شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2016, 15:01

شکوری‌راد: عارف برای تعامل آماده‌تر از لاریجانی است

شرق / شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵

«این روزها شاید موضوعی که زیر سایه مباحث ریاست مجلس دهم رفته است و کمتر به آن توجه می‌شود، پرداختن به مطالباتی است که مجلس جدید در حوزه تقنینی و نظارتی بهتر است به آنها توجه کند؛ مانند پرداختن به رابطه دولت و مجلس و چگونگی ترمیم کابینه، ترکیب کمیسیون‌های اثرگذار که می‌توانند به‌ واقع تغییرات مهمی را ایجاد کنند و... اینها موضوعاتی است که در هیاهوی این پرسش که چه کسی رئیس خواهد شد، گم شده است.»

«مجلسی که نزدیک به ٨٠ درصد نیروهای آن را حامی دولت و طرفداران جریان اصلاحات تشکیل می‌دهند، باید برای این پرسش‌ها پاسخ مناسب داشته باشد. پاسخ به برخی سؤالات، گفت‌وگو با علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت را به موضوع بحث‌شده این روزها، یعنی دوگانه عارف و لاریجانی هم سوق داد. شکوری‌راد از پکیج‌هایی سخن گفت که می‌تواند موضوع تعامل باشد و البته در جلسات خصوصی درباره آن صحبت شده است؛ کسی که رئیس می‌شود، پکیج اول را در اختیار بگیرد و کسی که رأی کمتر می‌آورد، پکیج دوم را در اختیار داشته باشد. هر پکیج با ویژگی‌های خاص خود. شکوری‌راد در مجموع معتقد است که کار ویژه مجلس دهم باید نرمالیزاسیون باشد.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

- به دلیل این که در دوره قبل مجلس و دولت، سیر مناسبی نداشتیم، در سازوکارهای کشورداری هم، عملکرد نهاد مجلس و نهاد دولت این گونه بود که متناسب با شأن آنها نبوده است. البته دولت در دو سال گذشته سعی کرده به قول معروف آواربرداری کند و درواقع «نرمالیزاسیون» کند.

- انتظار این است که این مجلس، به تراز مجلس در شأن جمهوری اسلامی نزدیک‌تر شود.

- شاهد بودیم که در دوره‌های قبل فسادهایی شکل گرفت. اینها نشان‌ دهنده این است که نهادهای نظارتی خوب عمل نکردند و از جمله این نهادها مجلس بود. به‌ همین‌ دلیل است که ابعاد این فسادها بزرگ‌تر شد.

- از این مجلس انتظار می‌رود، مجلس را به جایگاه اصلی‌اش برگرداند. این شاید به سرعت امکان‌پذیر نباشد؛ به دلیل این که اگر این اراده هم در درون خود مجلس وجود داشته باشد؛ به‌ هر حال باید مجلس با یک‌سری نهادها و دستگاه‌های دیگری تعامل کند.

- شاید لازم باشد دولت هم ترمیم‌هایی را انجام بدهد. به دلیل این که دولت در شرایطی شکل گرفت که فشار نمایندگان مجلس برای گزینش نامزدهای وزارت موجب شده بود آقای روحانی نتواند همه کسانی را که مطلوب می‌دانست، معرفی کند و شاید الان دستش بازتر شود.

- اقدام برای ترمیم کابینه لزوما کار مجلس نیست. این کاری است که دولت باید شروع کند. دولت باید با توجه به ارزیابی وضعیت خودش، این ترمیم را انجام دهد. من فکر می‌کنم به احتمال زیاد رئیس‌جمهور که نشان داده است در بسیاری از موارد خیلی تعلل نمی‌کند، دست به کار شود. یعنی به محض اینکه اعتبارنامه‌ها تصویب و مجلس مستقر شد، مواردی از ترمیم کابینه را با پیشنهاد رئیس‌جمهور شاهد باشیم. این هم به خواست مردم که تغییر است کمک می‌کند و یک مقدار به آن پاسخ می‌دهد و هم دولت را چابک‌تر می‌کند.

- بعید است همه اهداف چشم‌انداز ٢٠ساله تحقق پیدا کند به دلیل اینکه فرصت زیادی را با بی‌اعتنایی دولت پیشین به این سند پشت سر گذاشتیم. در حقیقت دولت گذشته و مجالس گذشته این فرصت را از بین بردند. حالا ما می‌توانیم آواربرداری کنیم و برگردیم دوباره این سند را به دست بگیریم و بر اساس این سند برنامه ششم را تنظیم کنیم تا بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه ششم یک حرکت جدید آغاز شود.

- اگر چه ما مشکلات اقتصادی زیادی داریم ولی مردم ناامید نیستند، به همین دلیل است که آمدند در انتخابات مجلس شرکت کردند و با رأی خودشان، مجلس را با دولت همراه کردند، چون می‌خواهند این حرکت تقویت شود.

