پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.05.2016, 15:15

دوباره به لاریجانی علاقه‌مند شدند!

عصر ایران؛ مصطفی داننده- از همین الان می‌شود حدس زد که روزنامه‌های اصول‌گرا برای نتایج انتخاب رئیس مجلس دهم چه تیتری خواهند زد. آنها قطعا اعلام خواهند کرد که نامزد ما یعنی علی لاریجانی به کرسی ریاست مجلس تکیه زد و کاندیدای اصلاح طلبان را شکست داد. این استدلال در حالی مطرح خواهد شد که همین رسانه‌ها و البته بخش اعظمی از اصول‌گرایان، همین لاریجانی را اصول‌گرا نمی‌دانستند و سعی می‌کردند در مجلس نهم او را از کرسی ریاست به زیر بکشند و فرد دیگری را جایگزین او کنند. روزی حداد عادل و دگر روز حسینیان.

جریانی که امروز لاریجانی را نامزد اصول‌گرایان معرفی می‌کند، در صحن علنی مجلس همیشه لاریجانی را مورد حمله و ریاست او را زیر سوال می‌برد.

ناراحتی از رفتار لاریجانی در مجلس نهم به حدی بود که در ۲۲ بهمن سال ۹۱ رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه در قم، آماج مهر، دمپایی و کفش قرار گرفت. سخنرانی او به واسطه این حمله نیمه تمام ماند.

او در صحن علنی نیز مورد هجمه مخالفانش قرار می‌گرفت. کوچک زاده در صحن علنی در حالی که فریاد می‌زد خطاب به مردم می‌گفت:« ای کسانی که به ما می‌گویید چرا در مجلس در مورد فلان مسئله حرف نزدی و یا سکوت کردی، یکی از دلایلش این است رئیس مجلس دوست ندارد ما حرف بزنیم و اگر زدیم هم تحقیرمان می‌کند.»

در جریان استیضاح فرجی دانا وزیر علوم دولت روحانی، حمید رسایی در اعتراض به لاریجانی، کاغذی را بالای سر خود نگه داشته بود که روی آن نوشته شده بود: “دوپینگ لاریجانی هم جواب نداد.” یا همین نماینده سابق مجلس در مورد برجام اعتقاد داشت که «متاسفانه رییس محترم مجلس در این موضوع بیشتر گرایش به سمت دولت دارد و حاضر نیست این اقدام قانونی را از رئیس جمهور مطالبه کند و حتی حاضر نیست پاسخ ادعاهای غیر قانونی و توهین آمیز را بدهد.»

زاکانی دیگر نماینده شناخته شده اصول‌گرای مجلس نهم با انتقاد از رفتار لاریجانی در جریان تصویب برجام اعتقاد داشت که: «اینکه می‌گویند پرونده مذاکرات، پرونده رهبری است حرف نادرستی است، مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند در جزییات دخالت نمی‌کنند، مسئولیت پرونده هسته‌ای به گردن لاریجانی و روحانی است.»

دفاع لاریجانی از دولت روحانی و برجام به ویژه تصویب ۲۰ دقیقه‌ای توافق هسته‌ای در پارلمان نهم، باعث شده بود بخشی از جریان اصول‌گرا راه خود را از لاریجانی جدا کند. به طور مثال بیژن نوباوه در جریان انتخابات مجلس دهم در مورد لاریجانی گفته بود: «لاریجانی به هیچ عنوان اعتقادی به فعالیت در چارچوب اصولگرایی ندارد و در عمل نیز این مسئله را به اثبات رساند و در جریان انتخابات نیز در لیست اصلاح‌طلبان قم (امید) قرار گرفت.»

یکی از سایت‌های جریان اصول‌گرا و نزدیک به جبهه پایداری در مورد لاریجانی نوشته بود: «بی میلی و بی اعتنایی لاریجانی به ائتلاف اصول‌گرایان و نزدیک شدن وی به جریان دولت است؛ امری که با توجه به نحوه عملکرد علی لاریجانی در طی دوسال اخیر قابل پیش بینی بوده است. عدم اعلام وصول استیضاح وزیر علوم و تصویب برجام در طی بیست دقیقه، تنها بخشی از عملکرد‌ها محسوب می‌شود.»

روح‌الله حسینان نماینده شاخص اصولگرا در مجلس نهم نیز بعد از تشکیل مجلس دهم حمایت از لاریجانی را حاصل جبر دانسته و معتقد بود اگر فرد دیگری در جریان اصول‌گرا حضور داشت قطعا او نامزد ریاست مجلس بود نه علی لاریجانی.

مخالفان دیروز لاریجانی امروز تبدیل به موافقان او می شوند و اعلام می‌کنند که لاریجانی ” واسه ماس” است. این درحالی است که آنان باید توجه کنند به خاطر فشارهای آنها لاریجانی مستقل وارد صحنه رقابت شد. مردم امروز لاریجانی را نه یک اصول‌گرا بلکه یک برجامی می‌دانند.

اصول‌گرایان باید توجه کنند که او همچنان حامی برجام است و آن را دستاورد مهمی برای نظام می‌داند حتی در ماجرای مینو خالقی نیز لاریجانی بر خلاف نظر غالب اصول‌گرایان فکر می‌کند و می‌گوید: «ما باید به نظام‌های قانونی در کشور پاییند شویم، البته رأی خودم این است که قانون برای اظهار نظر شورای نگهبان زمان گذاشته و نمی‌تواند به بعد از انتخابت تسری بیابد اما تفسیر شورا از نظارت متفاوت است. بنده این قضیه را یا مقام معظم رهبری هم مطرح کردم و استدلالم را گفتم و این تفاوت نظر من در مورد مینو خالقی با شورای نگهبان است. از هیأت نظارت خواستیم که اظهار نظر کند اما نطر آنها به شورای نگهبان نزدیک بود و ساز و کار این بوده است. اما این مسأله در مجلس بعدی بررسی می شود. منتها شورای نگهبان تفسیر متفاوتی دارد و باید در آینده به آن سامان داد.»

لاریجانی که امروز به کرسی ریاست قوه مقننه تکیه زده از برجامی‎‌هاست و در جریان اعتدال تعریف می‌شود و اصول‌گرایان  نمی‌توانند ریاست او را به نام خود بزنند. چون آنها قبل از این رئیس مجلس‌های هشتم و نهم و رئیس موقت مجلس دهم را از دایره اصول‌گرایی با تعریف خود خارج کرده‌ بودند و از یاد نیرده ایم که در قم علیه او شب نامه پخش می کردند و به خاطر انتخاب رقبای او کم مانده بود پای کوبی کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024