شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 06.05.2016, 9:53

کاهش ۱۰ درصدی سزارین غیرکار‌شناسی بود

رییس انجمن زنان و مامایی ایران: کاهش ۱۰ درصدی سزارین غیرکار‌شناسی بود/ انجام روش غیرمعقول در استخدام «ماما»‌ها

جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
رییس انجمن زنان و مامایی ایران کاهش ۱۰ درصدی سزارین در بیمارستان‌ها را غیرکار‌شناسی عنوان کرد.
اعظم السادات موسوی؛ رییس انجمن زنان و مامایی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اهمیت نقش ماما‌ها در سلامت و بهداشت اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی زنان را دوران بارداری تشکیل می‌دهد و در این زمینه افرادی که تاثیر گذار هستند؛ ماما‌ها و متخصصان زنان و زایمان هستند.
وی ادامه داد: میزان مرگ و میر در مادر و نوزاد یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان میزان رشد بهداشتی جامعه را اندازه‌گیری کرد؛ بنابراین این مساله نیز خود نشان دهنده نقش پراهمیت متخصصان زنان و ماما‌ها در کشور‌های دنیا است.

میزان مرگ و میر مادران در ایران ۱۹ در ۱۰۰ هزار است
وی با بیان اینکه در کشور ما کاهش بسیار خوبی در میزان مرگ و میر مادر وجود داشته است، افزود: امروزه شاخص مرگ و میر مادر در برخی کشورهای همسایه که از کشورهای توسعه نیافته محسوب می‌شوند؛ نزدیک به ۲۰۰ در۱۰۰ هزار است و در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و سوئد ۵ در ۱۰۰ هزار است، ولی در کشور ما میزان مرگ و میر مادران ۱۹ در ۱۰۰ هزار است و از اهداف برنامه توسعه پنجم این است که به ۱۶ در ۱۰۰ هزار کاهش پیدا کند که برای این کاهش نیازمند تلاش بسیار جدی متخصصان زنان و زایمان و ماما هستیم.
رییس انجمن زنان و مامایی ایران با اشاره به مصائب و مشکلات حرفه مامایی گفت: حرفه مامایی حرفه‌ای است که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر اساس آن فرد دائم در حالت اورژانس است و تعطیلات و شب و روز و خواب و بیداری نمی‌شناسد.
وی ادامه داد: متخصصین مامایی باید همیشه در ارائه خدمت آماده باش باشند، بنابراین کسی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید احساس مسولیت پذیری بالا، ‌ صبوری زیاد و حس همدردی داشته باشد و ویژگی‌های این شغل را کاملا بشناسد.
موسوی تصریح کرد: ماما‌ها باید از سلامت خود مراقبت کنند، چرا که این رشته به دلیل فشار و استرسی که به همراه دارد نیاز به یادگیری مدیریت استرس دارد و توجه به سلامتی روحی و روانی فرد دارد.
وی در خصوص قرار گرفتن متخصصین زنان و زایمان در بین پرشکایت‌ترین متخصصان پزشکی طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: بخشی از این مساله ماهیت این شغل است که در همه جای دنیا نیز شکایات زیادی از متخصصان زنان و مامایی وجود دارد و این دو علت عمده دارد که مساله اول اورژانسی بودن تخصص مامایی است و دوم اینکه یک ماما در آن واحد با دو نفر سرو کار دارند که شامل یک مادر و یک نوزاد می‌شود و این در شرایطی است که نوزاد تک قلو باشد و اگر چند قلو باشد؛ سخت‌تر می‌شود.

عدم رشد مناسب جنین در ۱۵ درصد موارد بارداری
وی با اشاره به فرآیند پیچیده زایمان و بارداری گفت: بارداری یک پدیده فیزیولوژیک است، ولی اگر این پدیده فیزیولوژیک با یک شرایط پاتولوژیک همراه شود؛ شرایط خیلی پیچیده خواهد شد.
وی افزود در حال حاضر ۱۰ درصد خانم‌ها به مسمویت بارداری مبتلا می‌شوند و عدم رشد مناسب جنین نیز در حدود ۱۵ درصد بارداری‌ها می‌تواند، منجر به این شود که شرایط بارداری را حساس کند و موجب دشوار شدن کار ماما و متخصص زنان و زایمان شود.

آماری از بارداری‌های بالای ۳۰ سال در کشور وجود ندارد
رییس انجمن زنان و مامایی ایران اظهار کرد: امروزه آمار حاملگی‌های پرخطر با افزایش سن بارداری بالا رفته است به طوریکه تحقیقات نشان داده است که اولین تجربه‌های بارداری در ۴۰ درصد موارد در بالای ۳۰ تا ۳۵ سال اتفاق می‌افتد البته در ایران آمار دقیقی از این مساله نداریم، ولی به طور کلی این مساله موجب سخت‌تر شدن و پیچیده‌تر شدن فرایند بارداری می‌شود که احتمال افزایش خطای پزشکی را نیز بالا می‌برد.
وی افزود: در حال حاضر توقع از متخصصان مامایی و زنان و زایمان بالا رفته است به طوریکه در سه دهه پیش همه انتظار نداشتند، همیشه همه چیز به خوبی پیش برود و خیلی نرمال با مرگ در داخل رحم یا اختلالات بارداری کنار می‌آمدند اما در حال حاضر چنین نیست و با افزایش پیشرفت علم پزشکی توقع مردم نیز دو چندان شده است.
وی ادامه داد: با وجود اینکه آمار‌ها حاکی از بالا بودن میزان شکایت از متخصصان زنان و زایمان است، ولی در اکثریت موارد این شکایت‌ها اثبات نمی‌شود و تنها یک فرسایش در این راه برای فرد شاکی و پزشک ایجاد می‌شود.

استخدام ماما‌ها به روش معقولی انجام نشده است
موسوی در خصوص اعلام سازمان نظام پزشکی در خصوص بیکاری ماما‌ها گفت: کمبود نیروی مامایی در کشور وجود ندارد بلکه استخدام این افراد به روش معقولی انجام نشده است.
وی بیان کرد: یکی از اهداف مهم برای انجمن متخصصان زنان و مامایی کاهش آمار سزارین در کشور است که در این زمینه در انجمن پیشنهادی را مبنی بر انجام یک برنامه علمی با استراتژی مشخص ارائه کردیم، چرا که پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص کاهش آمار ده درصدی سزارین در بیمارستان‌های مختلف غیرکار‌شناسانه بود.
موسوی ادامه داد: همه کشورهایی که آمار سزارین را کاهش دادند، استراتژی برای آن تعیین کردند و ما سعی کردیم این استراتژی را در انجمن با یک روش علمی بنویسیم و این گاید لاین و شیوه نامه در حال حاضر آماده است و وزارت بهداشت می‌تواند از آن استفاده کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024