جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.04.2016, 20:29

انبوه امضاهای مردمی در حمایت از برکناری نیکلاس مادورو

شهروند: مردم ونزوئلا به فراخوان گروه مخالف دولت برای امضای تومار بركناری «نیكلاس مادورو» رئیس‌جمهوری كشور پاسخ مثبت دادند و با شركت گسترده خود، چاویست‌ها را شوكه كردند. روزنامه «ال موندو» روز جمعه نوشت: خبرهای بد علیه انقلاب بولیواری همچنان ادامه دارد و روز گذشته بدترین دوره برای چاویست‌ها پس از كودتای‌ سال ٢٠٠٢ علیه «هوگو چاوز» رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا بود.

در این زمینه علاوه بر طوفان امضاهایی كه گروه مخالف دولت با هدف بركناری مادورو در حال جمع‌آوری است، در ساعت‌های اخیر بیانیه بسیار شدیداللحن سازمان اسقف‌های اعظم ونزوئلا به آن اضافه شد. افزون بر آن اعتراضات علیه خاموشی‌های برق در چندین منطقه كشور همچنان ادامه دارد و مردم حتی به غارت فروشگاه‌ها و كامیون‌ها برای سیر كردن خود پرداخته‌اند.

از سوی دیگر براساس یك نظرسنجی انجام شده از سوی نهاد ونزوئلایی «ونه بارومترو» كه پنجشنبه ‌شب منتشر شد، ٦٨‌درصد مردم با خارج شدن هر چه سریع‌تر مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری موافق هستند و ١/٨٤‌درصد مصاحبه‌شوندگان وضع كشور را منفی‌ قلمداد می‌كنند. در این مورد سازمان اسقف‌های اعظم ونزوئلا در بیانیه خود اعلام كرد: ما ونزوئلایی‌ها هیچ‌وقت قبلا از كمبود وخیم دارایی‌ها و كالاهای اساسی‌ برای تغذیه و سلامتی افزون بر دیگر مصیبت‌ها نظیر افزایش جرم و جنایت مرگبار و غیر انسانی‌، جیره‌بندی ناپایدار برق و آب و فساد عمیق در تمامی سطوح دولت و جامعه رنج نبردیم. این درحالی است كه صف‌ها برای امضای بركناری علیه مادورو كه خود را «فرزند چاوز» می‌خواند، دومین روز خود را پشت سر گذاشت. در این مورد محافظه‌كار‌ترین پیش‌بینی‌‌ها حاكی از آن است كه در روز چهارشنبه كه نخستین روز جمع‌آوری امضاها بود، سه برابر میزان امضاهای لازم برای مسیر پر پیچ‌ و خمی كه شورای ملی‌ انتخاباتی قبل از برگزاری همه‌پرسی‌ بركناری مادورو طرح كرده بود، امضا جمع شد.

«انریكه ماركز» معاون مجلس ملی‌ در این مورد پس از تایید این‌كه فقط در روز اول بیش از ٦٠٠‌هزار امضا جمع‌آوری شد درحالی‌كه میزان لازم ٢٠٠‌هزار امضا بود، خاطرنشان كرد: باید به قدرت سازمانی مردم اعتراف كنم. «انریكه كاپریلس» اصلی‌‌ترین رهبر حزب مخالف دولت نیز تصریح كرد كه در دو روز جمع‌آوری، یك‌میلیون و ١٠٢‌هزار و ٢٣٦ امضا به دست آوردند كه بسیار بالاتر از ١٩٥‌هزار و ٧٢١ امضایی است كه شورای ملی‌ انتخاباتی از آنها درخواست كرده بود.

وی افزود: درحال حاضر یك‌میلیون و ١٠٢‌هزار و ٢٣٦ امضا در دست داریم و همچنان افزایش نیز خواهد داشت و شاید به هشت برابر میزانی‌ كه از ما درخواست شده برسیم. رهبران مجلس ملی‌ نیز در این جمع‌آوری شركت كرده و حتی «هنری راموس آیوپ» رئیس مجلس آن را یك «موفقیت فوق‌العاده» قلمداد كرد. پس از آن گروه مخالف دولت «میز وحدت دموكراتیك» برای نخستین‌بار در ١٦‌سال انقلاب بولیواری، تقاضای استیضاح «رودولفو ماركو تورس» وزیر تغذیه را تصویب كردند. رهبران همچنین برای روز جمعه فراخوان یك تظاهرات در مقابل دفاتر دولتی برق كرپو الك (Corpoelec)، در اعتراض به برنامه جیره‌بندی روزانه ٤ ساعته برق در تمام كشور به استثنای كاراكاس، پایتخت ونزوئلا دادند.

چاویست‌ها نیز در مقابل موج گسترده مردمی كه خواهان بركناری مادورو هستند، واكنش نشان دادند. در این مورد «دیوسدادو كابه یو» رئیس سابق مجلس ملی‌ و نماینده كنونی مجلس در برنامه تلویزیونی خود گفت: «ما در اینجا دست به سینه ننشسته‌ايم. پس از جمع‌آوری امضاها باید آنها را تایید كرد زیرا اكنون برخلاف ‌سال ٢٠٠٢، امضاهای جعلی را قبول نخواهیم كرد. ما تاكید داریم كه امضاها یكی،‌ یكی‌ بررسی شوند».

با این حال واضح است كه شورای ملی‌ انتخاباتی با وجود تردید‌هایی‌ كه مادورو در ساعت‌های اخیر نشان داده به دستورات انقلابی‌ دولت عمل خواهد كرد. مادورو در این مورد روز گذشته گفته بود: هیچ‌كدام از كارهایی كه مخالفان در حال انجام آن هستند، پایداری سیاسی ندارد و من حداقل تا ‌سال ٢٠١٨ در قدرت خواهم ماند. در این مورد «خسوس توره آلبا» دبیر اجرایی میز وحدت دموكراتیك در پاسخ به این اظهارات مادورو تصریح كرد: مردم از لیست نمی‌ترسند، بلكه از این هراس دارند كه مادورو همچنان در قدرت باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024