جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.06.2016, 15:40

وزیر خارجه فرانسه: بریتانیا نمی‌تواند موش و گربه بازی کند

بی بی سی: رای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فضای سیاسی را دچار سردرگمی کرده است. رهبران بریتانیا می‌گویند برای آغاز فرآیند جدایی به زمان نیاز است اما سران اتحادیه اروپا اصرار دارند هرچه زودتر بریتانیا از این اتحادیه جدا شود.

وزیر خارجه فرانسه گفته بریتانیا نمی‌تواند “موش و گربه” بازی کند و باید زودتر تکلیف را مشخص کند.

در این میان آلمان، از پرقدرت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا، پیام‌های متناقضی در این رابطه فرستاده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است بریتانیا نباید برای خروج “عجله” کند، در حالی که فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه دولت خانم مرکل، از بریتانیا خواسته “هرچه زودتر” اتحادیه اروپا را ترک کند. بیشتر اینجا بخوانید.

خانم مرکل چند ساعت بعد از صحبت‌های وزیر خارجه آلمان گفت فرآیند خروج نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد اما در عین حال نیازی به عجله نیست.

امروز، ۲۵ ژوئن، وزرای خارجه کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ در برلین دیدار کردند و در پایان با صدور بیانیه‌ای مشترک از لندن خواستند فرآیند جدایی را شروع کند.

بعد از دیدار وزرای خارجه این شش کشور اتحادیه اروپا در برلین، وزیر خارجه فرانسه با لحن تندتری درباره بریتانیا گفت از بریتانیا انتظار نمی‌رود که “موش و گربه بازی” کند.

ژان مارک ارو از بریتانیا خواسته که هرچه زودتر با انتخاب نخست‌وزیر جدید به بلاتکلیفی سیاسی پایان دهد.

از نگاه وزرای خارجه شش کشور اروپایی، وضعیت بلاتکلیف می‌تواند تبعات سیاسی و اقتصادی برای کشورهای اروپا داشته باشد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و قرار است پیش از پاییز، نخست‌وزیر جدید این کشور انتخاب شود.

استعفای کمیسر بریتانیا در اروپا

در بریتانیا شماری از مخالفان نتیجه اعلام شده، در صدد هستند با امضای طوماری یک همه‌پرسی مجدد برگزار کنند. تا لحظه نوشتن این گزارش بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر این طومار را امضا کرده‌اند. بیشتر اینجا بخوانید.

اما بسیاری از سیاستمداران از جمله نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا گفته این تصمیم قابل تغییر نیست.

لرد هیل، کمیسر بریتانیا در اتحادیه اروپا اعلام کرده استعفا می‌کند.

او که مسئول کمیسیون اقتصادی این اتحادیه است، گفت “اتفاقی که افتاده قابل برگشت نیست.”

لرد هیل که از مخالفان جدایی از اروپا بود، از نتیجه همه‌پرسی ابراز تاسف کرده و گفته است با این حال باید برای شکل‌گیری روابط تازه با اتحادیه اروپا تا جای ممکن تلاش کرد.

کمیسرهای اروپایی از چهره‌های پرنفوذ در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل هستند که می‌توانند قوانین را تصویب کنند اما در صورت خروج نهایی بریتانیا از اتحادیه اروپا نیازی به کمیسر بریتانیا در اروپا نخواهد بود.

بلاتکلیفی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی

گرچه اثرات اقتصادی همه‌پرسی روز پنج شنبه در بریتانیا با افت شدید ارزش پوند در مقابل دلار آغاز شده، اما هنوز ساز و کار جدایی بریتانیا از اروپا و اثرات بلندمدت آن بر اقتصاد مشخص نیست. همین‌طور دولت به طور شفاف اعلام نکرده است که قوانین تردد شهروندان بریتانیا و کشورهای اروپایی و قوانین کار و مهاجرت چگونه خواهد بود. در این‌باره ابهامات زیادی در جامعه اروپا وجود دارد.

در همین حال موسسه رده‌بندی اعتباری مودی، پیش‌بینی اعتباری اقتصاد بریتانیا را به دلیل تاثیر نتایج همه‌پرسی بر اقتصاد این کشور کاهش داده است.

یرون دایسلبلوم، رئیس یوروگروپ (گروه وزیران دارایی حوزه یورو) هم گفته است که شماری از موسسات مالی ممکن است از لندن به شهرهایی در اتحادیه اروپا نقل مکان کنند. او گفته است بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا دسترسی محدودی به بازار مشترک خواهد داشت.

شماری از اقتصاددانان گفته‌اند که این احتمال وجود دارد که بریتانیا بار دیگر دچار رکود اقتصادی شود اما برخی سرمایه‌گذاران گفته‌اند نتایج همه‌پرسی، موقعیت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024