پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.04.2016, 20:22

وزارت کشور: نتایج انتخابات صبح شنبه اعلام می‌شود

شهروند: دور دوم انتخابات مجلس دهم درحالی از صبح جمعه با دستور وزیر کشور برگزار شد که ١٣٦ نفر برای فتح ٦٨ کرسی باقیمانده بهارستان با یکدیگر به رقابت پرداختند. این انتخابات در ٥٥ حوزه از ٢١ استان باقیمانده برگزار و در این مرحله از انتخابات تعداد واجدان شرایط رأی دادن ١٧‌میلیون نفر اعلام شد. مردم این استان ها از نخستین ساعات رای گیری با حضور پرشور خود پای صندوق های رای، حماسه ٧ اسفند خود را در دهم اردیبهشت تکمیل کردند. در همین حال؛ ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ١٠٣ خود اعلام کرد که رأی‌دهندگان در مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه‌ای که درمرحله اول رأی داده‌اند می‌توانند رأی بدهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخاباتی رأی نداده باشند نیز می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند. محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور درباره این انتخابات گفت: سن قانونی شرکت در انتخابات ۱۸‌سال است و متولدان قبل از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۷ می‌توانند به نامزدهای مد نظرشان رأی دهند.

استاندار تهران: خرید و فروش آرا صحت ندارد

همچنین سیدحسین ‌هاشمی، استاندار تهران مسأله خرید و فروش آرا در رباط‌کریم را تکذیب کرد و گفت: در هر انتخاباتی شایعه درست می‌کنند، اما با شایعه نمی‌توان انتخابات را پیش برد. استاندار تهران همچنین گفت: همه مسائل را کنترل می‌کنم. در انتخابات همه رقبا این حرف‌ها را می‌زنند. مهم این است که این حرف‌ها با سند همراه باشد. هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز آمادگی خود را برای دریافت پیام‌های مردمی به منظور دریافت گزارش‌های مستند و مستدل انتخاباتی اعلام کرد.

نتایج نهایی امروز اعلام می‌شود
معاون استاندار تهران گفت که نتایج انتخابات استان تهران تا ساعت ٢٤ (جمعه) اعلام می‌شود، اما محمدحسین مقیمی که در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور داشت گفت: نتیجه نهایی انتخابات در همه حوزه‌ها تا امروز (شنبه) اعلام خواهد شد. در همین حال، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات مرحله دوم مجلس از ساعت ٨ صبح آغاز و تا ساعت١٩ ادامه داشت که به دلیل ازدحام حضور رای دهندگان وزارت کشور زمان آن را تا ساعت ٢١  تمدید کرد.وی افزود: نتایج تا امروز (شنبه) ساعت ٨ صبح اعلام می‌شود.وزیر کشور درباره شکایات رسیده به ستاد انتخابات کشور گفت: در طول انتخابات از سوی همه کاندیداها مواردی از تخلف به فرمانداری‌ها رسیده و البته این تخلفات نه از طرف دستگاه‌های دولتی، بلکه از سوی رقبای سیاسی بوده که به تمام این موارد رسیدگی شده است.

امیری: حداد عادل اسناد ادعای خود را ارایه کند
در همین حال؛ سخنگوی وزارت کشور نیز در واکنش به اظهارات حداد عادل درباره استفاده برخی از جناح‌ها از امکانات دولتی در انتخابات، گفت: ما نگران این حرف‌ها نیستیم زیرا در فضای سیاسی کشور این مسائل و اظهارات طبیعی است. حسینعلی امیری در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شورای نگهبان پس از بررسی همه شکایات و بررسی همه موضوعات مختلف، نتیجه انتخابات حوزه‌ها را تایید یا رد می‌کند.  وی افزود: اگر شورای نگهبان در انتخابات به این نتیجه می‌رسید که دخالت دولتی انجام شده است، نتیجه انتخابات را تایید نمی‌کرد؛ به‌گونه‌ای که در دوره‌های گذشته همین اتفاق افتاده است. پس وقتی شورای نگهبان نتیجه انتخابات را تایید می‌کند، مشخص می‌شود که دخالت دولتی در این زمینه اعمال نشده است. سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که من برای حداد عادل احترام قایلم، افزود: اگر اسنادی درباره تخلفات دولتی وجود دارد، حتما باید ارایه شود. تاکنون هیچ مدرکی در این زمینه به وزارت کشور نرسیده است.

ذوالفقاری:
ضاربان تیراندازی حوزه انتخابیه ممسنی شناسایی شدند

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آخرین وضعیت امنیتی در مرحله دوم انتخابات مجلس دهم را تشریح کرد. به گزارش مهر، حسین ذوالفقاری، در نشست خبری با رسانه‌ها در محل ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت:: در تمام حوزه‌های انتخابیه امنیت کامل برقرارشده و هیچ مورد سوء امنیتی در کشور نداشته‌ایم و تنها در شهرستان ممسنی در استان فارس یک مسئله غیرامنیتی اتفاق افتاد که در جریان واکنش‌های طرفداران نامزدها، به صورت بی‌هدف تیراندازی شده و ۴ نفر مجروح شدند.وی اضافه کرد: در حال حاضر امنیت به‌طور کامل در این حوزه برقرار شده و ضاربین نیز شناسایی شده‌اند و نیروهای امنیتی در صدد دستگیری آنها هستند.براساس این گزارش، مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد و براساس اعلام وزارت کشور، ٦٢‌درصد از واجدان شرایط در کل کشور در این انتخابات شرکت کردند. در این دور از انتخابات هیچ یک از فهرست‌ها و گرایش‌های سیاسی نتوانستند اکثریت مطلق مجلس را به دست آورند، هر چند که در حوزه انتخابیه تهران، اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تحت عنوان لیست امید توانستند هر ۳۰ کرسی‌ مجلس را از آن خود کنند. با این حال، دور دوم انتخابات از این جهت اهمیت دارد که نتایج آن ترکیب سیاسی مجلس دهم را مشخص خواهد کرد که این ترکیب در مواردی همچون انتخابات هیأت‌رئیسه و چینش فراکسیون‌ها نقش بسزایی خواهد داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024