جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 26.08.2016, 8:45

«خراب آباد» حسن روحانی

فرارو- یک استاد دانشگاه با اشاره به پیروزی طرفداران روحانی در انتخابات مجلس دهم گفت: «در پنج ماه گذشته شرایط اقتصادی نیز بهتر شده است. لذا بنده یقین دارم اگر انتخابات سال ۹۶ با آزادی کامل برگزار شود که طی آن هم احمدی نژاد و هم روحانی بتوانند کاندیدا شوند مطمئن هستم آقای روحانی برنده انتخابات خواهد شد.»

منتقدان دولت عنوان می کنند شرایط اقتصادی کشور اصلا خوب نیست و مردم از دولت راضی نیستند. آنها معتقدند میان معیشت مردم و آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی دولت فاصله زیادی وجود دارد. لذا نتیجه می گیرند کار روحانی برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مشکل خواهد بود.

دکتر سعید لیلاز استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «کسانی که عنوان می کنند میان آمارهای اقتصادی و معیشت مردم فاصله وجود دارد اشتباه می کنند و اساسا این حرف غیرعلمی است. البته رشد ۴٫۴ درصد اقتصادی تغییر خیلی بزرگی نیست که انتظار داشت آثار آن بر روی زندگی مردم ملموس و محسوس باشد. اگر چنین انتظاری داریم باید نرخ رشد اقتصادی به هشت درصد و بیشتر برسد.»

آنچه مشهود است؟
وی ادامه داد: «البته دولت آقای روحانی هم چنین ادعایی ندارد که تغییرات در حوزه اقتصادی تغییرات خیلی بزرگی است. بنابراین آثار نرخ رشد ۴٫۴ درصدی به همان اندازه بر روی زندگی و معیشت مردم کاملا پیدا و مشهود است.»

این استاد دانشگاه در بیان استدلال خود اظهار کرد: «امسال تولید خودروی سواری پانصد هزار دستگاه بیش از سال ۹۱ خواهد بود که این آمار غیرقابل انکار است. از سوی دیگر به طور کلی مصرف کنندگان خودروی سواری داخلی، طبقات متوسط و محروم هستند.»

وی ادامه داد: «بنابراین اگر تولید خودرو در سال جاری تقریبا ۸۰ درصد بیش از سال ۹۱ باشد و بتوانیم ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بیشتر به مردم بفروشیم که به معنای خودرودار شدن ۵۰۰ هزار خانوار جدید بیش از آن چیزی است که در سال ۹۱ اتفاق افتاده، آنگاه کدام اقتصاددان بی غرض می تواند ادعا کند این موضوع نشان دهنده تاثیر رشد اقتصادی بر زندگی مردم نیست؟»

لیلاز گفت: «همچنین در سال ۹۱ خرید تضمینی گندم از کشاورزان توسط دولت حدود ۴٫۵ میلیون تُن بود؛ در حالی که امسال این رقم بیش از ۱۱ میلیون تُن بوده است. قیمت خرید تضمینی گندم هم در چهار سال گذشته حدود دو و نیم برابر شده است. تعداد کشاورزان گندم کار در ایران نیز تقریبا ثابت است.»

وی ادامه داد: «لذا در حالی که طبقه ای زحمت کش تر، شریف تر و مستحق تر از کشاورزان در ایران وجود ندارد باید گفت پرداختی دولت به گندم کاران ایران در سال ۹۵ حدودا چهار برابر سال ۹۱ است در حالی که در این مدت نرخ تورم هم ۷۰ درصد نبوده و به قیمت ثابت و بر اساس قدرت خرید، دریافتی امسال هر کشاورز گندم کار از دولت بیش از سه برابر سال ۹۱ شده است.»

وی افزود: «کار بزرگ دیگری که در این سه سال انجام شده طرح تحول سلامت است که چون فقیرترین و فرودست ترین اقشار جامعه ایران را هدف قرار داده روشنفکران و نخبگان منتقد یا حتی طرفدار دولت هیچ درک روشنی از آن ندارند چراکه آنها به بیمارستان های دولتی مراجعه نمی کنند که بفهمند اینکه سهم پرداختی بیمار از حدود ۷۰ درصد به زیر 8 درصد رسیده است چه معنایی دارد.»

خراب آباد حسن روحانی
این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: «ما معمولا شدت خرابی ها را خیلی زود فراموش می کنیم. زمانی که دولت روحانی روی کار آمد شدت خرابی ها به قدری زیاد بود که با وجود آنکه در سه سال گذشته دولت روحانی به طرز بی سابقه ای در نیم قرن اخیر بین ۱۲ تا ۱۵ درصد به قدرت خرید کارگران و کارمندان اضافه کرده بازهم درآمد آنها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال ۸۹ عقب است.»

