پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.06.2016, 16:15

فساد نفتی ۱۰۰ سال دیگر هم از ذهن مردم پاک نمی شود

اعتماد: معاون اول رییس‌جمهوری منتقدان دولت را به یاد سال‌های قبل از ۹۲ انداخت. به یاد همان روزهایی که «یک جوان ١٠ هزار میلیارد تومان از منابع کشور را در اختیار داشته» و مقامات دولتی به خودشان نشان لیاقت و سکه طلا می‌دادند. اسحاق جهانگیری امیدوار است که با یادآوری خاطراتی که تا حالا بارها گفته شده‌اند، به یاد همه بیاورد که پیش‌تر از پیگیری موضوع فیش‌های حقوقی در روزهای اخیر، موضوعات مشابه و متعدد دیگری هم بوده‌اند که با سکوت از آنها استقبال شده بوده. این البته تاکتیک اصلی موافقان دولت و دولتی‌ها در جریان افشای حقوق‌های کلان اخیر است. اتفاقات دولت محمود احمدی‌نژاد آنقدر بزرگ و دامنه‌دار هستند که همچنان سه سال بعد از برکنار بودن او از قدرت، بازگو کردن‌شان کاربرد دارد. دولت یازدهم اصلا خوشحال نیست که منتقدانش تمام بار حقوق‌های کلان اخیر را روی دوش مدیران او انداخته‌اند. آنها می‌گویند این حقوق‌ها ریشه در مشکلی عمیق‌تر دارند اما در مقابل منتقدان اقداماتی سریع‌تر را مطالبه می‌کنند.

بدون دورنما، استعدادمان از بین می‌رود
اسحاق جهانگیری شب پنجشنبه در ضیافت افطار با وزرا، معاونان وزرا، استانداران و روسای سازمان‌ها، با بیان اینکه «امروز جامعه به سرعت در حال تغییر است و شاید کسی تصور این را در ۱۰ سال گذشته نمی‌کرد که تغییر و تحولات جدی اجتماعی به این شکل در کشور روی دهد»، گفت: ما باید در تصمیم‌گیری‌ها به این نکته توجه داشته باشیم که تغییرات پیش‌آمده در جامعه و جهان چه الزاماتی دارد و رای و خواسته مردم از مسوولان در چه زمینه‌هایی است. معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: کشوری که دورنما نداشته باشد و نداند به کجا می‌خواهد برسد، تمام توان، استعداد و ظرفیت‌های خود را بیهوده از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی باید توجه داشته باشند که هرگز دچار سیاست‌زدگی و سیاسی‌بازی‌ها نشوند. مسوولان نظام باید بر سر مسائل اصلی کشور با هم توافق داشته باشند تا بتوانند اولویت‌های اقدام و عمل را برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات به خوبی تشخیص دهند و برای اجرای آن برنامه‌ریزی کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله بهبود وضعیت اقتصادی و تقویت سازوکارهایی که موجب قدرت اقتصادی کشور شده و بتواند افق روشنی را در این راستا برای کشور فراهم کند از اولویت‌های اقدام و تصمیم‌گیری برای دولت تدبیر و امید بوده است، اظهار کرد: رییس‌جمهور و اعضای تیم اقتصادی دولت زمان زیادی برای بررسی مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند و جلسات متعدد و کارشناسی زیادی در این زمینه برگزار شده است.

در دوران تحریم به دستاوردهای خوبی رسیدیم
جهانگیری مساله برجام و رسیدن به توافق بین‌المللی را یکی دیگر از دغدغه‌ها و مسائل اصلی دولت یازدهم برشمرد و افزود: دستیابی مذاکره‌کنندگان به توافق با قدرت‌های جهانی اقدامی مهم و تاریخی بود و ما در این توافق توانستیم به همه دستاوردهای مورد نظر خود اعم از رفع تحریم‌ها، رسیدن به حقوق هسته‌ای و به رسمیت شناختن فعالیت هسته‌ای ایران در جهان دست پیدا کنیم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز دوران پسابرجام شرایطی را ایجاد کرده که توسعه و پیشرفت کشور در فضای بهتری انجام شود، خاطرنشان کرد: البته ما در دوران تحریم نشان دادیم که می‌شود با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی صحیح به دستاوردهای خوبی دست یافت که نمونه آن تصمیمات دولت در سال‌های ٩٢ و ٩٣ بود که منجر به ثبات اقتصادی در کشور شد.

دریافت‌کنندگان حقوق‌های کلان برکنار خواهند شد
جهانگیری ادامه داد: برای هیچ‌کس قابل قبول نیست در کشوری یک جوان ١٠ هزار میلیارد تومان از منابع کشور را در اختیار داشته باشد و امروز حتی یک ریال از آن بازنگشته است؛ باید مشخص شود که این پول به چه شیوه‌ای در اختیار او قرار گرفته و ما این را پیگیری می‌کنیم. وی با اشاره به موضوع پرداخت‌های بالای حقوق به برخی مدیران گفت: دولت به هیچ‌وجه نسبت به این موضوع کوتاه نخواهد آمد و در این راستا از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دستگاه‌های اجرایی میزان دریافتی مدیران ارشد را برای بررسی خواسته‌ایم. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «دولت با تمام پرداخت‌های خارج از عرف برخورد جدی خواهد کرد»، افزود: پول‌های اضافی باید به خزانه بازگردد و افرادی که این کار را کردند، برکنار خواهند شد. وی با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم دولت تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا افزایش حقوق در دستگاه‌ها را تنها با هماهنگی و موافقت شورای حقوق و دستمزد انجام دهند، اظهار کرد: بر اساس تصمیم دیگر دولت هیچ ذی‌نفعی حق ندارد در مورد ارایه تسهیلات و خدمات به خود تصمیم‌گیری کند.

پایه‌گذاری سنت حقوق‌های کلان در دولت گذشته
جهانگیری درباره چنین پرداخت‌هایی روشنگری کرد و گفت: متاسفانه این سنت (پرداخت‌های نامتعارف) وقتی گذاشته شد که در دولت (دولت دهم) به عنوان مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری این نظام نشستند دور خودشان و تصمیم گرفتند به خودشان نشان و سکه بدهند. از یک جمع 30 نفره دولت به ۲۷ نفر از خودشان نشان درجه دو و درجه یک با ۷۵ و ۱۰۰ سکه دادند.

وی خاطرنشان کرد: اعطای نشان درجه یک و درجه دو نیازمند برگزاری مراسم و پخش از تلویزیون است اما این خبر اینقدر قبیح بود که بدون برگزاری هرگونه مراسم و تشریفاتی این نشان‌ها را مخفیانه دادند. خب معلوم است که وقتی این خبر به معاون و مدیر پایین‌دست می‌رسد، به ‌هم می‌گویند وقتی دولت درباره وزرا و دیگران این جور تصمیم گرفته پس بیایید ما هم برای خودمان تصمیم‌گیری کنیم. برخی از این سنت‌ها در تاریخ کشور، سنت‌های خطرناکی بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024