سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.05.2016, 5:09

ایران، افغانستان و هند موافقت‌نامه توسعه چابهار را امضا کردند

بی بی سی فارسی
در جریان سفر رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر هند به ایران، سه کشور موافقت‌نامه اقتصادی سه جانبه توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران را امضا کردند.
هند می‌خواهد با کمک توسعه این بندر، صادرات و دسترسی خود به بازارهای افغانستان و آسیای میانه را افزایش دهد.
طبق این قرارداد یک شرکت هندی حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بهبود و توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری می‌کند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این توافق را گامی برای توسعه همکاری های منطقه‌ای خواند: “اول ملت افغانستان از ملت‌ها و دولت‌های ایران و هند ابراز امتنان می‌کند که به ثبات آینده افغانستان باورمند هستند. بعضی مردم در منطقه صادراتشان تروریسم است، صادرات ما سه مملکت امید، باورمندی و همکاری است. آسیای مرکزی، اروپا و چین همه شامل این دیدگاه و اراده مشترک بوده می‌تواند.”
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز گفت که این توافق سه جانبه و توسعه بندر چابهار بر علیه هیچ کشوری نیست، بلکه در راستای توسعه اقتصادی منطقه است.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند، این قرار داد را گامی مثبت برای امنیت و ثبات و توسعه اقتصادی منطقه عنوان کرد و آن را علیه آنهایی خواند که به تعبیر او اهدافشان بمب‌گذاری و کشتن بیگناهان است.

اهمیت چابهار برای افغانستان
موافقت‌نامه چابهار که خواهان سرمایه‌گذاری مشترک کشورها است، انتظار می‌رود به صورت قابل ملاحظه نقش تجارتی بندر چابهار را افزایش داده و هند را از طریق ایران و افغانستان به آسیای میانه وصل کند.
موافقت‌نامه سه جانبه بازرگانی و ترانزیتی چابهار در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط تیم‌های فنی مرکب از هیات‌های امور اقتصادی، متخصصان حقوقی و کارشناسان فنی سه کشور تهیه شده است.
افغانستان امیدوار است که با افتتاح بندر چابهار، این کشور گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکی آسیای میانه باشد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد.
این کشور اعلام کرده که بندرچابهار و گذرگاه افغانستان به کشورهای آسیای میانه، باعث خواهد شد که فرصت برای سرمایه گذاری هند بر روی زیربناهای حمل و نقل افغانستان مهیا شود.
طرح چابهار در کنار ایجاد سهولت میان افغانستان و هند به گفته منابع افغانستان، می‌تواند این کشور را به بازارهای جدید در خاور میانه، اروپا و آمریکا وصل کند.
افغانستان بندر چابهار را مسیر بهتر و ارزان‌تر برای واردات و صادرات کالاها نسبت به بندر کراچی پاکستان و بندر عباس ایران می‌داند که اکنون افغانستان برای مبادلات کالا بیشتر به این بنادر وابسته است.
بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک تر و این فرصت را براى بازرگان‌های افغانستان فراهم مى‌کند که نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند.
مقامات افغان همچنین اعلام کرده‌اند که بر این اساس، هزینه وارد کردن هر کانتینر مال براى بازرگانان، ۵٠٠ تا ١٠٠٠ دلار کمتر از بنادری خواهد بود که اکنون کالا از طریق آن‌ها وارد افغانستان می شود.
افغانستان همچنین امیدوار است که این کار بتواند برای شماری زیادی از افغان‌ها در داخل این کشور کار ایجاد کند و مشکلاتی‌ را که بازرگانان افغانستان برای واردات کالا از بندر کراچی پاکستان دارند، حل کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024