پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 30.06.2016, 8:11

تکرار تراژدی مرگ معلولان با مسمومیت

پنجشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۵
آرمان - زهرا سلیمانی
در حالی که هنوز دو سال از حادثه مسمومیت معلولان آسایشگاه «پدر بزرگ» پاکدشت نمی‌گذرد، روز گذشته خبری مبنی بر بروز یک مورد دیگر از مسمومیت در آسایشگاه‌های نگهداری از معلولان منتشر شد که بر اثر آن دو معلول جان خود را از دست دادند. دی سال ۹۳ مسمومیت معلولان ذهنی در آسایشگاهی در پاکدشت به قربانی شدن سه نفر از آنها منجر شد. حالا خبر می رسد که این حادثه این بار در گرگان تکرار شده و دو نفر جان خود را از دست داده اند.
هم‌اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلول در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار هزار نفر در مراکز نگهداری می شوند، یعنی سه درصد از کل جامعه معلولان در مراکز نگهداری می شوند و ۹۷ درصد دیگر در خانه‌ها مورد مراقبت قرار می گیرند. تعداد مراکز نگهداری از معلولان در کشور ۱۱ هزار مرکز است. چندی پیش رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: حضور کارشناسان بهزیستی در آسایشگاه های نگهداری از معلولان برای بررسی مشکلات ضروری است. انوشیروان محسنی بندپی در پی انتشار اخباری مبنی بر آزار و شکنجه معلولان در یکی از آسایشگاه‌های استان البرز در اردیبهشت سال گذشته افزود: به طور حتم اگر نظارت کافی وجود نداشت فعالیت این مرکز در حال حاضر تعطیل نبود. او تاکید کرد: البته همه مراکز خصوصی و دولتی نگهداری از معلولان تحت بازرسی کارشناسان سازمان بهزیستی قرار دارند، بنابراین مدیران بهزیستی در هر استان موظف هستند کارشناسان خود را در حوزه‌های مختلف از جمله توانبخشی و بخش‌های دیگر برای بررسی به این مراکز بفرستند. از این رو حضور افراد کارشناس به تعامل سازمان بهزیستی با مراکز نگهداری از معلولان کمک موثری کرده و در صورت وجود مشکلات کارشناسان می‌توانند تخلفات را به بهزیستی کل گزارش دهند. محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی مجوز تعداد زیادی از آسایشگاه‌های متخلف را معلق می کند، تصریح کرد: نظارت سازمان بهزیستی بر مراکز نگهداری از معلولان هفتگی بوده و کارشناسان حوزه‌های مختلف باید در صورت نیاز مشکلات را به مسئولان اطلاع دهند.

مرگ خاموش معلولان در سایه سهل‌انگاری
در سال های اخیر ۱۵ کودک معلول در مرکز نگهداری معلولان جسمی و ذهنی نارمک فوت کرده‌اند. بنا بر گزارش‌های مراقبان وظیفه خود را درباره این کودکان که همه آنها به‌دلیل بیماری نیازمند مراقبت‌های دائمی بوده انجام نداده‌ بودند و با سهل‌انگاری آنها قبل از رسیدن اورژانس و اعزام به بیمارستان این کودکان تشنج و فوت کردند. همچنین دی سال ۹۳سه معلول ذهنی در مرکز نگهداری معلولان ذهنی «پدر بزرگ» در شهرستان پاکدشت فوت کردند. دلیل فوت این افراد مسمومیت با غذایی عنوان شد که در آشپزخانه این مرکز طبخ شده بود. در تمام توجیهاتی که از سوی مسئولان بهزیستی درباره مرگ این افراد عنوان می‌شد ناتوانی ناشی از معلولیت این افراد و سختی مراقبت از آنها تکرار می‌شد.

