چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.04.2016, 14:42

سیاست‌های احمدی‌نژاد موجب بلوکه شدن همه دارایی‌های ایران در خارج شد

جام ساز گفت: هیچ گاه انفجار در پایگاه نیروی تفنگ داران آمریکایی در بیروت مورد قبول ایران نبوده و نیست و همواره ایران آن را محکوم کرده است.

محمود جامساز در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد مصادره 2 میلیارد دلاری اموال ایران از سوی امریکا اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی و به ویژه پس از تسخیر سفارت آمریکا کلیه روابط تجاری و سیاسی ایران با کشور آمریکا قطع شد و دشمنی های آشکاری پدید آمد و کلیه روابط و مناسبات دیپلماتیک و تجاری از سوی سفارت سوئیس به عنوان نماینده دولت آمریکا در ایران به انجام می رسید.

وی افزود: البته از آنجایی که کشور ما دارای منابع زیاد نفت و گاز است و در برخی از برهه‌ها ( نظیر سالهای 84 تا 92 که درآمدهای نفتی به سبب افزیش بهای بین المللی نفت به شدت افزایش یافت) معمولا خرید برخی از اوراق ارزی اروپایی به منظور جلوگیری از ورود پول‌های پرقدرت به کشور توجیه پذیر بود همچنین قبلا نیز یعنی سال 2008 هم بخشی از منابع ایران به اوراق دلاری در یک کشور اروپایی تبدیل شده بود.

این اقتصاددان تصریح کرد:  روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای غربی علی‌الخصوص آمریکا به دلیل مسائل هسته‌ای و قبل از آن هم به علت اتهاماتی شبیه تروریسم و عدم رعایت حقوق بشر در ایران و دخالت در امور منطقه و سپس موضوع انرژی هسته ای به وخامت گرایید و تحریم ها شدت یافت .

وی ادامه داد: دولت باید این پیش‌بینی را می‌کرد که به هر حال دارایی‌های ایران در کشورهای غربی نمی تواند از امنیت برخوردار باشد کما اینکه کلیه دارایی‌های ایران در خارج از کشور به دلیل سیاست‌های ناکارآمد دولت های نهم و دهم مسدود شد و ورق پاره‌ها به تعبیر آقای احمدی‌نژاد کار خود را کرد و در قطع نامه های سازمان ملل و شورای امنیت کشور را در وضعیت بسیار بد سیاسی و انزوای اقتصادی قرار داد. در چنین حالتی مراودات تجاری ما با خارج از کشور به سبب نبود سیستم سوئیفت و ممنوعیت های بانکی و بیمه ای و مانند آنها نیز به شدت کاهش یافت .

جام ساز تصریح کرد: در حال حاضر همچنان تحریم‌های غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای پا برجاست و دولت آمریکا هم ارتباط بین توقیف 2 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران را با توافق برجام رد کرده است. دولت امریکا قانونا خود را ذیحق دانسته و درماجرای موسوم به پرونده ” پیترسون ” که در سال 83 با انفجاری در لبنان پایگاه و مقر تفنگ داران آمریکایی مستقر در بیروت صورت گرفت و 240 نفر کشته بر جای گذاشت با استعانت از رای دادگاهی در آمریکا که در سال 2003 میلادی،  2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را توقیف کرد.

وی افزود: البته در زمان کنونی مقصریابی در این خصوص نظیر خرید اوراق دلاری قرضه که منجر به این واقعه شد مشکلی را حل نمی کند بلکه آن چیزی که اهمیت دارد پیگیری ها و تعقیب راه های دیپلماتیک به خصوص از طریق دادگاه بین المللی لاهه است تا ایران بتواند حقانیت خود را در این پرونده به اثبات برساند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024