پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.08.2016, 14:48

جو بایدن: آمریکا هیچگونه خبری از کودتای نافرجام ترکیه نداشت

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در کاخ چانکایا آنکارا، گفت: «از شایعات مبنی بر اطلاع آمریکا از کودتای نافرجام ناراحت هستیم. من قطعا اعلام می کنم که آمریکا هیچگونه خبری از کودتا نداشت. ترکیه دوست بهتری از آمریکا ندارد.»

بایدن ادامه داد: «باراک اوباما رئيس جمهور آمریکا یکی از نخستین رهبرانی بود که در شب ۱۵ ژوئیه حمایت خود از دولت قانونی و منتخب ترکیه را اعلام کرد.»

بایدن گفت: «در حالی که تمام دنیا نظاره گر کودتای ترکیه بودند، مردم ترکیه به خیابان ها آمدند و از دولت منتخب خود دفاع کردند. در مقابل جسارت و شجاعت مردم ترکیه شگفت زده شدیم. شما به کشته شدگان شب ۱۵ ژوئیه شهید می گویید و ما به آنها قهرمانان بزرگ می گوییم. آنها جان خود را برای ادامه دموکراسی در کشورشان فدا کردند و ما هیچگاه آنها را فراموش نخواهیم کرد.»

وی اظهار داشت: «من حساسیت مقامات ترکیه در زمینه استرداد فتح الله گولن را درک می کنم. ما به همکاری با ترکیه در این زمینه ادامه خواهیم داد. ما به هیچ وجه به دنبال دفاع از کسی که عملی برعلیه متحد استراتژیک ما مرتکب شده است، نیستیم. ولی روند استرداد گولن باید بر مبنای قوانین آمریکا و قرارداد استرداد مجرمان میان دو کشور باشد. این روند کمی طول خواهد کشید. من خشمگین بودن مردم ترکیه را درک می کنم. مردم ترکیه مورد حمله یک کودتای وحشیانه قرار گرفته‌اند.»

جو بایدن با تشکر از نقش موثر ترکیه در مبارزه با داعش، گفت: «مریکا حملات تروریستی و وحشیانه پ.ک.ک و داعش علیه ترکیه را به شدید ترین شکل ممکن محکوم می کند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024