پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.05.2016, 8:43

آیا امکان برابری حقوق فرهنگیان و اساتید دانشگاه وجود دارد؟

ایلنا گزارش می‌دهد؛ آیا امکان برابری حقوق فرهنگیان و اساتید دانشگاه وجود دارد؟


درحالی یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش از پیگیری برای هم‌ردیفی حقوق فرهنگیان و اساتید دانشگاه در مجلس دهم خبر داد که عارف نماینده منتخب مردم تهران، می‌گوید: مشاغل را با یکدیگر به راحتی نمی‌توان مقایسه کرد؛ چراکه وظایف متفاوتی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماهیت اعتراض فرهنگیان و معلمان در دو سه سال اخیر نشان داد؛ مهم‌ترین موضوعی که آن‌ها را به واکنش واداشته، تبعیض میان حقوق آن‌ها با سایر سازمان ارگان‌ها و حتی دانشگاهیان بوده است و در شعارهای فرهنگیان این شعار که «ما از فقر نمی‌نالیم ما از فرق می‌نالیم» گواه همین ادعاست که البته بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش، این اعتراضات سابقه‌ای ۶۰ ساله دارد.

از سوی دیگر با استناد به گفته‌های معاون پارلمانی رییس جمهور در مراسم بزرگداشت مقام معلم در شهرستان چهاردانگه، علی‌رغم تخصیص ۱۰۷ درصدی دولت به آموزش و پرورش در سال گذشته؛ این سوال هنوز مطرح می‌شود که آیا این تخصیص اعتبار در معیشت فرهنگیان تاثیر داشته است؟ در سالی که گذشت؛ پرداخت‌های ویژه شامل حال وزارت آموزش و پرورش شد و طرح رتبه‌بندی معلمان افزایش ۸۰ هزار تومانی و حداکثر ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان را به همراه داشت. افزایشی که برخی از فرهنگیان آن را کافی نمی‌دانند و همچنان بر حرف خود یعنی تبعیض میان حقوق خود و سایر کارمندان باقی هستند.

به نظر می‌رسد با وجود محدودیت‌های دولت در بودجه، اقدامش برای تخصیص اعتبار در زمینه اجرای طرح رتبه‌بندی، اقدام موثری در جهت رضایت نسبی فرهنگیان بوده است. به طوری که این شرایط تا حدودی باعث شد، اعتراضات فرهنگیان و بالاخص معلمان شاغل کمتر شود. از سوی دیگر براساس لایحه بودجه سال ۹۵، دولت موظف شده حقوق کارکنان دولت را مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری یا‌‌ همان نظام هماهنگ پرداخت، افزایش دهد که باید دید آیا امکان اجرای آن و افزایش حقوق فرهنگیان از این طریق ازسوی دولت وجود دارد یا خیر؟

این روز‌ها همزمان با آغاز هفته معلم از وزیر آموزش و پرورش گرفته تا معاونان وی و حتی معاون رییس جمهور و نمایندگان منتخب مردم تهران در مجلس دهم؛ همگی از ازتقای منزلت معلمان و معیشت آن‌ها صحبت کردند. در همین رابطه معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش روز چهاردهم اردیبهشت ماه؛ در حاشیه مراسم روز معلم در کلاردشت یکی از دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش را ارتقای شغلی فرهنگیان و معلمان عنوان کرد و در این رابطه از هم‌ردیفی شغل معلمان آموزش و پرورش با اساتید دانشگاهی به‌عنوان یکی از برنامه‌های وزارتخانه خبر داد. معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار امیدواری کرد با شروع مجلس جدید؛ این خواسته فرهنگیان در خصوص برداشته شدن فاصله هم‌ردیفی با دانشگاهیان محقق شود.

در تحلیل سخنان معاون وزیر دو فرضیه استنباط می‌شود؛ یک آنکه منظور از هم‌ردیفی حقوق فرهنگیان و اساتید دانشگاه، اجرای طرح رتبه‌بندی براساس عناوینی چون مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم است و فرهنگیان بر این اساس حقوق دریافت خواهند کرد؟: طرحی که کار‌شناسان درباره آن معتقدند بهترین راه برای ترمیم حقوق و دستمزد معلمان همین شیوه است و البته مجلس در سال ۹۲ این طرح را به دلیل بار مالی فراوان رد کرد. فرضیه دوم این است که فاصله حقوق فرهنگیان و اساتید دانشگاه کمتر یا برابر شود که این اقدام بعید به نظر می‌رسد و حال این سوال که دولت و مجلس جدید، چقدر توان یکسان‌سازی حقوق معلمان و اساتید را دارند؟

محمدرضا عارف؛ نماینده منتخب مردم در مجلس دهم شورای اسلامی که احتمالِ ریاست او در مجلس دهم دور از ذهن نیست، از دیگر کسانی بود که در مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه خوارزمی از ارتقای وضعیت معیشت معلمان و درنظر گرفتن برنامه و راهکارهایی در این زمینه خبر داد. او در این مراسم بر این موضوع تاکید کرد که معلمی که در مساله معیشت خود مشکل دارد، نمی‌تواند روی تزکیه دانش‌آموزان کار کند و الگوی خوبی برای دانش‌آموزان باشد.

عارف در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه آیا امکان برابری حقوق اساتید دانشگاه و فرهنگیان، وجود دارد؟ گفت: معتقدیم برای همه مشاغل باید حداقل‌های لازم فراهم شود و یک معیشت آبرومند برای حقوق بگیران ازجمله فرهنگیان، اساتید و کارمندان دولت درنظر گرفته شود. ولی مشاغل را با یکدیگر به راحتی نمی‌توان مقایسه کرد؛ چراکه وظایف متفاوتی دارند.

این نماینده منتخب مجلس دهم، رفع مشکلات معیشتی معلمان و رسیدگی به آن‌ها را اولویت کاری خود همزمان با ورودش به مجلس مطرح کرد و گفت: در مجلس دهم راهکارهایی را برای ارتقای منزلت و معیشت معلمان، درنظر گرفته‌ایم که به محض ورود به مجلس این موارد را در اولویت قرار خواهیم داد.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره ادغام دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش گفت: بحث تشکیل وزارت آموزش بحث ۱۵ ساله‌ای است ولی به نظر می‌رسد که هنوز شرایط برای تشکیل «وزارت آموزش» مهیا نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024