پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2016, 22:12

پنجمین سالگرد درگذشت عزت‌الله سحابی‌ها

شرق: پنجمین سالگرد درگذشت عزت‌الله سحابی و دخترش هاله، در لواسان و منزل شخصی مهندس سحابی به رسم این سال‌ها، با حضور علاقه‌مندان و جمعیتی نزدیك به 200 نفر برگزار شد.

ابراهیم یزدی، محمد توسلی، حسین شاه‌حسینی، احسان شریعتی، امیرخسرو دلیرثانی، مینو مرتاضی‌لنگرودی، بهمن احمدی‌امویی، حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، پوران شریعت‌رضوی، پروین فهیمی، مسعود پدرام، فرید طاهری، احمد زیدآبادی، لطف‌الله میثمی خانواده مهندس سحابی، امیر طیرانی، فیروزه صابر و محمد بسته‌نگار که حال جسمی مساعدی هم ندارد، در این مراسم حضور داشتند.

دکتر یزدی در این مراسم با بیان اینکه عزت‌الله سحابی به معنای واقعی کلمه عزت بود و عزت داشت، گفت: او در همه شرایط و احوال زندگی‌اش متوسل به معنای نامش و به دنبال حفظ منافع كشور بود. او از شخصیت سحابی به عنوان مردی یاد کرد که به گواه دوست و دشمن شایسته احترام بود. فریدون سحابی هم در این مراسم متنی خواند با این مضمون كه اگر مهندس سحابی الان زنده بود، چه می‌كرد و به چه می‌اندیشید.

پسر ارشد عزت‌الله سحابی هم با اشاره به جمله‌ای معروف از پدر كه گفته بود: «آبرویم را برای ایران به دست آوردم و حاضرم آن را در شرایط سخت هزینه كنم» گفت: معتقدم پدر اگر هنوز در قید حیات بود، از دولت فعلی حمایت می‌كرد. سحابی با اشاره به اینكه دو مجلس هشتم و نهم در هشت سال گذشته، كمترین توجه را به مسائل و مشكلات معیشتی مردم داشتند؛ اما در سه سال اخیر، بیشترین فشار را به دولت آوردند، این طور نتیجه گرفت كه اگر عزت‌الله سحابی زنده بود، برای پشت‌سرگذاشتن سختی‌ها و مشكلات موجود حتما پشتیبان روحانی و دولت فعلی بود.

سارا شریعتی نیز كه برای شركت در مراسم بزرگداشت فرانتس فانون به الجزایر رفته بود و در مراسم حضور نداشت، متنی آماده كرده بود كه به وسیله یكی از شاگردانش قرائت شد. او با اشاره به رخدادهای خردادماه، از این ماه با عنوان «ماه گذشتگان» یاد کرد و گفت: کسانی كه اینجا جمع شده‌‌اند، خردادیان مغموم هستند. شریعتی در مقاله خود از مرگ پدر، وضعیت هدی صابر و مرگ هاله و مهندس سحابی گفت و از پرونده‌های پر از سؤال و بی پاسخ در این ماه یاد كرد.

سارا شریعتی در ادامه  درباره خشم و عدالت گفت و این پرسش را مطرح كرد كه آیا می‌شود عدالت را با خشم به دست آورد؟ او با اشاره به جمله‌ای از پیر بوردیو كه وقتی خشمگین هستیم، می‌رویم مطالعه می‌كنیم و وقتی كه مطالعه می‌كنیم، خشمگین هستیم، نتیجه گرفت كه از طریق آگاهی، می‌شود بر خشم غلبه كرد.

او مقاله خود را با این جمله به پایان برد كه ما هم عدالت می‌خواهیم. امیر طیرانی هم با اشاره به دوران زندانی‌بودن مهندس سحابی در دوره‌های مختلف گفت او تقریبا یك‌سوم از 60 سال زندگی سیاسی خود را در زندان سپری كرده و همین زندان‌ها تأثیر زیادی بر نگرش او داشت.

طیرانی با اشاره به یك آیه از قرآن با مضمون «ایمان نو» و «نوایمانی» گفت كه مهندس سحابی همواره برتطابق نگاه ایمانی با شرایط روز تأكید داشت. فیروزه صابر هم كه مجری مراسم بود، گفت هاله سحابی روز به‌دنیاآمدن پسرش، یحیی، شعری برای او گفته بود و این روزها یحیی فرزندی به دنیا آورده و هاله سحابی دارای نوه شده است.

عزت‌الله سحابی بامداد ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ در بیمارستان مدرس تهران و پس از ۶۰ سال فعالیت سیاسی درگذشت. دختر او هاله نیز در مراسم تشییع پیکر پدر درگذشت و در کنار پدر به خاک سپرده شد و چند روز بعد هدی صابر، از شاگردان و یاران نزدیک سحابی، در زندان اوین دچار عارضه شد و چشم از جهان فرو بست. در این مراسم که تقی شامخی، همسر هاله سحابی و فیروزه صابر، خواهر هدی نیز حضور داشتند، یاد و خاطره سحابی‌ها و صابر گرامی داشته شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024