فوت ۲ معلول درمرکز معلولان ذهنی گرگان
معاون توانبخشی بهزیستی گلستان گفت: روز سه‌شنبه در مرکز معلولان ذهنی شهر گرگان هشت نفر دچار مسمومیت شده و دو نفر از آنها فوت کردند. روز گذشته کمال سلمانی درباره فوت دو نفر از مددجویان بهزیستی اظهار کرد: این اتفاق مربوط مرکز معلولین ذهنی در شهر گرگان است. متاسفانه پس از آنکه هشت نفر از مددجویان به دلیل مسمومیت به بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان منتقل شدند، دو نفر از این مددجویان پس از حدود ۱۰ ساعت که در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفته بودند، فوت شدند. با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، یک تیم بهداشت و محیط در این مرکز حاضر شد و احتمال انتقال این آسیب را به سایر معلولین، بررسی کرد که خوشبختانه احتمال این خطر رد شد. البته نمونه محیطی گرفته شده که گزارش آن هنوز به دست ما نرسیده است. وی خاطرنشان کرد: وضعیت شش نفری که در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند رضایت‌بخش است و احتمالا تاکنون ترخیص ‌شدند و به غیر از همان دو مورد فوتی، مورد دیگری با حال نامساعد نداریم.او افزود: اینکه محیط مرکز سالم بوده است یا نه را دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخ دهد،اما پزشکان احتمال آلودگی میکروبی، آمیبی و موارد دیگر را رد کرده اند و عفونت یا اپیدمی در این مرکز وجود نداشته است. به گزارش ایسنا،‌سلمانی عنوان کرد: در این مرکز ۳۹ نفر که همه عقب مانده ذهنی هستند، مراقبت می‌شدند و همگی یک نوع غذای مشابه را می خوردند، اما اینکه چرا فقط هشت نفر مسموم شدند در حال بررسی است. در حال حاضر بیمارستان، مشکل عفونت را رد کرده و پزشکی قانونی هم نمونه‌برداری کرده است و منتظر جواب آنها هستیم.

نظارت موثر خیرین بر مراکز نگهداری معلولان
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره به «آرمان» می گوید: اینطور به نظر می رسد که سازمان بهزیستی نیز همچون دیگر مراکز و نهادها دچار روزمرگی شده است و در چنین شرایطی بی‌توجهی‌ها می‌تواند منبع حوادث باشد. سهیلا جلو دارزاده می‌افزاید:‌ بروز حوادثی همچون فوت دو نفر در مرکز معلولان ذهنی گرگان با وجود فعالیت پزشک و مراقبان بهداشت در این مرکز دور از انتظار است. در چند سال اخیر کم و بیش اخبار متعددی درباره مرگ، مسمومیت، شکنجه و... در مراکز نگهداری معلولان به گوش می رسد. این عضو مجلس دهم درباره تکرار حوادث و اتفاق‌های ناگوار در مراکز نگهداری معلولان بهزیستی تاکید می کند: باید تعدادی از خیرین برای همکاری با این مراکز وارد عمل شده تا از شدت بی توجهی در فعالیت‌های این مراکز کاسته شود. در کنار فعالیت این خیرین باید برخی افراد تحت عنوان ناظر به طور جدی به فعالیت بپردازند. در اصل مشارکت مردم در امور خیر می تواند در ابعاد گوناگون به ویژه توجه به مددجویان ثمربخش باشد. به گفته او هم اکنون برخی نهادهای مردمی در راستای فعالیت‌ها و اهداف بهزیستی به کمک رسانی می پردازند، اما در مجموع این امر می‌تواند در ابعاد گسترده انجام شود. برای مثال هم اکنون زنان خانه دار می‌توانند در امر مشارکت و نظارت دوشادوش با سازمان بهزیستی به فعالیت بپردازند. جلودارزاده در پاسخ به این سوال که مجلس دهم برای توجه به معلولان چه برنامه‌هایی را در اولویت قرارداده است، می گوید: در ابتدا باید نواقص موجود همچون کمبود نیروی پرستار در برنامه ششم برطرف شود و در مراحل بعدی به توسعه فعالیت‌های توانمندسازی آنها توجه شود. باید دانست که با توانمندسازی این افراد به نسبت جمعیت قابل توجهی از افراد تحت پوشش بهزیستی زندگی مستقل خواهند داشت. در اصل سیاست‌های این سازمان و دیگر سازمان‌های حمایتگر باید به سمت توانمندسازی مددجویان و ایجاد یک زندگی عادی برایشان سوق پیدا کند. او درباره همپوشانی در ارائه خدمات به مددجویان می‌گوید: این نارسایی با ایجاد بانک اطلاعاتی برطرف می‌شود. با این اقدام مددجویان تحت حمایت هر یک از سازمان‌های حمایتی، در اسرع وقت مورد ارزیابی و حمایت قرار می‌گیرند. نهادهای حمایتی کشور باید فعالیت‌هایی در راستای یکدیگر انجام دهند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024