پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2016, 18:19

لاریجانی از ریاست خود مطمئن است

شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵

فرارو- یک فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «اینکه آقای لاریجانی برای موضوع ریاست مجلس تمایلی به تعامل نشان ندادند کاملا طبیعی است چون به تعداد آرایی که برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس دهم نیاز دارد تقریبا مطمئن است.»

در حالی که اصلاح طلبان با پیشنهاد تشکیل کمیته تعامل میان خود و اصولگرایان درباره هیات رئیسه مجلس پیشقدم شده بودند به نظر می رسد اصولگرایان خیلی تمایلی به این تعامل ندارند. حمیدرضا فولادگر از اصولگرایان مجلس دهم با اشاره به درخواست فراکسیون امید برای تشکیل کمیته تعامل دو فراکسیون مجلس دهم گفت: در جلسه کمیته ۱۰ نفره فراکسیون فراگیر (اصولگرایان) این پیشنهاد بررسی شده و مورد مخالفت اعضا قرار گرفت. همچنین صحبت های اخیر علی لاریجانی درباره قرار گرفتنش در لیست امید و همچنین بحث ریاست مجلس نشان می دهد رغبتی از سوی وی برای تعامل با اصلاح طلبان وجود ندارد. این در حالی است که اخیرا انتقاداتی از سوی مصباحی مقدم درباره مماشات و میدان دادن لاریجانی به اصلاح طلبان در مجلس نهم بیان شده بود.

علت عدم تمایل اصولگرایان به تعامل با اصلاح طلبان در مجلس دهم چیست؟ آیا اصولگرایان از تعداد کرسی های خود در مجلس دهم مطمئن هستند و نیازی به این تعامل نمی بینند یا قصد دارند مرزهای هویتی و سیاسی خود با اصلاح طلبان را حفظ نمایند؟

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه رسالت در گفتگو با فرارو گفت: «واقعیت این است که سابقه اصلاح طلبان درباره مسئله تعامل برای اصولگرایان هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد. یعنی اصولگرایان نمی دانند که آیا اینکه اصلاح طلبان از تعامل صحبت می کنند به دلیل تعداد کرسی های پایین آنها در مجلس است که گمان می کنند نمی توانند تمام پست های اصلی مجلس را تصاحب کنند و به همین دلیل صحبت از تعامل با اصولگرایان می کنند یا دلیل دیگر دارد.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر مشخص نیست آیا اگر اصلاح طلبان تعداد کرسی های بیشتری در مجلس داشتند باز هم صحبت از تعامل و همکاری می کردند یا خیر. در واقع میزان صداقت اصلاح طلبان در درخواست تعامل با اصولگرایان در هاله ای از ابهام قرار دارد. لذا چون اصولگرایان در این موضوع شک دارند مقداری با احتیاط رفتار می کنند و آرای رئیس مجلس برای روشن شدن این بحث تعیین کننده خواهد بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «اینکه آقای لاریجانی برای موضوع ریاست مجلس تمایلی به تعامل نشان ندادند کاملا طبیعی است چون به تعداد آرایی که برای انتخاب شدن به عنوان رئیس مجلس دهم نیاز دارند تقریبا مطمئن هستند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر آرای رئیس مجلس تا حدود زیادی میزان وزن کشی های مجلس را نمایان خواهد کرد و هر دو طرف میزان تقریبی وزن خود را متوجه خواهند شد و آنگاه بحث تعامل یا عدم تعامل جدی تر خواهد شد و ممکن است اصولگرایان در موضع خود برای عدم تعامل جدی تر شوند یا با توجه به آرایی که بدست می آورند برای تعامل ابراز تمایل کنند.»

وی افزود: «البته نباید فراموش کرد که کمیته تعامل میان دو طرف تشکیل شد و همین موضوع نشان می دهد اصولگرایان باب تعامل را نبسته اند و نیم نگاهی به تعامل دارند.»

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا اینکه اصولگرایان رغبتی به تعامل با اصلاح طلبان نشان نمی دهند ناشی از نوعی تمامیت خواهی آنها است؟، گفت: «اگر بخواهیم بحث تمامیت خواهی را مطرح کنیم می تواند برای هر دو طرف صدق کند. کما اینکه معلوم نیست اگر تعداد کرسی های اصلاح طلبان در مجلس دهم مثلا ۲۰۰ کرسی بود باز هم بحث تعامل را مطرح می کردند.»

وی ادامه داد: «مجلس دهم به دلیل ترکیبی که دارد مجلس سختی خواهد بود و در جمهوری اسلامی جز مجلس اول که استثناء بود در مجالس بعدی سابقه نداشتیم که میزان کرسی های دو جناح اصلی تا این اندازه برابر باشد و این موضوع کار را برای اداره مجلس خیلی سخت و پیچیده می کند و اگر میان نمایندگان هم تعامل وجود نداشته باشد که کار سخت تر خواهد شد.»

