جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.08.2016, 13:13

کلاهبرداری میلیاردی و جعل سند و اختلاس در بنیاد شهید

فرارو- رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس جزییات جدیدی را از این پرونده تشریح کرد و گفت: منظور ما از تخلفات صورت گرفته در بنیاد مربوط به کارکنان این نهاد و کسانی که به ایثارگران خدمت می کنند نیست؛ هدف ما سیستم های اقتصادی بنیاد از قبیل بانک دی و موسسه کوثر بوده است.

امیر خجسته در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در نشست خبری با رسانه‌ها،  آخرین جزییات پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را تشریح کرد.

دو سال پیش، در خرداد ۱۳۹۲، نمایندگان مجلس طرح تحقیق و تفحص از «بنیاد شهید و امور ایثارگران» را تصویب کردند. طرحی که به تخلفات و فساد اقتصادی در بنیاد شهید در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پرداخت.

گزارش نمایندگان از تحقیق و تفحص آماده شد ولی هیچگاه در مجلس قرائت نشد. چند روز پیش علی لاریجانی در این باره گفت که «تحقیق و تفحص در مجلس قبل با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلاً متوجه نشدیم چه شد! البته ظاهراً به نکاتی هم رسیده بودند؛ اما با توجه به اینکه تحقیق و تفحص انتقال‌دادنی به مجلس فعلی نیست، از طرفی هم خرج زیادی برای آن شده، راه بهتر برای ادامه کار این است که تحقیق و تفحص را از طریق ماده ۲۳۶ دنبال کنید».

این در حالی است که در ماه‌های پایانی مجلس نهم، امیر خجسته، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، در نطق میان‌دستور خود از اعمال فشارهایی از داخل و بیرون مجلس برای قرائت‌نشدن گزارش این تحقیق و تفحص خبر داد و در پایان هم با برشمردن برخی از عناوین تخلفات احراز‌شده در این گزارش، یک نسخه از پرونده تحقیق و تفحص و مستندات آن را در اختیار لاریجانی به عنوان رئیس مجلس قرار داد تا درباره آن تصمیم‌گیری کند.

حالا در مجلس جدید باز هم پرونده این موضوع باز شده است با انتقاد علی لاریجانی امروز امیر خجسته نماینده همدان و رییس کمیسیون تحقیق و تفحص در نشست خبری حاضر شد و جزییاتی از تخلفات را اعلام کرد.

گزیده سخنان خجسته را می خوانید:

*  نگذاشتند تحقیق و تفحص در آن مجلس به نتیجه برسد اما بسیاری از اموالی که غارت شده بود برگرداندیم. خجسته در ادامه با بیان اینکه در سه سال اخیر ۴۵ نفر برای تحقیق و تفحص کار کرده‌اند، گفت: ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان پولی نیست که برای تحقیق و تفحص هزینه کرده ایم، در عوض صدها میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است.

*  کلاه برداری از صرافی بانک دی در دوبی به مبلغ ۴۳۳ میلیون درهم توسط شرکت فرخناز تجارت کیش یکی از این تخلفات بوده است که با پیگیری هیئت تحقیق و تفحص و برآوردی که از سود و خسارت داشتیم، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است.

*  بانک دی با اسناد جعلی کار می کرده و فاقد اسناد قانونی بوده است که پیگیری کردیم تا اساسانامه قانونی آن تعیین تکلیف شد و در حال حاضر نیز بانک مرکزی نظارت دقیقی بر این بانک اعمال می کند.

*  در مورد دیگر، یکی از مدیران تشکیلات ۷ میلیارد تومان اختلاس کرده بود که با هماهنگی دستگاه های نظارتی، این فرد دستگیر شد و پول به بیت المال بازگشت.

*  بازگشت هتل سفیدکنار در بندرانزلی به بنیاد شهید  از دیگر اقدامات صورت گرفته در تحقیق و تفحص است. این ملک بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.

*  علاوه بر این، املاکی را با تبانی و کلاهبرداری تصاحب کرده بودند مانند ساختمان مرکزی بانک دی و اموال در اختیار شرکتهای ساختمانی کوثر که بسیاری از آنها برگشته است.

