شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 28.08.2016, 10:40

نماینده تهران: چشم اندازی برای بهبود شرایط فرهنگی کشور وجود ندارد

طیبه سیاوشی ، منتخب مردم تهران ، متولد ۱۳۴۵، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل: من معتقدم حریم خانواده در معرض آسیب قرار گرفته و ما باید با تصویب قوانینی در جهت حفظ حریم خانواده قدم برداریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمی‌توان نقش حکومت‌ها را در شکل‌گیری فرهنگ جامعه نادیده گرفت، با این وجود، پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، نه تنها همچنان شاهد مشکلات اصولی و اولیه فرهنگی در کشور هستیم، بلکه چشم‌انداز مشخصی نیز برای بهبود شرایط فرهنگی کشور وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، طیبه سیاوشی طی نطق میان دستور در جلسه علنی امروز صحن علنی مجلس، با اشاره به مسائل فرهنگی کشور در دو بعد کلان و نمونه‌ای، گفت: متأسفانه در جامعه ما، حوزه فرهنگ و ارتباط آن با دیگر ارکان جامعه، همچنان مبهم و مغفول مانده است.

وی افزود: تاکنون پیرامون سیاست و مدیریت فرهنگی کشور با محورهای مطبوعات، نشریات و ظواهر فرهنگی بحث و بررسی صورت گرفته است اما این روند همواره حالت دستوری و سلبی داشته و نه تنها پاسخگوی نیازهای فرهنگی مردم نبوده بلکه شرایط فرهنگی را پیچیده‌تر و آشفته‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه در حالی که به ضرس قاطع می‌توان گفت مهم‌ترین عامل نگرانی فرهنگی، توجه نکردن به مفهوم فرهنگ و ارتباط آن با حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی است، تصریح کرد: بدون شک حکومت‌ها فرهنگ‌سازان جامعه هستند.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مشکلات متعدد فرهنگی کشور، در بیانات مختلف مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: ایشان به کرّات در فرمایشاتشان بر این نکته تأکید کردند که مسئله فرهنگی باید مسئله اول کشور به حساب آید، چراکه عامل فرهنگی، تضمین‌کننده آینده است و ضعف فرهنگی، همواره منجر به سقوط تمدن‌ها بوده است.

وی ادامه داد: فقدان شناخت لازم از واقعیات فرهنگی و دینی جامعه، منجر به سیاست‌گذاری‌های ناهمگن و از سوی دیگر، موجب آشفتگی و سردرگمی فعالان حوزه فرهنگی در کشور شده است.

سیاوشی با انتقاد شفاف نبودن قوانین و خطوط قرمز و سیاست‌های سلیقه‌ای از یک‌سو و پراکنده بودن نظارت در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف از سوی دیگر گفت: این مشکلات وضع اسف‌باری را برای فعالان حوزه فرهنگی ایجاد کرده است و در این زمینه می‌توان به معضل صدور مجوز و ضمانت اجراهای وزارت ارشاد برای مناسبت‌های فرهنگی چون جشنواره‌های مد و لباس اسلامی- ایرانی و کنسرت‌ها و پاسخگو نبودن به آنان اشاره کرد.

وی افزود: انتظار می‌رود قانون‌گذاری در حوزه فرهنگی در چهار بعد مفهوم فرهنگ، ماهیت قانونگذاری، مفاهیم و اصول قانونگذاری و چالش‌های قانونگذاری مورد بازبینی قرار گیرد. همچنین لازم است در حال حاضر، اولویت‌های فرهنگی که عبارتند از، تقویت هویت فردی در ابعاد ایرانی و شهروندی، تقویت نهاد خانواده و همچنین رعایت عدالت اجتماعی و بدون تبعیض برای همه مورد توجه بیشتر قرار بگیرند.

سیاوشی با اشاره به اینکه علی‌رغم آنکه ۵۰ درصد جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند، ما همچنان درگیر واژه‌ایم، اظهار داشت: برای مثال می‌توان به واژه بکارگیری عدالت جنسیتی اشاره داشت که جایگزین مفهوم برابری جنسی شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024