وی با بیان اینکه به میزانی که تعامل میان نمایندگان وجود داشته باشد کارها راحت تر می شود، تصریح کرد: «منتهی ما یک سابقه طولانی از خصومت میان دو جناح اصلی سیاسی کشور داریم و اکنون دو جناح مجبور شدند با قدرت تقریبا برابر در یک نهاد قانونی کشور با یکدیگر کار کنند. لذا نمی توان انتظار داشت این سابقه خصومت را از همان روز اول کنار گذاشت و وارد تعامل شد. اصل تعامل و اینکه دو طرف به جایگاه و وزن خود قانع باشند بسیار خوب است اما زمان بر است و باید کمی صبر کرد.»

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس مجلس دهم صرفا بر اساس تعداد کرسی های جناح های رقیب انتخاب خواهد شد یا عوامل دیگری نیز در این موضوع تاثیرگذار هستند؟، گفت: «انتخاب رئیس مجلس عمدتا در داخل مجلس تصمیم گیری می شود  و از بیرون فشارها کمتر خواهد بود. چون اصولگرایان نیازی نمی بینند که بخواهند از طرقی به نمایندگان طیف خود فشار بیاورند چراکه تقریبا مطمئن هستند که آقای لاریجانی رئیس خواهد شد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر برای اصولگرایان خیلی هم تفاوت نمی کند که با فرض ضعیف آقای عارف رئیس مجلس شود. چون اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس شود چهره بیرونی مجلس چهره ای اصولگرا خواهد بود و اگر آقای عارف رئیس مجلس شود چهره بیرونی مجلس اصلاح طلب خواهد بود. یکی از حربه های دولت در سه سال گذشته برای بیان علت عدم موفقیت در برنامه های خود مجلس نهم بود. پیام بخشی از مردم و به خصوص مردم تهران در این انتخابات نیز هماهنگی میان مجلس و دولت بود. لذا اکنون اگر آقای عارف رئیس مجلس شود مردم به این خواسته خود می رسند و اصلاح طلبان نیز هم دولت و هم مجلس را خواهند داشت و آنگاه باید دید آیا مشکلات کشور حل می شود؟»

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «اما واقع مطلب این است که احتمال رای آوری آقای لاریجانی بیشتر است چراکه اصولگرایان به طور کامل به آقای لاریجانی رای خواهند داد. بخش بیشتری از مستقلین که تعلق جناحی ندارند نیز به آقای لاریجانی رای خواهند داد چراکه نیاز دارند فردی رئیس شود که تجربه و تبحر داشته باشد و بتواند مجلس را به خوبی اداره کند و توجه ویژه ای به نمایندگان از جهت مسائل شخصی داشته باشد که آقای لاریجانی در این زمینه به مراتب بهتر از آقای عارف است. بخش کمی از جناح اصلاح طلب نیز به آقای لاریجانی رای خواهند داد به خصوص کسانی که از شهرستان ها وارد مجلس شده اند و دلایلی همچون مستقلین دارند.»

وی ادامه داد: «لذا فردا روز سختی برای اصلاح طلبان است. چون در حالی که تعداد اعضای فراکسیون امید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر اعلام شده است اگر تعداد آرای آقای عارف کمتر از ۱۰۰ نفر باشد دو معنا خواهد داشت. یا واقعا تعداد اعضای فراکسیون امید همین اندازه است که این امر برای آنها خوب نخواهد بود یا به این معنا است که تعدادی از اعضای فراکسیون امید به آقای لاریجانی رای داده اند که این هم برای فراکسیون امید خوب نیست.»

ایمانی در پاسخ به این سوال که کدام گروه یا فرد از شکست احتمالی آقای عارف بیشترین ضرر را می کند؟، گفت: «به نظر من فراکسیون امید بیشترین آسیب را خواهد دید و این اتفاق خیلی به دولت آسیب نخواهد زد چرا که به نظر می رسد دولت نیز بیشتر متمایل به آقای لاریجانی است.»

وی افزود: «اگر آقای عارف زیر ۱۰۰ رای بیاورد یکی از آن دو معنا تصور شده که برای فراکسیون امید در ابتدای کار آن خوب نخواهد بود و در میزان ریزش و قدرت تاثیرگذاری آنها در مجلس موثر خواهد بود.»

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا ناامید شدن مردم در نتیجه عدم ریاست عارف، باعث از دست رفتن پایگاه رای آقای روحانی در سال ۹۶ نخواهد شد؟، گفت: «خیر، بنده انتخابات سال 96 را خیلی مرتبط با موضوع مجلس نمی بینم. من معتقدم اگر حتی آقای عارف رئیس مجلس شود تاثیری بر انتخابات سال 96 نخواهد داشت بلکه انتخابات سال آینده از فاکتورهای دیگری متاثر خواهد بود که عمده آن عملکرد دولت است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024