جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.05.2016, 10:09

بیشترین هزینه بهزیستی صرف درمان کودکان بی‌شناسنامه می‌شود

مقام مسئول در سازمان بهزیستی: بیشترین هزینه بهزیستی صرف درمان کودکان بی‌شناسنامه می‌شود/ صدور شناسنامه برای ۱۰۰ کودک بی‌سرپرست

رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان سازمان بهزیستی گفت: بیشترین هزینه‌ای که به سازمان وارد می‌شود؛ مربوط به مسائل درمانی کودکان تحت پوشش است، چرا که برای گرفتن بیمه درمانی فرد حتما باید شناسنامه داشته باشد، در حالی که برخی کودکان تحت پوشش بهزیستی هیچ مشخصه‌ای ندارند.
فرهاد اقطار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان بهزیستی و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش کشور خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه به سرانجام رسید و براساس آن قرار شد؛ نیروهایی که سالیان سال فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و مشاوره‌ای انجام داده‌اند در کنار سازمان بهزیستی به صورت داوطلبانه همکاری کنند.
وی با بیان اینکه ایتام و کودکان بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی درس می‌خوانند و زندگی می‌کنند، ادامه داد: این افراد در کنار آموزش‌های رسمی نیاز به آموزش‌های کمکی دارند تا پایه تحصیلیشان قوی شده و بتوانند به تحصیلاتشان ادامه دهند.
اقطار خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در حوزه‌هایی همچون مشاوره و مهد‌های کودک می‌توانیم از نیروهای بازنشسته آموزش و پروش استفاده کنیم. همچنین برخی از بازنشستگان علاقه‌مند بودند در مراکز سالمندان ما خدمات ارائه دهند.
رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان سازمان با اشاره به اینکه براساس تفاهم‌نامه مذکور هماهنگی میان نیروهای داوطلب بازنشسته آموزش و پرورش و مددجویان سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف شکل می‌گیرد، افزود: محورهای این تفاهم‌نامه آموزشی، تربیتی، مشاوره‌ای و خدمات خیرخواهانه است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان ادارات را بازنشستگان آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند که جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفر را در کل کشور در بر می‌گیرد، ‌ اظهار کرد: پیش‌بینی ما نشان می‌دهد که افراد فرهنگی در کار خیر پیش قدم هستند.
اقطار با تاکید بر دوجانبه بودن تفاهم نامه میان سازمان بهزیستی و کانون بازنشستگان آموزش و پرورش کشور، خاطرنشان کرد: براساس این تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی نیز آموزش‌هایی همچون پیشگیری از اعتیاد یا آموزش‌های خانواده را به کانون بازنشستگان آموزش و پرورش، پرسنل کانون و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهد.

اجرای پایلوت شکرانه تولد در یکی از مناطق جنوبی تهران
رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان همچنین با اشاره به طرح شکرانه تولد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سالیانه بالغ بر ۵. ۱ میلیون کودک در کشور به دنیا می‌آیند، گفت: هدف از طرح شکرانه تولد آن است که فرهنگ خیر جمعی و مسئولیت اجتماعی میان آحاد جامعه افزایش یابد، زیرا ممکن است؛ خانواده‌ها به شکرانه تولد نوزادی سالم بخواهند؛ صدقه دهند یا کمک غیرنقدی یا خدمات تخصصی داوطلبانه انجام دهند.
وی با تاکید براینکه یکی از قسمت‌هایی که می‌توان در زمینه خیرجمعی فرهنگ‌سازی کرد؛ در بدو تولد و زمانی است که برای فرد شناسنامه صادر می‌شود، ادامه داد: براساس این طرح در این زمان خانواده نوزاد می‌توانند به نام فرزندشان کمک‌ها و صدقات خود را به صورت نقدی یا غیرنقدی و یا به صورت خدمات داوطلبانه به افراد آسیب‌پذیر و قشر نیازمند و مددجویان بهزیستی ارائه دهند.
اقطار در این‌باره توضیح داد: ارائه کمک به این صورت است که خانواده نوزاد کمک‌های نقدی خود را از طریق کارت هوشمندی که برای نوزادشان صادر شده است به افراد نیازمند پرداخت می‌کنند، لذا با کد مشخص شده بر کارت هوشمند وارد سامانه مشارکت مردمی- خیرجمعی شده و کمک‌های خود را به هر گروهی که علاقه‌مند هستند از قبیل افراد بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و افراد معلول پرداخت می‌کنند و ظرف مدت یک ماه نیز شیوه هزینه کرد و مبلغ کمک خود را مشاهده می‌کنند.
رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان عنوان کرد: این رابطه دو طرفه است؛ از طرفی علاقه‌مندان به صورت داوطلبانه عضو سامانه مذکور شده و کمک‌های خود را پرداخت می‌کنند، از طرف دیگر خدمات آموزشی همچون فرزند پروری، همسرداری، مهارت‌های زندگی، پیشگیری از معلولیت‌ها و... را به صورت یک پکیج آموزشی در فضای مجازی به افراد ارائه می‌دهیم تا به این ترتیب هم به مددجویان ما کمک شود و هم آموزش‌های ما به دست خانواده‌ها برسد.

