پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.07.2016, 7:06

خوشبینی صندوق بین‌المللی پول به اقدامات «اعتمادساز» ایران

رادیو فردا: یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول در مورد اقدامات «اعتمادساز» ایران در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اظهار امیدواری کرد.

نشریه «ویکلی استاندارد» روز پنج شنبه ۱۰ تیرماه از قول دیوید لیپتون معاون اول مدیر صندوق بین‌المللی پول گزارش داد که وی نسبت به توانایی دولت تهران برای کسب اعتماد جهانی نسبت به اقتصاد ایران اظهار خوشبینی کرده و گفته است که در حالی که لغو تحریم‌ها فرصتهایی را پیش روی ایران قرار داده است، آن‌ها در حال تلاش برای جلب دوباره اعتماد جهانی هستند.

وی طی سخنرانی در اندیشکده کارنگی در ادامه گفت که «ایران می‌خواهد در بانک‌های خارجی حساب باز کنند و این کار را هم انجام می‌دهند».

این گزارش می‌افزاید که بعد از ماه‌ها لغو تحریم، هنوز شرکتهای بین المللی بخاطر پیشینه پولشویی در ایران و حمایت این کشور از تروریسم برای سرمایه گذاری در این کشور تردید دارند.

بر اساس این گزارش، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز بعد از اظهار ناخوشنودی ایران، کمپینی به راه انداخته و در حال تشویق جامعه جهانی برای از سرگیری تعاملات مالی با ایران است تا جمهوری اسلامی از مزیتهای لغو تحریم استفاده کند.

با اجرای توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، تحریم‌های هسته ای علیه ایران از ژانویه سال جاری برداشته شد.

آقای لیپتون از به اقدام «کارگروه اقدام مالی» برای تعلیق برخی محدودیت‌ها علیه ایران استقبال کرد. این گروه بین المللی که وضعیت پولشویی در سرتاسر جهان را رصد می‌کند، روز جمعه تصمیم گرفت تا ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر نگه دارد. علی‌رغم این تصمیم، این موسسه اعلام کرده است که از وعده‌های ایران مبنی بر بهبود استقبال می‌کند و به مدت یک‌سال برخی از محدودیت‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

وی گفت که بانک مرکزی ایران در تلاش است تا اقدامات اجرایی برای مبارزه با پولشویی و رژیم نظارت بر تامین مالی تروریسم را انجام دهد و در این راستا قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را به تصویب رسانده است. بگفته وی، این اقدام اگرچه تمام عیار نیست، اما یک آغاز است. «این اقدام زمینه اطمینان از مواجهه با عواقب و قابلیتهای اجرایی قانونی در مقابل بانکهایی که وارد فعالیتهای غیرقانونی می‌شوند را فراهم می‌کند».

وی گفت که خصوصا نهادهای تجاری اروپایی در رابطه با تعامل با ایران کنجکاو هستند: «آن‌ها خواستار استقرار مجدد (در ایران) هستند. می‌خواهند (در پروژه‌های ایران) مشارکت کنند. جو منفی کمتری الان در مورد ایران حاکم است، البته نمی‌گویم که اروپایی‌ها آماده اقدام هستند، اما می‌خواهند بروند و نگاهی به وضعیت داشته باشند».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024