سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.08.2016, 16:31

مولاوردی: با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مواجهیم

پنج شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به آنکه در حال حاضر مرخصی ۹ ماهه زایمان در همه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود در حال برگزاری جلساتی با سازمان تامین اجتماعی هستیم تا به جایگزینی برای مرخصی ۹ ماهه زایمان زنان برسیم.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی اظهار کرد:‌ تلاش می‌کنیم با یافتن جایگزینی مناسب برای مرخصی ۹ ماهه زایمان زمینه‌ای را فراهم آوریم که هم حق زنان ضایع نشود و هم به قانونی قابل اجرا دست پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اشتغال زنان اظهار کرد: نمی‌توان حکم کلی را برای میزان رسیدگی زنان شاغل به فرزندان‌شان صادر کرد. اگر سعی نکنیم شرایط لازم را برای اشتغال زنان فراهم کنیم به گونه‌ای که آنها بتوانند نقش‌های چندگانه خود را ایفا کنند ممکن است زنان قادر نباشند به همه نقش‌های خود به خوبی بپردازند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برخی از زنان به دلیل نیاز ممکن است ساعت ۶ صبح از خانه خارج شوند و عصر بازگردند؛ اما با مدیریت و مشارکت سایر اعضای خانواده می‌توانند نقش‌های خود را به خوبی ایفا کنند.

مولاوردی در پاسخ به این پرسش که آیا اشتغال زنان باعث ضربه خوردن به خانواده‌ها نمی‌شود، تصریح کرد: مطلوب این است که شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا مردان پس از ساعات مشخصی به خانه برگردند و به وظایف پدری و همسری خود برسند. اکنون به ندرت خانواده‌ها به یک نان‌آور متکی هستند، بنابراین زنان نیز به اشتغال روی آورده‌اند در این شرایط حاکمیت باید به گونه‌ای عمل کند که امکان ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان فراهم شود و تسهیلاتی فراهم کنند که زنان بتوانند در کنار مسئولیت‌های اجتماعی خود به نقش مادری و همسری نیز بپردازند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شهرداری تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه خانواده مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند، گفت: وظیفه معاونت امور زنان و خانواده، هماهنگی و مدیریت ظرفیت‌هاست. در این جهت از پیمایش ملی خانواده که در دانشگاه خوارزمی در حال انجام است حمایت و علاوه بر آن اطلس جامع زنان را تدوین کرده‌ایم. برنامه کنترل و کاهش طلاق نیز نوشته شد و در حال اجراست.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: کارگروه خانواده سالم را نیز در معاونت امور زنان و خانواده راه‌اندازی کرده‌ایم. علاوه بر آن از طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد درباره تشکیل و تحکیم خانواده حمایت می‌کنیم. همچنین در حال برنامه‌ریزی با وزارت ورزش و جوانان برای برگزاری دوره‌های آموزش‌های حین ازدواج هستیم. بخش اعظمی از تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های معاونت امور زنان با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز به خانواده‌ها، توانمندسازی زنان و زنان سرپرست خانوار مربوط است.

مولاوردی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، گفت: در حال حاضر کشور با روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی مواجه است و نمی‌توان انتظار داشت که در سه سال اخیر تغییر در جهت کلی حاصل شود؛ اما اکنون موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد توجه مقامات عالی کشور است و کاهش این معضلات در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفته است.