وی ادامه داد: «یعنی اینکه تحول بزرگی در جهت ترمیم خرابی ها اتفاق افتاده تردیدی وجود ندارد اما در اینکه هنوز بیش از آن چیزی که ساخته شده خرابی وجود دارد نیز نمی توان تردید کرد.»

دروغ مستتر
لیلاز درباره این انتقاد که دولت به قیمت افزایش رکود توانسته تورم را کاهش دهد، گفت: «این پیش فرض کاملا اشتباه است. صرف تکرار شدن یک گزاره نباید اجازه دهد ما دروغ مستتر در آن را باور کنیم. با تورم ۳۵ درصدی سال ۹۲ نرخ رشد اقتصادی منفی ۲ درصد بود که البته در نیمه اول سال این رقم منفی ۴ درصد بود و اگر دولت روحانی نبود رشد اقتصادی سال ۹۲ منفی ۴ درصد می شد.»

وی ادامه داد: «لذا اگر فرض منتقدان درست باشد اکنون و در سال ۹۵ که نرخ تورم یک هفتم نرخ تورم سال ۹۲ شده است، نرخ رشد اقتصادی باید منفی ۱۰ درصد باشد؛ در حالی که مثبت 4.4 درصد است.»

وی افزود: «رکود تعریف دقیقی دارد و به این معنا است که دو ۳ ماهه‌ی پی در پی رشد اقتصادی منفی یا صفر باشد که در تمام سه سال گذشته به هیچ وجه چنین ویژگی در اقتصاد ایران نداشتیم؛ با وجود این که در همین دوره دریافتی ارزی ایران از حدود ۶۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۳۳ میلیارد دلار در سال ۹۴ کاهش یافته است و امسال هم قطعا به نصف سال ۹۲ نخواهد رسید.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «یعنی با وجود نصف شدن ورودی درآمدهای حاصل از نفت خام و اینکه برجام عملا هنوز اجرا نشده و یا آثار لغو تحریم ها بر اقتصاد ایران ننشسته است، نه تنها نرخ تورم یک هفتم شده بلکه نرخ رشد اقتصادی از منفی 4 درصد در نیمه اول سال ۹۲ به مثبت ۴٫۴ درصد در سال ۹۵ رسیده است. کجای این رکود است؟! لذا من به هیچ وجه این استدلال منتقدان را قبول ندارم.»

لیلاز درباره وجود نرخ بیکاری بالا در کشور گفت: «ما زودتر از سال ۹۷ و حتی با رشد های ۵ و ۶ درصدی قادر به کاهش نرخ بیکاری نخواهیم بود؛ چون تا مدتی رشد اقتصادی در ایران، کاهش شدید بهره وری در ۱۰ سال قبل را جبران خواهد کرد و سپس وارد ایجاد اشتغال جدید خواهد شد.»

انتخابات پیش رو
وی با بیان اینکه ما هنوز هیچ کدام از مسائل داخلی و بین المللی خود را حل نکردیم اظهار کرد: «بعد از یک سال از توافق برجام هنوز به دلیل وجود کشمکش های داخلی قراردادهای نفتی اجرا نشده است. نرخ تشکیل سرمایه بخش خصوصی در ایران منفی است و هنوز هیچ سرمایه داخلی و خارجی وارد اقتصاد ایران نمی شود و دولت هم منابع کافی ندارد چون درآمدهای ارزی آن یک سوم شده است.»

لیلاز در پاسخ به این سوال که این شرایط اقتصادی که توصیف کردید چه تاثیری بر آرای آقای روحانی در انتخابات پیش رو خواهد گذاشت؟، گفت: «من این سوال را با این سوال پاسخ می دهم که مگر ما در پنج ماه قبل انتخابات مجلس دهم را نداشتیم. مردم در این انتخابات به آقای روحانی رای مثبت دادند. یعنی حتی اگر بگوییم اصلاح طلبان پیروز انتخابات مجلس دهم نبودند، بدون تردید می توان گفت آقای روحانی پیروز انتخابات بود چراکه فراکسیون مستقل و اصلاح طلب در مجلس با هم اکثریت را تشکیل می دهند.»

وی ادامه داد: «در پنج ماه گذشته شرایط اقتصادی نیز بهتر شده است. لذا بنده یقین دارم اگر انتخابات سال ۹۶ با آزادی کامل برگزار شود که طی آن هم احمدی نژاد و هم روحانی بتوانند کاندیدا شوند مطمئن هستم آقای روحانی برنده انتخابات خواهد شد.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024