جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.08.2016, 11:20

نجابت به خرج دادیم که صداها و پرونده‌های برخی افراد را رو نکردیم

ایلنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: ما نجابت به خرج داده‌ایم که صداها و پرونده‌های برخی افراد را رو نکردیم. دولت بنا ندارد که وقت خود را بر افشاگری تخلفات سال‌های قبل بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رجبعلی خسروآبادی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه وضعیت میراث فرهنگی در تهران مطلوب نیست، گفت: ما از اعتبارات و نیروی انسانی لازم برخوردار نیستیم و اگر مسئولان بالاتر از ما عنوان کرده‌اند که به ما تذکر داده‌اند؛ خوب است که به تذکرات ما نیز توجه شود.

وی اظهار کرد: زمانی که من در این سمت قرار گرفتم؛ مشکلات عدیده‌ای وجود داشت که برخی از آنها همچنان به قوت خود باقی است. برای نمونه ما در شهر تهران اداره نداریم و کارهای مربوط به این شهر را استان انجام می‌دهد که بسیار سخت است. اکنون نیز که بعد از 2 سال پیگیری در سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی برای تهران، شمیرانات و شهرری مجوز اداره گرفتیم با مشکل اعتبارات روبروییم.

خسروآبادی با اشاره به اینکه تهران در حوزه میراث فرهنگی از وضعیت «بدتر» به وضعیت «بد» رسیده است، ادامه داد: در سال 92 اعتبارات عمرانی ما 697 میلیون تومان بود که امسال به 4 میلیارد و 800 میلیون تومان در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است، اما باید توجه کنیم که تنها در بحث مرمت و بهسازی برخی از قسمت‌های بافت تاریخی شهرداری تهران براساس تفاهم‌نامه‌ای که با ما داشت 200 میلیارد تومان هزینه کرده و هنوز این اقدامات به چشم نمی‌آید؛ در این شرایط بودجه 5 میلیاردی ما چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران توضیح داد: آنچه باید شکل بگیرد؛ تعامل با دستگاه‌های دیگر برای مرمت ساختمان‌های تاریخی است، همچنین دستگاه‌هایی که صاحب خانه‌های تاریخی هستند باید آنها را مرمت کنند زیرا اینها میراث یک سازمان نیست بلکه میراث ملت است و ما وظیفه رصد، انتقال مفاهیم و تفاهم را داریم.

خسروآبادی توضیح داد: ما انجمن حمایت و دوستداران میراث فرهنگی را با ریاست استاندار تهران به راه انداختیم و فرماندارانی باید در شهرستان‌ها این انجمن‌ها را ایجاد کنند. بین سال‌های 90 تا 92 تنها یک اثر در استان تهران به ثبت رسیده بود، اما در مدت مشابه در زمان مسئولیت من 14 اثر در استان تهران به ثبت رسیده است، البته ما معتقدیم همه آثار نباید در فهرست میراث ملی ثبت شود؛ بلکه باید فهرست‌های متعدد مانند فهرست میراث استانی یا شهری وجود داشته باشد تا آثاری که برای شهر یا استان اهمیت دارند به ثبت برسند تا بتوانیم از آنها به خوبی دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه حریم 13 اثر ثبتی مشخص شده است، افزود: برخی عنوان کردند که به میراث تهران تذکر داده‌ایم بنابراین من نیز تذکراتی را که داده‌ام باید عنوان کنم. در این دو سال و نه ماه و دو روزی که من در این سمت هستم با مشکل نیروی انسانی روبرو بودم و به من نه مجوز استخدام نیروی انسانی می‌دهند و نه مجوز می‌دهند که قراردادی خارج از سازمان ببندم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: نیروهایی که به من معرفی کردند؛ هیچ کدام کارشناس نبودند. از سال 94 تاکنون اصلاح حریم ظهیر‌الدوله را برای معاونت میراث فرهنگی فرستاده‌ایم، اما دریغ که به ما جوابی بدهند و بعد به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار همه چیز در همه جا درست است و فقط میراث فرهنگی تهران است که دچار مشکل است.

وی ادامه داد: اقداماتی که انجام شده در حد توان و بضاعت ماست. من برای همه قصورهایی که صورت گرفته عذرخواهی می‌کنم، زیرا که من مسئول آن هستم اما من از مسئولان بالاتر درخواست کمک می‌کنم و امیدوارم که به تعهداتشان عمل کنند زیرا که ما در پاسخگویی به مردم دچار مشکل هستم. حریم چشمه‌علی سال‌هاست که تعیین شده و ما 15 سال است که مردم را معطل کردیم که خانه‌شان را بخریم اما اعتبارات وجود ندارد. من چه جوابی باید به مردم بدهم؟ اینجا تهران است، کویر نیست که هرچیزی را ثبت کردیم؛ اتفاقی نیفتد. اینجا زمین قیمت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: ما فهرستی از 2300 خانه واجد ارزش در تهران داریم که متعلق به چند سال پیش است. من به آقای طالبیان گفتم که این لیست را به عنوان لیست در انتظار ثبت بپذیرد و هرچقدر اعتبار داشتند؛ از این لیست ثبت کنند، اما دیدیم که اتفاقات مختلفی رخ داد. مثلاً ساختمان توران را که سی و چند سال بود هیچ کس آن را ندیده بود؛ ناگهان در چند ساعت دیدند و همه ناگهان تهیج شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: من مسئول ثبت کردن نیستم، مرکز باید این کار را انجام دهد و بعد از آن نیز اولویت‌ها را مشخص کند نه اینکه هرکس صبح از خواب بیدار شد و با مجموعه‌ای لج بود آن را ارزشمند بداند. من معمار نیستم شما که معمار هستید؛ چگونه در این سی سال خانه توران را ندیدید. من از همین جا اعلام می‌کنم؛ هرکس ابنیه‌ واجد ارزشی در تهران می‌شناسد به ما اعلام کند تا آن را در این لیست انتظار قرار دهیم.

خسروآبادی در ارتباط با استعفای سپیده سیروس‌نیا؛ معاون میراث فرهنگی استان تهران و سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به برخورد وی با تخلفاتی که در سال‌های قبل در این معاونت صورت گرفته بود چه تضمینی وجود دارد که با استعفای ایشان فضای سوءاستفاده ایجاد نشود، گفت: متاسفم که فضا به گونه‌ای می‌شود که عرصه برای سالم‌سازی از سوی یک فرد تنگ می‌شود. این دفعه چهارم است که ایشان استعفا می‌دهند. ایستادگی در برابر زد و بندها فشار را مضاعف می‌کند.

وی افزود: متاسفم که برخی افراد که صدای ضبط‌شده‌شان در زمانی که در حال ارائه پیشنهادات خلاف قانون موجود است؛ اکنون صاحب‌نظر شده‌اند و در سایت‌های مختلف اظهار نظرهایی می‌کنند. این در حالی است که ما نجابت به خرج داده‌ایم که صداها و پرونده‌های برخی افراد را رو نکردیم. دولت بنا بر این ندارد که وقت خود را بر افشاگری تخلفات سال‌های قبل بگذارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024