پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2016, 21:50

آمریکا: فرمانده داعش در فلوجه کشته شد

بی بی سی: سرهنگ استیو وارن، از فرماندهان ارتش آمریکا در خاورمیانه می‌گوید یک فرمانده شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) در جریان حملات مستمر چند روز گذشته در شهر فلوجه عراق کشته شده است.

این مقام نظامی آمریکایی، روز جمعه (۲۷ مه - هفتم خرداد) اعلام کرد ماهر بیلاوی، فرمانده نظامی داعش یکی از ۷۰ شبه‌نظامی کشته شده طی ۲۰ حمله هوایی بوده که در چهار روز گذشته بر فراز آسمان شهر فلوجه صورت گرفته است.

حملات جت‌های جنگنده آمریکایی در حمایت از تلاش نیروهای دولتی و شیعه عراقی است که برای باز پس گیری شهر فلوجه به این شهر حمله کرده‌اند.

با وجود این، سرهنگ وارن گفته هنوز نمی‌توان از زمان پایان عملیات بازپس‌گیری فلوجه سخن گفت.

همزمان گزارش‌هایی از وخامت اوضاع برای ساکنان شهر فلوجه منتشر شده است.

گفته می‌شود هنوز ۵۰ هزار شهروند غیرنظامی در داخل فلوجه حضور دارند و در میانه جنگ میان داعش و نیروهای عراقی گیر کرده‌اند.

به گفته سرهنگ استیو وارن، برگه‌های هشداری از طریق آسمان بر فراز فلوجه ریخته شده که در آنها از شهروندان خواسته شده از حضور در نقاط استقرار شبه‌نظامیان داعش پرهیز کنند و بر فراز منازل مسکونی خود پرچم‌های سفید نصب کنند.

در همین حال، سازمان ملل متحد می‌گوید گزارش‌هایی از فلوجه دریافت کرده که از جان دادن شهروندان بر اثر گرسنگی یا کشته شدن آنها به دست پیکارجویان داعش به علت همکاری نکردن با آنها حکایت دارد.

روز جمعه، ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت: “ما گزارش‌های وحشتناکی از اعدام مردان و پسران جوان دریافت کردیم که به علت نجنگیدن برای داعش کشته شده‌اند.”

“گزارش‌های دیگر از اعدام و شلاق زدن شهروندان دیگری خبر می‌دهد که قصد ترک شهر (فلوجه) را داشته‌اند. گزارش شده پای یک مرد به همین علت قطع شده.”

همزمان سازمان ملل، امروز (جمعه)، از فرار موفقیت‌آمیز صدها خانواده از فلوجه به کمک نیروهای دولتی عراق خبر داده است.

عملیات بازپس‌گیری فلوجه که چند روزی است در جریان است توسط جبهه‌ای متشکل از هزاران نظامی ارتش عراق، شبه‌نظامیان قبایل سنی و نیروی پلیس عراق صورت گرفته است و از سوی نیروی هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا هم حمایت می‌شود. گفته شبه‌نظامیان دیگری که شیعیان هم در میان آنها حضور دارند، در این عملیات شرکت کرده‌اند اما به گفته سرهنگ استیو وارن از آنها خواسته شده در حومه شهر مستقر شوند.

فلوجه دو سال پیش (۲۰۱۴) به کنترل شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) درآمد. سقوط این شهر بزرگ و سنی نشین عراق همزمان با اعلام تشکیل سرزمینی تحت عنوان ‘خلافت اسلامی عراق و شام’ از سوی داعش بود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024