سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.06.2016, 19:18

ناطق نوری: در ۳۷ سال گذشته سیر قهقرایی داشته‌ایم

دویچه وله: علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری گفته است ایران در ٣٧ سال گذشته در بسیاری از مسائل سیر قهقرایی داشته‌ و نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند ادعا کند برای دیگران الگوست.

علی‌اکبر ناطق نوری شب گذشته در سخنان در مراسم احیای شب بیست‌ویکم ماه رمضان در مقبره آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی به شدت از “وضع فعلی کشور” انتقاد کرد.

او گفت: «ما می‌خواهیم این انقلاب برای جهان اسلام و کل دنیا الگو باشد؛ آیا ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانیم ادعا کنیم که الگوییم؟... آیا با این وضعیت رویمان می‌شود که بگوییم می‌خواهیم برای جاهای دیگر دنیا الگو شویم؟»

به گزارش پایگاه خبری “جماران” ناطق نوری با اشاره به “آمار اسف‌بار شاخص‌های مختلف اجتماعی” در کشور یادآور شد: «متأسفانه آمارهایی را خودمان در مورد وضعیت معتادان، کارتن‌خواب‌ها، رشوه و... منتشر می‌کنیم و دشمن این آمار را از خودمان می‌گیرد و علیه خودمان استفاده می‌کند... آیا با این وضع در زمینه‌های مختلف می‌توانیم الگو شویم؟»

در هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از آسیب‌های اجتماعی در ایران در رسانه‌های داخل کشور منتشر شد که ابعادی تکان‌دهنده داشت. به‌ویژه آنکه این آمارها از زبان مسئولان و کارشناسان کشور از جمله وزیر کشور مطرح شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در نخستین روزهای آغاز به‌کار مجلس جدید در سخنانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت، حدود دو هزار و ۷۰۰ محله حاشیه‌نشین و ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود نیازمند مراقبت، کنترل و حمایت هستند.

وزیر کشور گفت، در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر معتاد در کشور زندگی می‌کنند که اعتیاد آنها از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی و پرخطر رفته است. او افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از تعداد زندانی‌های موجود در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم با اعتیاد و مواد مخدر در ارتباط هستند. همچنین عامل ۵۰ درصد از طلاق‌ها اعتیاد است.
به گفته رحمانی فضلی سالی ۶۰۰ هزار نفر عازم زندان‌ها می‌شوند که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر در زندان‌ها باقی می‌مانند که به طور حتم آثار اجتماعی غیرقابل قبول و مخربی در جامعه دارد.

آذرماه سال گذشته (۱۳۹۴) علی مطهری فاش ساخت که گزارشی از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش نرخ طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی شهرها و مواردی از این دست به اطلاع آیت‌الله خامنه‌ای رسید و او “گزارش را شنیدند و در آخر گفتند که خودشان مسئولند و در برخی حوزه‌ها نیز اشک ریخته و گریه کرده‌اند”.

محسن رنانی استاد دانشگاه اصفهان و از نظریه‌پردازان مشهور اجتماعی و اقتصادی ایران اخیرا گفته است: «ما ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین و ۱۰ میلیون نفر بیکار داریم.»

رنانی افزود: «البته تعداد بیکاران به صورت رسمی ۴ میلیون نفر و گاهی به صورت غیررسمی ۶ میلیون نفر اعلام می‌شود، اما با نگاه اقتصادی ما باید تمام دانش‌آموختگان عالی کشور را که شاغل نیستند، بیکار حساب کنیم. با این نگاه ۱۰ میلیون نفر بیکار داریم.»

”مردم می‌گویند همه اینها خرابند”

ناطق نوری در ادامه سخنان خود در مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی افزود: «همه ما مورد سوال قرار می‌گیریم و باید آسیب‌شناسی کنیم که چرا پس از ۳۷ سال در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشته‌ایم؟»

او پرسید: «چرا یک فرماندار باید سالها در مسئولیت خود باقی بماند؟ چرا کسی باید جرأت کند بگوید که برای یک موضوع فلان کارها باید انجام شود و فرد باید چند نفر را ببیند تا موضوع حل شود؟»

ناطق نوری ادامه داد: «روزی یک نفر در دفتر بازرسی نزد من آمد و گفت من هیچ توقعی از شما ندارم و فقط می‌خواهم که از دادگاه بخواهید به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ چرا باید تن مردم اینگونه بلرزد و مردم به این اجماع برسند که همه اینها خرابند؟ مردم این را می گویند؛ می‌گویند اینها اینگونه‌اند!»

رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبری سپس به موضوع فیش‌های حقوقی با مبالغ بالا اشاره کرد و با تشکر از دستور روحانی برای رسیدگی به این موضوع گفت: «من از ایشان خواهش می‌کنم که این موضوع را جدی بگیرند. البته اینها مربوط به این دوره نیست و متعلق به دوره‌های مختلف است که امری اشتباه است.»

به گفته ناطق‌نوری «این پرداخت‌ها طبق قانون‌ها و آیین نامه‌های غلط است؛ مثلا تحت عنوان پاداش در شرکت‌های دولتی این حقوق‌ها تعلق می گیرند؟ پاداش چیست؟ من خواهش می‌کنم به این موضوع رسیدگی شود و اگر آیین نامه ها غلط است یک لایحه دو خطی به مجلس بدهید تا اصلاح شود و نظام پرداخت هماهنگ برای همه جاری شود؛ چرا که این حقوق های بالا قابل تحمل نیست.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024