شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2016, 22:01

مجلس، فریاد خاموش رأی مردم است

شرق: مجمع نمایندگان ادوار مجلس که در چند سال گذشته کمتر توانسته بود، جلسه تشکیل دهد، روز پنجشنبه با حضور جمعی از نمایندگان مجالس اول تا هشتم، جلسه رسمی خود را برگزار کرد. جلسه‌ای که با قرائت پیام هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین سخنرانی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس دهم و میهمان ویژه مراسم، برگزار شد. در این جلسه که عباس شیبانی هم در کنار نمایندگان اسبق مجلس از جمله هادی غفاری، دستغیب، سیدفاضل موسوی، گرامی‌مقدم، نریمان، علی‌اکبر اولیا، داریوش قنبری، احمد حکیمی‌پور، جلالیان، هادی حق‌شناس، محسنی‌بندپی و همچنین محمدرضا تابش و مصطفی کواکبیان رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید مجلس دهم به‌همراه علی‌اصغر یوسف‌نژاد و حیدری منتخبان مجلس دهم حضور داشتند، اعضای شورای مرکزی این مجمع برای یک دوره دیگر انتخاب شدند.

هاشمی‌رفسنجانی در پیام خود به مجمع که از سوي نمازی، عضو شورای مرکزی نمایندگان ادوار مجلس قرائت شد، آورده بود: «برگزاری 9 دوره چهار‌ساله و آغاز‌به‌کار دوره دهم مجلس شورای اسلامی که مظهر اراده مردم و نتیجه فریاد خاموش رأی آنها در انتخابات است، به شکل طبیعی مانع تداوم حضور برخی از شخصیت‌ها در آن نهاد تأثیرگذار است که مطمئنا در طول حضور در قوه مقننه و به‌ویژه فعالیت در کمیسیون‌های متعدد و تخصصی، تجربیات ارزنده‌ای اندوخته‌اند که سرمایه‌ای ارزشمند برای نظام، کشور و مردم است. گردهمایی نمایندگان ادوار مجلس که فارغ از اندیشه‌های سیاسی آنان است، مجمعی برای به‌فعلیت‌رساندن ظرفیت‌های بالقوه کسانی است که علاوه بر تجربیات ارزشمند، آرای یک دوره یا ادوار مختلف مردم حوزه‌های انتخابیه خویش را به‌عنوان سند افتخار در زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود دارند و به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در مقاطعی از تاریخ انقلاب اسلامی، حضوری ماندگار دارند... این‌جانب که خود نیز عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس هستم، از مسئولان برگزاری این گردهمایی تشکر می‌کنم و حسن سلیقه آنان برای زمان برگزاری گردهمایی را آن‌هم در آستانه آغازبه‌کار مجلس دهم می‌ستایم و امیدوارم مجموعه مباحث و تصمیم‌گیری‌ها در جهت ارتقای جایگاه نظام و سربلندی ایران اسلامی باشد».