صدور شناسنامه برای کودکان فاقد شناسنامه
وی با بیان اینکه درحال حاضر با همکاری سازمان ثبت احوال این طرح به صورت پایلوت در یکی از حوزه‌های جنوب شهر تهران اجرا خواهد شد، اظهار کرد: ما از کلیه امکاناتی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد، استفاده می‌کنیم که یکی از این موارد مربوط به ایرانیانی است که برای ثبت اسناد هویتی خود در خارج از کشور به کنسولگری ایران در کشور مربوطه مراجعه می‌کنند.
اقطار با بیان اینکه در حال ایجاد شرایطی هستیم که از امکانات سازمان ثبت احوال در خارج از کشور نیز استفاده کنیم، افزود: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ثبت احوال داشتیم که براساس آن قرار شد؛ وکلای داوطلب با وکیل مددجویان سازمان در بخش معاضدت‌های حقوقی همکاری مشترک داشته باشند.
رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان درباره صدور شناسنامه برای کودکان فاقد شناسنامه سازمان بهزیستی گفت: ما دو گروه از کودکان را تحت پوشش داریم؛ یکی کودکان بی‌سرپرستی که به دلایل مختلف در بدو تولد توسط والدین خود‌‌‌ رها شده و فاقد هویت هستند و دیگر کودکان بدسرپرست که به دلایل مختلف از جمله کودک‌آزاری، حضور سرپرست در زندان و... از طریق قوه قضائیه سرپرستی آنان به ما سپرده شده است.
وی با بیان اینکه معمولا کودکان بد‌سرپرست دارای شناسنامه هستند و می‌توان برای آنان دفترچه بیمه و یارانه گرفت، اظهار کرد: این درحالی است که حجم زیادی از کودکان تحت پوشش را کودکان فاقد سرپرستی تشکیل می‌دهند که هویتی ندارند.

بیشترین هزینه بهزیستی صرف امور درمانی کودکان می‌شود
اقطار با تاکید براینکه بیشترین هزینه‌ای که به سازمان وارد می‌شود بحث مسائل درمانی کودکان تحت پوشش است، افزود: برای گرفتن بیمه درمانی فرد حتما باید شناسنامه داشته باشد، لذا همکاری‌ای را با سازمان ثبت احوال آغاز کرده‌ایم تا هریک از کودکان تحت پوشش ما هویت مشخصی پیدا کنند، لذا برای کودکی که هیچ مشخصه‌ای نداشته باشد؛ مشخصاتی را پیشنهاد می‌کنیم و برای صدور شناسنامه به سازمان ثبت احوال معرفی می‌‌کنیم.
رییس دبیرخانه جمعیت داوطلبان با اشاره به اینکه این کار را از شیرخوارگاه آمنه و شیرخوارگاه رفیده آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: به ما قول مساعد داده شد که چنانچه این اقدام خوب پیشرفت کرد، کل کشور را تحت پوشش این طرح قرار دهیم. همچنین برای کودک دارای سرپرست فاقد شناسنامه نیز این قول از طرف سازمان ثبت احوال به ما داده شده است که برای این گروه از کودکان شناسنامه المثنی ارائه شود.
وی در پایان با بیان اینکه بیشتر کودکان ساکن در شیرخوارگاه رفیده کودکان معلولی هستند که خانواده‌ها آن‌ها را‌‌‌ رها کرده‌ و هیچ مشخصاتی از آن‌ها نداریم، گفت: برای کودکان بی‌سرپرست دو شیرخوارگاه آمنه و رفیده بالغ بر ۱۰۰ شناسنامه صادر خواهد شد که تیم مددکاری ما پرونده این ۱۰۰ نفر را آماده کرده تا مراحل صدور شناسنامه در ثبت احوال انجام شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024