پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.04.2016, 16:12

بانک جهانی با توصیه کنگره آمریکا به ایران وام نمی‌دهد

رادیوفرانسه: رئیس آمریکایی بانک جهانی، جیم یانگ کیم، در اواسط ماه جاری اعلام کرد که این بانک، هیچ برنامه ای در حال حاضر برای پرداخت وام های توسعه به ایران ندارد. در این خصوص، یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: از لحاظ نظری، ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران در چهارچوب حمایت از تروریسم و برنامه های توسعه موشک های بالیستیک نمی تواند هیچ محدودیتی برای بانک جهانی و دیگر نهاد های مالی بین المللی برای همکاری با ایران ایجاد کند، اما نباید فراموش کرد که نماینده ایالات متحد آمریکا در بانک جهانی که از سوی کنگره این کشور انتخاب می‌شود، ناگزیر از اجرای توصیه های کنگره در بانک جهانی در باره ایران میباشد.

او تصریح کرده است که کنگره ایالات متحد آمریکا از نماینده خود در بانک جهانی خواسته است تا “علیه هرگونه پرداخت وام به ایران رأی دهد.”

در همین حال، “ژاکوب کریک گارد” کارشناس موسسه پیترسون به خبر گزاری فرانسه گفته است: اساسنامه بانک جهانی و فلسفه وجودی آن تجویز می کند که این بانک به کمک اقتصاد ایران بشتابد. اقتصادی که تحت تحریم ها همه جانبه سال های اخیر به شدت تضعیف شده و فقر در میان بسیاری از مردم این کشور گسترش یافته است.

او در این باره تصریح می کند که بانک جهانی قائدتاً باید اصول را رعایت کرده و با پرداخت وام به ایران در طرح های توسعه ترانسپورت، انرژی و دیگر زیر ساخت ها در این کشور شرکت فعالی داشته باشد. اما درعمل، با توجه به نفوذی که ایالات متحد آمریکا به عنوان نخستین قدرت اقتصادی جهان در بانک جهانی دارد، این بانک ناگزیر است تا برنامه های خود را با خواست های ایالات متحد آمریکا هماهنگ کند. او ادامه میدهد در صورتیکه این نهاد بین المللی با ایران همکاری کند، با واکنش منفی کنگره ایالات متحد آمریکا روبرو خواهد شد و این موضوع ریسک سیاسی بزرگی برای بانک جهانی در بر خواهد داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024