جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.08.2016, 8:27

درهای تلگرام به روی ایرانیان بسته خواهد شد؟

فرارو- نمی‌توان درهای دنیا را به روی خودمان ببندیم. سیاست خارجه حسن روحانی هم همین بود و تمام تلاشش را کرد تا دنیا درهای خود را به روی ایران باز کند. در دنیای امروز، وزارت ارتباطات نیز سهم قابل توجهی در گشوده شدن درهای جهان بر روی شهروندان ایرانی به خود اختصاص می‌دهد. سهمی که برای شهروندان با دسترسی به شبکه‌های مجازی ایفا می‌شود. حالا همانند ماجرای برجام دولتیان می‌خواهند با رفع نگرانی منتقدان، آتش تنور شبکه‌های مجازی مانند تلگرام را همچنان روشن نگهدارند.

به گزارش فرارو، محمود واعظی که دو روز پیش عازم قم شده بود در دیدار با یکی از مراجع تقلید با انتقاد ایشان نسبت به شبکه‌های مجازی روبرو شد. آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار خطاب به وزیر ارتباطات اظهار کرد: «دشمنان می‌توانند از طریق فضای مجازی هجمه‌هایی را علیه کشور و نظام انجام دهند و حتی در فتنه ۸۸ که آنقدر هم مجهز نبودند عده‌ای را بسیج کردند و لذا می‌توانند از این طریق در انتخابات و دیگر مسائل کشور ما دخالت کنند».

این مرجع تقلید در ادامه به استفاده ۵ تا ۹ ساعتی مردم از تلگرام اشاره کرد و گفت: «بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان امسال با معدل ۱۲ و زیر ۱۲ قبول شدند که نتیجه این استفاده بیش از حد از فضاهای مجازی است».

آیت الله مکارم شیرازی همچنین افزود: «یکی از مسائلی که روی آن تأکید می‌شود مسئله دسترسی به اطلاعات است و نباید به گونه‌ای باشد که زمانی فرد وارد فضای تلگرام می‌شود برده آن باشد».

راه حل مکارم شیرازی به وزیر ارتباطات

آیت الله مکارم شیرازی دو راه حل را پیش روی آقای وزیر گذاشت یکی اختصاص پهنای باند تلگرام به شبکه‌های داخلی و دیگری بهبود استفاده از فضای مجازی با کمک روحانیون.

او در این رابطه اظهار کرد: «راه حل این است تا شما پهنه‌ و فضایی را که به تلگرام داده‌اید را به شبکه ملی اختصاص دهید و فضاهایی را در داخل ایجاد و همان امکاناتی که در تلگرام به مردم داده می‌شود را ارائه نمایید». مکارم شیرازی: «امیدواریم تا با همکاری هم راه حلی برای بهبود استفاده از فضاهای مجازی ارائه شود.»

بعد از این دیدار، محمود واعظی وزیر ارتباطات، در جمع فعالان تبلیغ در فضای مجازی، در دفتر تبلیغات حاضر شد و در آنجا عنوان کرد:«لازم است در استان قم درخصوص تولید محتوا تیمی تشکیل شود و از ظرفیت قم و وزارت ارتباطات طی همکاری‌هایی استفاده شود.» ای سخنان وزیر در واقع در راستای پیشنهاد دوم آیت الله مکارم بود

تلگرام متهم ردیف اول

همچنین رو سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر از احضار، دعوت یا دستگیری مدیران ۴۵۰ صفحه را اعلام کرد. براساس این گزارش این افراد در شبکه‌های تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام فعالیت داشته‌اند.

۳۱ مرداد نیز رئیس پلیس فتا با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد جرائم فضای مجازی مربوط به تلگرام است، گفت: این پرونده ها در حوزه‌های هتک حیثیت و مسائل اخلاقی و خانوادگی در کشور بوده است.

کمال هادیانفر در همین رابطه ادامه داد: «بیشترین آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مربوط به تلگرام است و متأسفانه از این فضا استفاده مناسبی نداریم و حتی شاهد مواردی هستیم که سبب از دست رفتن فرصت‌های مطلوب شبکه‌های اجتماعی برای آحاد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان شده است. »

دولت به دنبال تامین نگرانی منتقدان

ساعتی بعد از طرح پیشنهاد اول آیت الله مکارم شیرازی، وزیر ارتباطات در دفتر تبلیغات اسلامی قم اظهار کرد: «قبول نداریم در کشور تلگرام ارائه شود زیرا ما باید خودمان چندین شبکه اجتماعی بومی داشته باشیم.»

