جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.06.2016, 21:17

آغاز فصلی جدید در روابط ترکیه و اسرائیل

با امضای «توافق نامه عادی سازی روابط میان ترکیه واسرائیل» که دیروز ۲۶ ژوئن در شهر رم پایتخت ایتالیا انجام شد، انتظار می‌رود روابط دو جانبه میان دو کشور که پس ازسال ۲۰۱۰ به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود، وارد مرحله جدیدی شود.

بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که از سوی عضو بلندپایه هیئت مذاکره کننده ترکیه‌ای منتشر شده است، در این توافق نامه هیچ بندی در رابطه با جنبش حماس وجود ندارد.

* اسرائیل برای اولین بار در تاریخ خود عذرخواهی خواهد کرد
اسرائیل با قبول درخواست ترکیه برای عذرخواهی در سال ۲۰۱۳، درحالی که برای اولین بار در قبال یک دولت خارجی چنین اقدامی می‌داد، در چارچوب توافق نامه مذکور نیز دو شرط دیگر ترکیه را پذیرفته است.

* اسرائیل غرامت خواهد پرداخت
در همین راستا، بر اساس توافق نامه جدید عادی سازی روابط میان دو کشور، اسرائیل ملزم به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله به کشتی ماوی مارمارا شده است و ترکیه از این پس اجازه ورود در امور انسانی و بشردوستانه نوار غزه را خواهد داشت.

* اجرای پروژه‌های بزرگ در نوار غزه
ترکیه از این پس قادر به ارسال مواد اولیه غیر نظامی به غزه خواهد بود، خانه‌های جدیدی را برای اسکان فلسطینی‌ها در نوار غزه خواهد ساخت. ساخت بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی دوستی ترکیه و فلسطین نیز از دیگر بندهای این توافق نامه است.

طبق توافق نامه جدید میان دو کشور مشکل دسترسی به آب آشامیدنی و کمبود برق نیز که یکی از احتیاجات ضروری ساکنین نوار غزه هست با افزایش میزان انتقال آب به این منطقه و ساخت نیروگاه‌های جدید برطرف خواهد شد. علاوه بر این فرصت احداث مناطق صنعتی مانند شهرک صنعتی جنین، برای نوار غزه نیز مهیا خواهد شد.

* در توافق نامه جدید هیچ بندی در مورد جنبش حماس وجود ندارد
برخلاف ادعاهای مطرح شده در رسانه‌ها هیچ ماده‌ای در رابطه با جنبش حماس در موافق نامه عادی سازی روابط میان دو کشور وجود ندارد.

این عضو بلندپایه هیئت مذاکره کننده ترکیه با اشاره به اینکه کمک‌های بشردوستانه ترکیه به مردم فلسطین به قوت سابق ادامه خواهد داشت و با تاکید بر این نکته که این پیروزی دیپلماتیک در نتیجه رفتار منطقی و مستمر ترکیه از تاریخ ۳۱ می‌۲۰۱۰ به این سو به دست آمده است، اظهار داشت: این توافق نامه گامی تاریخی است که در آن هم شرایط و خواست‌های ترکیه اجابت شده است و هم شرایط زندگی مردم فلسطین آسان‌تر آسان‌تر می‌شود.

* گشایش راه‌های کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه
این دیپلمات ترکیه‌ای همچنین تاکید کرد: همانگونه که جان باختگان «حادثه ماوی مارمارا» در پی آن بودند از این پس راه‌های کمک‌های بشر دوستانه به مردم نوار غزه باز خواهد شد. او در پایان از اطلاع و همراهی جنبش حماس و دولت تشکیلات خودگردان فلسطین از روند مذاکرات مربوط به موافت نامه عادی سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه خبر داد.

نشست خبری نخست وزیر ترکیه

بنعلی یلدرم٬ نخست وزیر ترکیه امروز در یک نشست خبری در باره روند مذاکرات با اسرائیل برای عادی سازی روابط میان دو کشور اظهار داشت: اولویت ما در روند عادی سازی روابط با اسرائیل، مسائل اقتصادی و همکاری در زمینه تحولات منطقه خواهد بود.

وی افزود: اصلیترین بندی که باعث طولانی شدن روند این توافق نامه شد، مربوط به فلسطینیان ساکن نوار غزه بود که در زندگی روزمره آن‌ها به دلیل ممانعت اسرائیل از ارتباطشان با جهان خارج با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است. در این مورد دیدارهای زیادی انجام شد تا اینکه امروز به توافق رسیدیم. در همین راستا، اولین کشتی ترکیه با بیش از ۱۰ هزار تن ماده غذایی روز جمعه به سوی بندر آشدود اسرائیل حرکت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: به تمام بازماندگان هموطنانمان که در «حادثه حمله ماوی مارمارا» جان خود را از دست دادند، غرامت پرداخت خواهد شد. میزان آن نیز ۲۰ میلیون دلار تعیین شده است.

نخست وزیر ترکیه در ادامه تاکید کرد: «سازمان انبوه‌سازى و مسکن ترکیه «توکى» پروژه‌های مسکونی در غزه اجرا می‌کند. بدین ترتیب مجال برای ادامه فعالیت آن‌ها فراهم می‌شود. تسریع در روند ساخت شهرک صنعتی در منطقه جنین نیز تسریع می‌شود. امیدواریم که این توافق نامه سبب خیر برای کشور ما و برادران فلسطینی‌مان شود».

نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه اسرائیل و ترکیه در پی مذاکرات و گفتگو‌ها برای سرعادی‌سازی روابط دوجانبه به توافق رسیده‌اند گفت: «بدین ترتیب روند عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز شد. متن توافق‌نامه مذکور فردا توسط مشاور ارشد وزارت امور خارجه ترکیه و نماینده طرف مقابل امضا، و سپس روند تصویب آن آغاز خواهد شد».

وی با بیان اینکه ترکیه و اسرائیل در این راستا مسئولیت مهمی برعهده دارند٬ تاکید کرد: اجرای صحیح این توافق‌نامه و عادی‌سازی روابط در منطقه به نفع مردم هر دو کشور خواهد بود. معتقدم که طرفین در این زمینه تلاش‌های لازم را انجام خواهند داد».

اظهارات نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که به رم پایتخت ایتالیا سفر کرده است، با مهم ارزیابی کردن توافقنامه عادی سازی روابط میان ترکیه و اسرائیل که دیروز (یکشنبه ۲۶ ژوئن) به دست آمد، اظهار داشت: این توافقنامه بر اقتصاد کشورش تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

نتانیاهو که برای دیدار با ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا به رم رفت، صبح امروز با جان کری وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا در ساختمان سفارت اسرائیل در رم هم دیدار کرد.

نخست وزیر اسرائیل که پس از دیدار با جان کری سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه در دیدار خود با کری فقط درباره روابط دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل گفتگو نکرده‌اند، در زمینه توافقنامه اخیر با ترکیه، اظهار داشت: این یک گام مهم برای عادی سازی روابط است و توافقنامه میان ترکیه و اسرائیل تاثیرات مهمی بر اقتصاد اسرائیل خواهد داشت.

در ادامه جان کری وزیر امور خارجه امریکا هم با تاکید بر سازنده بودن این توافقنامه، گفت: طبیعتا ما از این توافقنامه بسیار خوشحالیم چرا که اقدامی بود که ما خواستارش بودیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024