین دو یا چند کشور از نظر تعبیر و تفسیر مشمول آن باشد هر چند با توجه به اوضاع و احوال موجود طرفین می دانند ترم این توافق چیست و این طور نیست که اطلاع نداشته باشند.
مولایی در عین حال گفت:به عنوان کسی که می خواهد از منافع ملی دفاع کند، نمی آییم سر ترم ها بحث را طوری پیش ببریم که مشکلات ذهنی برای مردم ایجاد شود.
وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده از طرف کل نظام نه از طرف دولت یا بخشی از حاکمیت مذاکرات را پیش می بردند اظهار داشت:حقوق فقط قالب و شکل و دنباله رو سیاست است. شما اگر قدرت واقعی ایجاد کنید قالب تابع آن می شود و این قالب نمی تواند قدرت واقعی را تغییر دهد.

**جابجایی هر کانتینر از جبل علی به بنادر ایران ۸۰۰ دلار هزینه داشت
این استاد حقوق بین الملل با اشاره به شرایط دوران قبل از توافق هسته ای در بخشهای مختلف گفت:در دوره تحریم ها هیچ کشتی بزرگ در بنادر ما نمی توانست بارگیری کند می رفتند جبل علی و ما با کشتی های کوچک بار این ها را به کشور منتقل می کردیم.جابجایی هر کانتیر 700 تا 800 دلار اضافه هزینه به ملت تحمیل می شد.
مولایی ادامه داد: الان تحریم ها برداشته شده و راه باز شده است . ما و شما باید موانع دیگر را هم برداریم برای مثال اجرای طرحها نیازمند حداقل 15 درصد پیش پرداخت است وقتی پولی برای تامین این مبلغ نداشته باشید نمی توانید از شرایط ایجاد شده و راه باز شده استفاده کنید . در واقع اینها به صورت زنجیر وار به هم متصل هستند.

** باید از دستاوردهایمان منصفانه دفاع کنیم
این استاد دانشگاه ادامه داد:نکته دیگر اینکه ما باید از دستاوردهایمان برای تقویت غرور ملی به طور منصفانه دفاع کنیم نباید این طور تصور کنیم همواره در مقابل خارجی ها بازنده هستیم. واقعیت این است که کار بزرگی انجام شده باید از دستاوردهایمان دفاع کنیم و اجماع ملی را تقویت کنیم.
وی افزود:کشورهای غربی همیشه دستاوردهای خود را به نسل های خود ارائه می دهند و از آن دفاع می کنند و با سر افراشته همه دستاوردها را به خود اختصاص می دهند اما در ایران برای تضعیف رقبا خودمان را تضعیف می کنیم و به منافع ملی ضربه می زنیم .
مولایی با تاکید بر اینکه باید باید دستاوردها به درستی تعریف شود و با احساس مسئولیت ملی با آن برخورد کنیم زیر سوال بردن دستاوردها به این صورت درست نیست.
این کارشناس مسائل حقوقی در عین حال گفت: البته باید به طرف مقابل هم نشان دهیم اپوزیسیونی وجود دارد و با هوشمندی و احساس مسئولیت از همه ابزارها استفاده کنیم اینکه همه قلم ها و زبان ها یکدست شود و راه نقد و انتقاد سازنده را ببندید درست نیست.
مولایی با اشاره به نقش سازنده انتقادات و برخی مخالفت ها در جریان مذاکرات هسته ای و وادار کردن طرف مقابل به انعطاف گفت هیچ کس نمی تواند بدون حمایت و پشتوانه داخلی در مذاکرات دستاوردی داشته باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024