سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.05.2016, 22:18

الیاس حضرتی: آرایش فراكسیونی مجلس در هر موضوعی متفاوت است

اعتماد: انتخابات هیات‌رییسه مجلس و تعداد كرسی‌هایی كه به هر یك از دو جریان سیاسی كشور رسید، فرصتی برای مرور دوران انتخابات به دست داد؛ دورانی كه لیست امید با نفراتی از اصولگرایان معتدل كامل شد تا عرصه را برای حضور تندروها و افراطیون تنگ كند. اما انتظاری كه شاید در بسیاری از حامیان اصلاح‌طلبان به وجود آمد، انتخاب رییسی از جنس اصلاح‌طلبان بود؛ انتظاری كه برای همه افراد حاضر در لیست امید این تكلیف را ایجاد می‌كرد كه به كاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان برای تصدی پست ریاست رای دهند.

الیاس حضرتی، منتخب مردم تهران در مجلس برای برطرف كردن این انتظارات با تاكید بر اینكه خط قرمز اصلاح‌طلبان برای حمایت از كاندیداها، اصولگرایان تندرو و اعضای جبهه پایداری بود، می‌گوید: «اصولگرایانی كه در قالب برخی احزاب سازماندهی می‌شدند مدنظر ما نبودند. بر همین اساس هدف كلی ما این نبود كه به هر شكل افراد مورد حمایت اصلاح‌طلبان به عارف رای دهند. حتی در خیلی موارد هدف این نبود كه از كسانی حمایت كنیم كه حتما فرم تعهد به فراكسیون امید را امضا كنند، بسیاری از افراد این تعهد را امضا كردند در حالی كه عده‌ای هم متعهد نشدند اما مورد حمایت ما قرار گرفتند.»

الیاس حضرتی به چگونگی تهیه لیست امید و قرار گرفتن نامزدها در آن پرداخت و تاكید كرد: این مجلس، ویژه و متفاوت است و آرایش سیاسی و فراكسیونی آن در هر موضوع و مساله‌ای متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینكه در دو موضوع حمایت از افراد با تجربه و مثبت و رهایی از افراد تندرو، اولویت اول برای ما كاندیدا كردن اصلاح‌طلبان و حمایت از آنها بود، تاكید كرد: بعد از ماجرای ردصلاحیت‌ها، ملاك‌های تعیین نامزدها را تغییر دادیم، اما باز هم در برخی حوزه‌ها چهره اصلاح‌طلب وجود نداشت، بر همین اساس بنا شد اگر اصلاح‌طلب موردنظر پیدا نشد، سراغ افراد معتدل برویم و اگر این امر نیز محقق نشد، با مستقل‌ها وارد مذاكره شویم و اگر این‌گونه نشد هم از اصولگرایان معتدل حمایت كنیم.

حضرتی اضافه كرد: با این اوصاف دایره وسیعی از افراد در طیف مورد حمایت فهرست امید قرار گرفتند. بنابراین به صرف این عدد نمی‌توانستیم برای دكتر عارف محاسبه رای داشته باشیم. حتی به صرف این عدد نمی‌توانستیم بگوییم كه برای فراكسیون این تعداد افراد نهایی و متعهد حضور دارند.

انتخابات هیات‌رییسه تصویر خوبی به ما داد

حضرتی در ادامه روند انتخاب اعضای هیات‌رییسه در فراكسیون امید را مورد اشاره قرار داد و گفت: از روز اول كه ما برای بررسی كاندیداهای هیات‌رییسه شروع به فعالیت كردیم دو موضوع مدنظر بود، اول اینكه با توجه به تركیب حاضران در مجلس، انتخابات هیات‌رییسه را به یك شكاف عمیق اختلاف تبدیل نكنیم. بلكه بحث انتخابات هیات‌رییسه را به عنوان تپه‌ای كوچك ببینیم كه باید به سرعت از آن عبور كنیم، نباید انتخابات هیات‌رییسه به شكافی عمیق تبدیل شود.

منتخب مردم تهران با تاكید بر اینكه تركیب هیات‌رییسه تمام اهداف و كارهای مجلس نیست، گفت: انتخابات هیات‌رییسه یك مرحله گذرا برای پیگیری خواسته و مشكلات مردم است كه بتوانیم برای حل آنها تلاش كنیم، اكنون دوره رقابت تمام شده است و باید با رفاقت مشكلات را دنبال و حل كرد.

وی با اشاره به انتخابات هیات‌رییسه موقت گفت: این انتخابات تصویر خوبی به ما ارایه كرد. در موضوع ریاست آقای لاریجانی با سابقه مدیریتی و تلاش‌ها و رایزنی قوی و قدرتمندی كه در این مدت داشتند به عنوان رییس انتخاب شدند. همچنین آرایش كلی نیروها را مشاهده كردیم، البته این تصویر هنوز كامل نیست.

حضرتی در ادامه به جریان انصراف خود از كاندیداتوری نواب رییس به نفع پزشكیان و مطهری اشاره كرد و گفت: در جمع اعضای فراكسیون امید مطرح كردم كه امروز در نظر دارم یك درس اخلاقی بدهم مبنی بر اینكه اگر بخواهیم فراكسیون را اصل قرار دهیم باید گذشت و فداكاری داشته باشیم و علاقه شدیدی نسبت به پست‌ها نداشته باشیم لذا از خودم شروع می‌كنم. بر همین اساس به سوابق پزشكیان و مطهری نگاهی كردم و دیدم كه سابقه انقلابی و شجاعانه بیشتری دارند، لذا حداقل چیزی كه ما از اسلام یاد گرفتیم ارزش‌گذاری است. بر همین اساس بر پایه یك كار تشكیلاتی و تیمی به نفع آقایان مطهری و پزشكیان كناره‌گیری كردم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024