وی در واکنش به این سوال که به نظر برخی منتقدان، معاونت امور زنان و خانواده ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را در اولویت قرار داده و به فکر کانون خانواده نیست، تصریح کرد: چنین اظهارنظری به طور کامل غیرمنصفانه است. ما تلاش کرده‌ایم به گونه‌ای معتدل به جوانب مختلف حوزه زنان نگاه کنیم؛ این در حالی است که در دولت قبل مسائل زنان و خانواده به یک یا دو موضوع تقلیل پیدا کرده بود. موضوع ورود بانوان به ورزشگاه‌ها یک بار از من پرسیده شد و با توجه به آنکه قبلا امکان ورود زنان به برخی ورزشگاه‌ها فراهم بود من در پاسخ به این پرسش گفتم که پس از گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام باید بتواند این موضوع را مدیریت و سازوکارهای لازم را در این زمینه فراهم کند. بنابراین ما هیچ وقت نخواسته‌ایم که بی در و پیکر، در همه ورزشگاه‌ها به سوی زنان باز شود؛ بلکه معتقدیم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با رعایت اصول مذهبی، شرعی، عرفی و قانونی در برخی رشته‌ها فراهم شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به تدوین سند سیاستی اجرایی اشتغال پایدار، اظهار کرد: این سند در زمینه اشتغال دختران فارغ‌التحصیل و زنان سرپرست خانوار تدوین شده است. در حال حاضر بخش غیررسمی اشتغال در حال زنانه شدن است، بنابراین در این سند تلاش کردیم به راهکارهایی دست یابیم که به توانمندسازی اقتصادی زنان و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان کمک کند. در حال حاضر یکی از نگرانی‌های موجود در زمینه زنانی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند نگرانی از بازگشت آنها به اعتیاد است و علاوه بر آن زنان زندانی لازم است مهارت‌هایی داشته باشند تا پس از خروج از زندان بتوانند از آنها بهره ببرند. بنابراین ما مشارکت دستگاه‌های ذیربط را برای مهارت‌آموزی این دسته از زنان جلب کرده‌ایم.

مولاوردی با اشاره به سهمیه‌بندی جنسیتی آزمون استخدامی، گفت: با توجه به روند رو به رشد دانش‌آموختگی زنان لازم است نگاه عادلانه به جذب نیروی انسانی وجود داشته باشد و چنین رویکردی را در آزمون استخدامی ببینیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حاشیه‌های معاونت امور زنان و خانواده زیاد است، گفت: موضوع زنان نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان یک امر سیاسی است؛ اما ما تلاش کرده‌ایم آن را به یک امر اجتماعی تبدیل کنیم. بعضا مخالفان ما نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. بنابراین بارها به مسائلی دامن می‌زنند تا دولت یازدهم و معاونت امور زنان و خانواده را به حاشیه ببرند و با وجود آنکه در این زمینه‌ها روشنگری شده است اما ما می‌دانیم که قرار نیست برخی منتقدان مجاب شوند. ما به تاحال ندیده‌ایم که آنها راهکاری ارائه دهند فقط قصد تخطئه و زیر سوال بردن دارند.

مولاوردی درباره اعلام اعدام تمام مردان یک روستا به عنوان یکی از حاشیه‌های معاونت امور زنان و خانواده، گفت: من این موضوع را در قالب یک مصاحبه مطرح نکردم. در دیداری که با زنان جانباز داشتم سوالی مطرح شد که چرا معاونت امور زنان و خانواده قصد حمایت از خانواده‌های زندانیان و معدومان را در برنامه ششم دارد؟ و این موضوع را مطرح کردیم که چرا به خاطر جرم پدر، خانواده مجازات شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: من در آن جلسه گفتم که از یکی از مسئولان شنیده‌ام که تمام مردان یکی از روستاها اعدام شده‌اند. در این شرایط خانواده‌های معدومان نیازمند توجه هستند؛ اما صحبت‌های من مورد سوء رسانه‌ای شد و بسیار از آن سوء استفاده کردند. این صحبت من برای زیر سوال بردن قوه قضاییه نبود بلکه به عنوان یک مثال بیان کرده بودم. در حال حاضر ما با سازمان زندان‌ها و انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان برای این خانواده‌ها دوره‌های مهارت‌آموزی و اشتغال برگزار می‌کنیم.

وی درباره بیان فروش کودکان قبل از تولد به عنوان یکی دیگر از حاشیه‌های معاونت امور زنان، اظهار کرد: ‌در روز جهانی مبارزه با موادمخدر یکی از خبرنگاران از من در این زمینه سوال کرد و من در جواب گفتم که اخیرا یکی از اعضای شورای شهر گفته که برخی از کودکان قبل از تولد فروخته می‌شوند، در حالی که حتی یک مورد نیز برای جامعه اسلامی زیاد است.

مولاوردی که در برنامه تلویزیونی متن_ حاشیه سخن می‌گفت، در پایان اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه آسیب‌های اجتماعی به رویکرد درمان‌نگر رسیده‌ایم این در حالی است که باید رویکرد سلامت‌محور را اتخاذ و پیشگیری می‌کردیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024