*  تبانی در خرید و فروش آهن آلات قراضه و اسقاطی توسط مسئولان مربوط به شرکت‌های شخصی در بخش های اقتصادی بنیاد شهید وجود داشت.  هر کیلو گرم آهن را ۳۲۵ تومان خریداری کرده بودند و در عوض کیلویی ۸۵۰ تومان به بانک دی فروخته بودند؛ علاوه بر این ۲۸۰ میلیارد تومان از بیت المال را با یک قرارداد جعلی و سوری غارت کرده بودند که این بخش نیز تعیین تکلیف شد. بانک دی ۸ هزار میلیارد تومان بدون ضمانت و با تبانی وام داده است.

*  بانک دی ۸ هزار میلیارد تومان بدون ضمانت و با تبانی وام داده است که در حال حاضر تمام پرونده های تسهیلات در این بانک متوقف شده و در دست بررسی در دادگاه است؛ از این ۸ هزار میلیارد تومان در حال حاضر ۱۸۰۰ میلیارد تومان مشکوک الوصول است که آن را نیز در دست پیگیری داریم.

*  دست سلطان شکر از معاملات در شرکت های اقتصادی بنیاد قطع شد و وضعیت او را تعیین تکلیف کردیم که در شرکت سبحان کارهای عجیبی انجام داده بود.

*    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده بود این شخص مرده است، گفت: چنین خبری صحت ندارد و او زنده است اما نمی دانیم کجاست.

*  افراد متخلف در شرکت‌هایی مانند تهران الکترونیک به دادگاه معرفی شده اند، کلیه پرونده‌ها و قراردادها ضابطه‌مند شده و یا اگر مشکلی داشته است، متخلفان به دادگاه معرفی شده‌اند.

*  صدها میلیارد تومان از وام های بانک دی مشکوک الوصول بوده است، با فشار هیئت تحقیق و تفحص بسیاری از این وام ها که ضمانت هم نداشتند و اعتبارسنجی نشده بودند، به بانک بازگشته است.

*  در مورد دیگری از تخلفات، شرکت توسعه دیدار ایرانیان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش مالی و ملکی دارد اما در سال ۹۳ ضرر اعلام کرده بود و در سال ۹۴ نیز اعلام کرده بود که تنها ۲۰ میلیارد تومان سود داشته است! در صورتی که اگر این میزان ارزش مالی و ملکی آن باشد، باید سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان سود بانکی داشته باشد.

*  در رابطه با این پرونده ۵۰ تا ۷۰ نفر شبکه فساد را تشکیل می‌دهند که تعدادی دستگیر شده اند و همه آنها تعیین تکلیف خواهند شد.

  خجسته درباره اینکه تاکنون از این ۷۰ نفر چه تعداد دستگیر شده اند؟ تصریح کرد: نمی توانم عددی اعلام کنم، اما تعدادی دستگیر شده اند و مابقی نیز در روزهای آینده دستگیر می شوند و خبرهای خوبی می شنوید.  این افراد در همه دوره ها بوده اند و در این دولت نیز فقط جابجا شده‌اند.

*  با توجه به اطلاعاتی که داریم ۲ پیشنهاد به دفتر رهبری و رئیس مجلس ارائه کرده ایم؛ از جمله اینکه سیستم های بانکی و مالی از بنیاد شهید جدا شوند و مسئولان بنیاد فقط به کار خدماتی بپردازند؛ درخواست ما این است که ۱۲ هزار ملک بنیاد شهید تعیین تکلیف شود و عواید آن به ایثارگران برسد.

*  پیشنهاد دیگر ما که به رئیس مجلس ارائه دادیم این است که تشکیلات تحقیق و تفحص در مجلس فشل است و هیچ اداره و سازمانی ندارد؛ به همین دلیل تشکیلاتی را پیشنهاد کرده ایم که اگر نهایی شود، تحقیق و تفحص ها را تقویت می کند.

*  در حال حاضر در یکی از بانکها ۵۰ هزار میلیارد تومان بلاتکلیف است که باید تکلیف آن روشن شود.

*  انصاف قضیه این است که مسعود زریبافان (رییس وقت بنیاد شهید) هیچ مورد خاصی نداشته و مدیران میانی و اقتصادی مورد داشته اند؛ البته انتقاد ما این است که اگر ایشان مدیریت قوی و کارآمدی اعمال می کرد و نظارت می شد، این مفاسد اتفاق نمی افتاد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024