- ما در دولت پیشین سرمایه اقتصادی زیادی داشتیم اما به‌ دلیل نبود سرمایه اجتماعی، عملا سرمایه اقتصادی هیچ کاری برای ما نکرد و به تباهی رفت.

- مجالس گذشته خروجی چندانی نداشتند. مجلس آینده در درجه اول مزاحمت ایجاد نکند برای مردم؛ چرا که در سه دوره گذشته از بس از برخی نمایندگان مجلس مزاحمت دیدیم، حالا می‌گوییم مزاحمت ایجاد نکند برای مردم. دوم این که مطالبات مردم را بگوید تا دولت با این مطالبات هم‌راستا شود؛ یعنی بیانگر مطالبات مردم باشد. سوم این که نظارت کند بر این که دولت عملکردش درست باشد و چهارم این که بتواند قوانین لازم و متناسب را برای جهش اقتصادی و کلی کشور تصویب کند.

- امروز خاطر‌اتی از مجالس ششم و اول و دوم و سوم در ذهن مردم است. اما چون از مجالس اول و دوم و سوم خیلی دور شده‌اند، نزدیک‌ترین خاطره خوش از مجالس در ذهن مردم، مجلس ششم است.

- ممکن است در ذهن هرکس این باشد که آیا مجلس ششم دوباره احیا می‌شود یا احیای مجلس ششم خوب است یا نه. من فکر می‌کنم مجلس ششم مجلس بسیار درخشانی بوده است اما عملا تا اطلاع ثانوی تکرارناپذیر است؛ هم از نظر نقشی که ایفا کرد و هم از نظر ترکیب مجلس.

- فکر می‌کنم به‌ هر حال اصلاح‌طلب‌ها پوست‌اندازی خود را کاملا کرده‌اند و اصولگراها هم باید پوست‌اندازی کنند تا بتوانند با همدیگر کار مشترک بیشتری انجام دهند.

- می‌دانیم که نمی‌شود فقط با اراده اصلاح‌طلب‌ها کشور را ساخت. اراده مشترک دو جناح است که کشور را می‌سازد و موجب یک جهش می‌شود. ما به این موضوع بیشتر توجه می‌کنیم، البته تقاضای اصلی ما این است که آن استخوان‌هایی که لای زخم است، درآورده شود.

- بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد، رقابت بین آقای لاریجانی و دکتر عارف ناچار اتفاق خواهد افتاد... به‌ هر حال ما دنبال این هستیم که رقابت بین اینها با یک تعامل صورت گیرد. یعنی صفر و صد نباشد. بنابراین به نظر می‌رسد ما به این سمت حرکت کنیم که دو پکیج تعریف کنیم. کسی که رئیس می‌شود، پکیج اول را در اختیار بگیرد و کسی که رأی کمتر می‌آورد، پکیج دوم را در اختیار داشته باشد.

- فعلا در مورد بسته‌ها و پکیج‌‍‌ها هیچ تعاملی صورت نگرفته و هیچ توافقی هم نشده است ولی ممکن است گفت‌وگو و تعامل صورت بگیرد. آقای دکتر عارف برای تعامل آماده‌ است. امیدوار هستیم آقای لاریجانی هم در این زمینه از خودشان آمادگی نشان دهند و این کار هرچه‌زودتر شروع شود چون به‌هرحال وقت کمی تا انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس باقی مانده است و در این زمان باقی‌مانده باید گفت‌وگوهای لازم انجام شود. وقتی دیر شود، ممکن است گفت‌وگوها تا زمان انتخاب هیأت‌رئیسه به نتایج دلخواه نرسد.

- مجلس ششم دو وجه داشت. یک وجه بیرونی که خیلی پرسروصدا بود و نظرات نمایندگان خیلی انعکاس پیدا می‌کرد. ولی ورای این سروصدا در وجه داخلی، یک مجلس بسیار پرکار بود. چیزی که از مجلس ششم در خاطره‌ها مانده است، آن سروصداهاست و آن چیزی که در شاخص‌ها خودش را نشان می‌دهد کاری است که آن مجلس انجام داده است. یعنی طلایی‌ترین دوران اقتصاد کشور بعد از انقلاب همان دورانی است که مجلس ششم بوده است؛ یعنی از نظر شاخص‌ها آن زمان بهترین شاخص‌ها را داریم و آن هم به خاطر تعامل خیلی خوب دولت و مجلس و فعالیت کارشناسی چشمگیر مجلس بود. یعنی یک بخش مجلس در سیاست و جامعه نمود داشت و یک بخش کم‌سروصداتری داشت که به‌شدت و پرحجم کار می‌کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024