شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.05.2016, 22:13

عربستان: ایران می‌خواست در حج تظاهرات برگزار کند

بی بی سی: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در واکنش به اظهارات مقام‌های ایران که عربستان را به کارشکنی در اعزام زائران ایرانی به حج متهم کرده‌اند، خواسته‌های ایران برای شرکت در حج تمتع امسال را “غیر قابل قبول” خواند.

مقام‌های ایران روز یکشنبه اعلام کردند که به دلیل ایجاد مانع از سوی عربستان، زائران ایرانی امسال در مراسم حج تمتع شرکت نخواهند کرد.

ساعاتی بعد آقای جبیر در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند، همتای بریتانیایی خود در جده گفت: «ایران خواهان حق برگزاری تظاهرات و امتیاز گرفتن بود... این کارها باعث ایجاد هرج و مرج در مراسم حج می‌شود. این مسئله قابل قبول نیست.»

بعثه رهبر ایران هر سال مراسمی با عنوان «برائت از مشرکین» در جریان حج برگزار می‌کند که از زمان به خشونت کشیده شدن این راهپیمایی در سال ۱۳۶۶ و کشته شدن ۲۷۵ زائر ایرانی، این مراسم به صورت تجمع و تحت تدابیر امنیتی برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه عربستان گفت که ایران حاضر نشده مانند بیش از ۷۰ کشور دیگر تفاهم‌نامه سالانه حج را امضا کند در حالی که «با وجود نبود روابط دیپلماتیک، عربستان موافقت کرده است که تسهیلات سفر زائران ایرانی را فراهم کند».

عربستان در دی ماه سال گذشته و در پی حمله معترضان اعدام یک روحانی شیعه به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد، روابط خود را با ایران قطع کرد.

سازمان حج و زیارت ایران روز یکشنبه در بیانیه‌ای عربستان را مسئول توقف عازم زائران ایرانی دانست و گفت که ایران خواسته بود «با توجه به حوادث تلخ گذشته شرایط اعزام حجاج ایرانی با اطمینان از تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج فراهم آید که به علت ناهماهنگی در سطوح عالی عربستان و تأثیر نگاه سیاسی بر مسائل حج، به این مطالبات پاسخ مثبت داده نشد».

در حادثه مرگبار منا در مراسم حج سال گذشته صدها زائر ایرانی جان خود را از دست دادند.

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، گفته است که به نظر او تعمدی از سوی دولت عربستان برای کارشکنی در روند اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع امسال وجود دارد.

اما وزیر امور خارجه عربستان گفت که این کشور بیش از آن چه وظیفه‌اش بوده برای اجابت نیازهای ایران انجام داده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024