ایران برای همه ایرانیان
در ادامه این مراسم و پس از آنکه پیام رئیس دولت اصلاحات توسط خلیلی‌اردکانی، نماینده مجلس ششم قرائت شد، یدالله اسلامی، رئیس شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار نیز در سخنانی با اشاره به راهگشابودن پیام‌ها و راهنمایی‌های رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله هاشمی در سال‌های اخیر، گفت: «در سال‌هایی که گذشت و در فرازوفرودها و تندبادهای سیاسی و تنگناها و محرومیت‌هایی که پدیدار شد، نهادهای سیاسی نیز از ‌آسیب در امان نماندند و بر فعالیت‌های سیاسی سایه‌ها افکنده شد». اسلامی با بیان اینکه پیام روشن مردم در انتخابات اسفند، تغییر بود و انتظار این است که نمایندگان برگزیده مردم در نخستین گزینش خود در راستای تعهدات‌شان پیامی روشن به مردم بدهند، تصریح کرد: «اگر در سطح بین‌المللی با قدرت گفت‌وگو می‌توان به بخشی از تحریم‌ها و تنگناها پایان داد و امتیازدهی و امتیازگیری که دو کفه یک ترازو در مراودات بین کشورهاست و به‌ رسمیت شناخته می‌شود، چرا دامنه این گفت‌وگوها به سطح داخلی و ملی کشیده نشود. قانون اساسی به‌روشنی بیان مي‌كند که هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را هرچند با وضع قوانین و مقررات سلب کند. مجلس شورای اسلامی نیز در تدوین قوانین عادی بر مبنای قانون اساسی تابع این اصل است. استقلال قوا معنایی جز ترسیم روشن وظایف و مسئولیت‌های هر قوه ندارد و به معنای جزایر پراکنده نيست. قوه قضائیه و مجریه مجاز به دخالت در امر قانون‌گذاری نیستند و مجلس باید با تدوین قوانین و نظارت بر اجرای قوانین به ایفای نقش بپردازد. اصل ششم قانون اساسی یادآوری می‌کند که در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاي افکار عمومی اداره شود، معنای روشن این اصل این است که هیچ قانونی نمی‌تواند با خواست اکثریت مردم مغایرت داشته باشد. برعهده نمایندگان مجلس است که در تدوین قوانین به خواست عمومی توجه كنند و آن را مبنای عمل قرار دهند. نظارت بر انتخابات که قانون اساسی برعهده شورای نگهبان گذاشته است با هدف دفاع از آزادی‌ها همگانی در مقابل دخالت احتمالی دولت‌هاست. گسترش این نظارت به پس از انتخابات از رفتارهای نوپدیدی است که آشکارا خلاف قانون اساسی و قوانین عادی است». اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تأکید بر حقوق شهروندی؛ حقوق اساسی شامل آزادی‌های فردی و اجتماعی؛ آزادی رسانه‌ها و حق دسترسی آزاد به اطلاعات و آزاد احزاب و اجتماعات؛ آزادی بیان و پس از بیان و ممنوعیت تفتیش عقاید روح قانون اساسی است که در فصل سوم آن بروز و ظهور یافته است. برابری افراد در برابر قانون؛ حق برخورداری از وکیل در محاکم حقوقی و صدور احکام دادگاه و اجرای مجازات براساس قانون در قانون اساسی به‌خوبی بیان شده است. راه ما برگشت به قانون و پذیرش داوری قانون و رفتار قانونی و سازمان‌دادن رفتارها و اقدامات در چارچوب قوانین و مقررات رسمی است». او در‌ پایان تصریح کرد: «سخن پایان و خلاصه سخن اینکه ایران برای همه ایرانیان و ما همه برای ایران».

عارف: اگر رقبای ما بین خودشان انسجام دارند پاسخ درخواست تعامل ما را بدهند
در ادامه مراسم هم شهربانو امانی که در کنار نمازی و خانم عدالت و سیدفاضل موسوی، در جایگاه هیأت‌رئیسه قرار داشتند، محمدرضا عارف را به عنوان «مرد اخلاق» به جایگاه سخنرانی دعوت کرد. منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم نیز در جمع اعضای مجمع نمایندگان ادوار مجلس با اشاره به اینکه «ماه خرداد ماه انقلاب امام حماسه‌ها و غرور و عزت ملی است»، گفت: «افتخار ما این بود کسانی که تا ماه قبل از انتخابات در لیست رقیب بودند در لیست امید قرار گرفتند. هزینه این کار حذف اعضای خودمان بود اما این هزینه را با هدف ائتلافی فراگیرتر و درازمدت‌تر پذیرفتیم». وزن لیست تهران از نظر سیاسی، تقنینی و اجرائی را حاوی پیام قوی به جریان رقیب دانست و گفت: «اقبال مردم تهران به لیست امید پیام زیادی دارد. مردم اصلاح‌طلبان را به دلیل برنامه 128‌بندی تحسین می‌کنند که البته این برنامه در مجلس دهم عملیاتی خواهد شد». عارف افزود: اگر رقبای ما بین خودشان انسجام دارند پاسخ درخواست تعامل ما را بدهند. منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم اولویت فراکسیون امید را «کمیسیون اصل 90 قانون اساسی» دانست و افزود: «از منتخبان مجلس خواسته‌ام عضو این کمیسیون شوند. این کمیسیون تأثیر بالایی در کنترل فساد کشور دارد. دومین اولویت جریان اصلاح‌طلب در مجلس دهم نیز «تغییر نگاه به قانون‌گذاری» است. نگاه سنتی به قانون‌گذاری نگاه مچ‌گیری بوده که جواب نداده است. این نگاه باید در مجلس دهم تغییر کند. اداره تنقیح قوانین قوای مقننه، مجریه و قضائیه هیچ اقدام مؤثری برای تغییر در وضع قوانین نداشته است. باید قوانین غیرقابل تغییر، کوتاه، مدرن و مؤثر بنویسیم».

