جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.07.2016, 10:51

مهم‌ترین تهدیدات بشر از نگاه «استیون هاوکینگ»

شرق / سعیده پوررضا
«استیون هاوکینگ» از وجود آلودگی و حماقت به‌عنوان تهدیدهای مهم بشریت نام برد. «استیون هاوکینگ»، فیزیک‌دان برجسته انگلیسی، در مصاحبه تلویزیونی با شبکه «اورا»، گفت: «بر این باورم که آلودگی و حماقت انسان، بزرگ‌ترین تهدیدات بشریت محسوب می‌شوند».

البته «هاوکینگ» به نگرانی خود درباره استفاده از هوش مصنوعی در جنگ‌افزارها هم اشاره کرد. این فیزیک‌دان برجسته جهان اعلام کرد: «یقینا در زمینه رفتار با طبیعت در یک دهه اخیر، از میزان حریص و احمق‌بودن‌مان کم نشده است».

پروفسور «هاوکینگ» درادامه گفت: «شش سال پیش درباره آلودگی و افزایش جمعیت هشدار داده بودم که اکنون این قضیه وخیم‌تر شده است. این در حالی است که از شش سال قبل تاکنون، در حدود ۵۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده شده است».

«هاوکینگ» خاطرنشان کرد در صورت رشد جمعیت با روند فعلی تا سال ۲۱۰۰ میلادی، جمعیت جهان ۱۱‌ میلیارد نفر می‌شود و بیش از ۸۰ درصد ساکنان مناطق شهری در معرض خطر آلودگی هوا و استنشاق گازهای آلاینده هوا قرار خواهند گرفت.

«استیون هاوکینگ» درباره استفاده دولت‌ها از هوش مصنوعی نیز گفت: «به نظر می‌رسد رقابتی برای ساخت ابزارهای نظامی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی شکل گرفته که از آن برای ساخت تسلیحات و ادوات نظامی و هواپیماها استفاده می‌کنند. این در حالی است که هدف اصلی از توسعه هوش مصنوعی برای ارتقای روش‌های پزشکی بود، اما اکنون این موضوع در اولویت نیست».

به‌همین‌دلیل چندی پیش، وی به همراه تعداد زیادی از دانشمندان برجسته جهان، نامه‌ای را امضا و در آن از دولت‌ها خواست از طراحی، تولید و به‌کارگیری سلاح‌های هوشمند خودداری کنند. گفتنی است هم‌اکنون برخی دولت‌ها و شرکت‌ها به فکر ساخت سلاح‌های هوشمندی هستند که می‌توانند بدون دخالت انسان، تصمیم بگیرند و اقدام به تیراندازی یا عمل خصمانه دیگر کنند. این سلاح‌ها که سلاح‌های خودمختار نام دارند، مخالفت بسیاری را برانگیخته‌اند.

گفتنی است «استیون هاوکینگ» یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دانان معاصر ماست که علاوه بر فعالیت در حوزه تخصصی خود (فیزیک نظری و ریاضیات کاربردی)، به موضوعات سیاسی و اجتماعی نیز بسیار علاقه‌مند است و بسیاری از نظرات خود را در کتاب‌ها یا سخنرانی‌های عمومی، با مخاطبان خود در میان می‌گذارد.

برای مثال، وی استفاده از فناوری‌های هسته‌ای را شمشیر دولبه‌ای می‌داند که علاوه بر مزیت‌ها و فایده‌های بسیار، ممکن است برای آینده بشر خطر داشته باشند. برای مثال، هنگامی که از او پرسیدند چرا بشر با وجود جست‌وجوهای بسیار، تاکنون نتوانسته است با موجودات هوشمند فرازمینی ارتباط برقرار کند، گفت: «زیرا موجودات هوشمند فرازمینی پیش از این توانسته‌اند بمب اتم را اختراع و به این ترتیب نسل خود را منقرض کنند!»

علاوه بر اینها، وی چندین‌بار از لزوم آماده‌شدن بشر برای خروج از سیاره زمین سخن گفت. وی بر این باور است که خروج از زمین و اقامت در دیگر مناطق جهان، سرنوشت محتوم بشر است. به باور وی، آینده نسل بشر تا حدود زیادی در گرو کشف یک مکان زیست مناسب و مهاجرت به آنجاست.

او می‌گوید: «خطر نابودی زمین رو به افزایش است، به‌همین‌دلیل من موضوع سفر به دیگر مناطق کیهان را بسیار ضروری می‌دانم». به‌همین‌دلیل «هاوکینگ» با همکاری یک‌میلیاردر روس به نام «یوری میلنر»، تلاش برای بررسی احتمال زندگی در مکانی دیگر را بررسی می‌کند. علاوه بر این، او می‌گوید تردیدی ندارد که هوشمندان فضایی وجود دارند، اما به دانشمندان توصیه می‌کند از تلاش برای برقراری ارتباط با این هوشمندان خودداری کنند.

او می‌گوید: «اگر در زمین با موجودات هوشمند روبه‌رو شویم، احتمالا نتیجه این برخورد مشابه برخورد کریستف کلمب با بومیان قاره آمریکا خواهد بود. هرچند نتیجه این برخورد برای کریستف کلمب رضایت‌بخش بود، اما برای بومیان چندان خوب نبود».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024