جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.06.2016, 21:13

دریای اژه و ۱۰۰ روز بدون مرگ

دریای اژه که در چند سال اخیر شاهد یکی از تلخ‌ترین تراژدی‌های انسانی جهان بود و به مزار صد‌ها مهاجر تبدیل شد، مدتی است در آرام‌ترین روزهای خود به سر می‌برد.

با اجرای توافقنامه بازپس‌گیری مهاجران میان ترکیه و اتحادیه اروپا و پایان «سفر امید»، ۱۰۰ روز است که دیگرمرگی در دریای اژه رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار آناتولی، فرار پناهجویانی که به دلیل جنگ داخلی و بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی، کشورشان را به امید زندگی بهتر ترک می‌کردند، از مارس ۲۰۱۶ به این سو به تدریج کاهش یافته و می‌توان گفت که اکنون به پایان رسیده است.

در پی امضای توافقنامه بازپس‌گیری مهاجران میان ترکیه و اتحادیه اروپا در ۱۸ مارس امسال در بروکسل با هدف جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، مقابله با قاچاق انسان و مرگ افراد و اجرای آن در ۲۰ مارس، «سفر امید» جهت کاملا متفاوتی به خود گرفت.

مهاجرت غیرقانونی پناهجویان که پیش از این به اوج خود رسیده بود پس از اجرایی شدن توافقنامه تقریبا به پایان رسیده است.

شمار قربانیانی که بر اثر غرق شدن یا واژگونی قایق در دریا جان باخته‌اند از سال ۲۰۱۴ به بعد به ۵۲۱ نفر می‌رسد در حالیکه این رقم پس از امضای توافقنامه به صفر رسیده و سواحل دریای اژه شاهد قربانی جدیدی نبوده است.

آخرین حادثه آب‌های ساحلی ترکیه به غرق شدن قایق حامل پناهجویان در ۱۹ مارس در جنوب جزیره چیپلاک آدا در شهرستان آیلاوالیک وابسته به شهر بالیک اسیر بر می‌گردد که در این حادثه ۱ نفر کشته و ۲۵ سوری نجات یافتند.

گفتنی است در آب‌های ساحلی دریای اژه، ۶۹ نفر در سال ۲۰۱۴، ۲۷۹ نفر در سال ۲۰۱۵ و ۱۷۳ نفر در سه ماه نخست امسال بر اثر خفگی و هیپوترمی جان باخته‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024