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، افزود: «نماینده‌ای که به پشتوانه ائتلاف به مجلس راه پیدا کرده است نمی‌تواند پس از ورود به مجلس هر کاری دلش خواست انجام دهد. نتیجه رفتار سلیقه‌ای و فردگرایانه جز شکست نیست. باید تدبیر کرد تا در ادامه کار، قوی‌تر عمل کنیم. باید مسیر اخلاق، تدبیر و عقلانیت تداوم یابد. انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 1396 برای ما بسیار مهم است. باید هرچه سریع‌تر شورای عالی جمع‌بندی از عملکرد خود داشته باشد. نیاز به نقد جدی عملکرد داریم. البته نمی‌توان تا ابد شورای‌عالی را تداوم داد». رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان «امید و نشاط» را شعار نرم‌افزاری و «رونق اقتصادی» را شعار سخت‌افزاری فراکسیون امید اعلام کرد و گفت: «مجلس دهم باید مبتنی بر تفاهم ملی اداره شود. هویت فراکسیون‌های مجلس با هر گرایش سیاسی باید به رسمیت شناخته شود. فراکسیون‌های مجلس نباید با فشارهای مختلف دست از هویت اصلی خود بردارند. شعار سخت‌افزاری ما رونق اقتصادی است و البته بعد از شعار ما رقبا نیز شعار اقتصادی دادند. ما درباره مسائلی نظیر آنچه آقای اسلامی اشاره کرد (فصل سوم قانون اساسی) اختلافاتی با رقبا داریم؛ اما امروز مطالبه اصلی مردم «معیشت» و «اقتصاد» است و به مسائل اختلافی به وقتش خواهیم پرداخت. درخواست مردم «تغییر در مجلس» است. باید وزن لیست‌ها در مجلس مشخص شود. مجلس باید شریک دولت در توسعه باشد نه رقیب او».

انتخاب اعضای شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار
پس از پایان بخش اول مراسم و آغاز بخش دوم که برای بررسی اساسنامه و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی انجام شد، اعضای شورای مرکزی نمایندگان ادوار نیز برای یک دوره دیگر انتخاب شدند. بر‌اساس رأی‌گیری انجام‌شده، اعضای شورای مرکزی جدید به این شرح اعلام شد: یدالله اسلامی، علی‌محمد نمازی، عباس میرزا ابوطالبی، مصطفی کواکبیان، داریوش قنبری، احمدرضا دستغیب، علی نظری، خیرآبادی، قادری، حمیده عدالت، علی حسینی، رهبری، صمدی، موسوی جهان‌آباد، رباطی، احمد حکیمی‌پور، قدرتعلی حشمتیان، بهمئی، الحسینی، قشقایی و سیدفاضل موسوی. همچنین الهه کولایی و عبادی نماینده مجمع نمایندگان در شورای‌عالی اصلاح‌طلبان نیز به عنوان عضو علی‌‌البدل معرفی شدند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024