وی از احتمال تصمیم جدید وزارتخانه ارتباطات را داد و گفت: «ممکن است تلگرام در آینده کار دیگری را درپیش گیرد و از طرفی درست نیست اطلاعات ۲۰ میلیون از کاربران تلگرام در کشورمان در اختیار خارج قرار داده شود.»

اظهارات وزیر در حقیقت پاسخی به تردیدها و نگرانی‌های منتقدان دلسوز و مخالفان تندروی دولت است. انتقادهایی که برخی‌ آنها از سر دلسوزی است و بعضی دیگر از سوی با هدف سنگ اندازی در مسیر تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید است.

وزیر ارتباطات بارها در برابر ابهام نشت اطلاعات کاربران ایرانی قرار گرفته و هر بار نیز جوابی مشابه داده است: « فیلترینگ راه کار رفع مشکل نیست بلکه باید با راه اندازی شبکه اجتماعی داخلی بتوانیم همان امکاناتی که فضاهایی چون تلگرام به کاربران می‌دهند را رائه کنیم »

محمود واعظی 31 مرداد در حاشیه افتتاح پروژه سازمان تنظیم مقررات رادیویی در مورد اخباری که مبنی بر عدم همکاری با شبکه اجتماعی تلگرام است، می‌گوید: «فعالیت این شبکه اجتماعی همانند روال گذشته ادامه دارد».

وی در مورد اظهار نظر معاون دادستانی کشور در خصوص تصمیم برای فیلتر شبکه اجتماعی تلگرام در صورت عدم انتقال سرورهای این شبکه اجتماعی خارجی به ایران گفت: «دبیر شورای عالی فضای مجازی باید در این خصوص توضیح دهند اما آنچه که من می دانم این است که تاکنون هیچ تصمیم گیری جدیدی در خصوص تلگرام صورت نگرفته است. »

ظهر دیروز، وزارت ارشاد با اطلاعیه نسبت به سخنان وزیر، در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی اصلاحیه ای صادر کرد و در بخشی از آن نوشت: «هزاران شبکه اجتماعی مثل تلگرام در کشور فعال هستند که امکان تبادل هر نوع محتوایی را فراهم می سازند اما راه حل جلوگیری از آسیب‌های احتمالی مسدود کردن و بستن این شبکه ها نیست بلکه باید بسترسازی لازم برای تولید و نشر شبکه های اجتماعی بومی با قابلیت مناسب و قابل قبول کاربران فراهم شود.»

این وزارتخانه در ادامه اطلاعیه خود آورده است: «در واقع گرایش کاربران به سمت شبکه ای است که دارای قابلیت مناسب و رفع کننده نیازهای ارتباطی شان باشد و در این زمینه نام شبکه مطرح نیست، پس با بومی سازی شبکه اجتماعی دارای قابلیت مناسب می‌توان کاربران داخلی را جذب کرد.»

درپایان...

آیا دولت از یک سو با مذاکرات پیچیده با صاحبان شبکه‌های مجازی خارجی خواهد توانست سرورهای این شرکت‌ها را به داخل انتقال دهد و از سوی دیگر با تشویق مهندسان و صاحبان فن داخلی می تواند در یک برنامه‌ای اصولی مقدمات حضور ظرفیت‌های داخلی را در این باره فراهم آورد؟

این دو سوال هنوز پاسخی ندارند، باید منتظر ماند و دید فعالیت های و سیاست های کلان کشور به کدام سمت می رود.

چندی پیش وزیر ارتباطات در خصوص انتقال سرور تلگرام به داخل کشور گفته بود: «بررسی های صورت گرفت و اولویت بندی هایی نیز در خصوص این شبکه ها انجام شده اما سیاست ما در راستای توسعه شبکه های مجازی داخلی است و از این رو از هرگونه ایده که بتواند یک تا دو میلیون کاربر را پوشش دهد حمایت های لازم را خواهیم داشت.»

در حالی که مدتی است بحث انتقال سرورهای تلگرام جدی شده است اما مدیران این شبکه اجتماعی قویا این موضوع را تاکنون تکذیب کرده اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024