پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 28.04.2016, 8:56

۱۰ سؤال از نمایندگان جدید مجلس

شرق / کرامت پسندیده

توسعه و آینده کشور به کارآمدی مجلس و نمایندگان آن بستگی دارد و با توجه به جایگاه مجلس و نقش نمایندگان شایسته است نامزد‌ها اصلی‌ترین مسائلی که کشور و حوزه انتخابیه با آن مواجه است، مشخص کرده و اعلام کنند که اگر انتخاب شوند، چگونه به این مسائل می‌پردازند؛ برنامه‌ها و مسائلی که نامزد‌ها بر آن تأکید می‌کنند و وعده‌هایشان می‌تواند در اقبال مردم و رأی آن‌ها تعیین‌کننده باشد. در این راستا، واقعا آیا وقت آن نرسیده است که از نامزد‌های انتخابات مجلس بپرسیم: آقایان و خانم‌ها، اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، اصولگرایان و مستقل‌ها؛

۱. مسائل اصلی کشور چیست؟ و آن‌ها را چگونه تعریف می‌کنید. (لطفا مثل پاسخ‌گویان نظرسنجی‌ها، به صورت کلی نگویید بی‌کاری، تورم، رکود، محیط‌زیست. این حد از تعریف مسئله به فهم سیاسی، تخصص و ساماندهی سیاسی نیاز ندارد. تعریفی مشخص از این مسائل ارائه کنید.)

۲. موضع شما در قبال سیاست خارجی دولت و برجام چیست؟ در صورت انتقاد، آلترناتیو و پیشنهاد ارائه کنید. موضع شما در قبال سیاست منطقه‌ای ایران و تنش در روابط ایران و عربستان چیست؟ (لطفا ما را به اصول و مبانی کلی مانند عزت، حکمت و مصلحت ارجاع ندهید. گونه‌ای سخن بگویید که بفهمیم چگونه منافع ملی تأمین می‌شود).

۳. راه‌حل شما برای خروج از رکود چیست؟ برای اشتغال‌زایی و مدیریت بحران بی‌کاری چهار تا ۱۰‌ میلیون بی‌کار (به حساب محاسبات مختلف) چه می‌کنید؟ (لطفا به بیان کلیاتی نظیر بنگاه‌های کوچک و متوسط را توسعه می‌دهیم، سیاست‌های اشتغال‌زا در پیش می‌گیریم و نسخه‌های مشابه، اکتفا نکنید.)

۴. برای حل مشکل توسعه نامتوازن ایران و توسعه‌نیافتگی تعداد زیادی از استان‌های کشور، بالاخص توسعه‌نیافتگی حوزه انتخابیه خود چه برنامه‌ای دارید؟ (لطفا نگویید «سیاست‌های محرومیت‌زدایی در پیش می‌گیریم». این سؤال به جواب‌های تفصیلیتری نیاز دارد. فهم نظری می‌خواهد، برنامه مدون نیاز دارد).

۵. بحران آب را چگونه مدیریت خواهید کرد؟ مسائل و چالش‌های کشاورزی و زیست‌محیطی را چگونه مدیریت می‌کنید؟

۶. برای ساماندهی نظام رفاهی کشور چه می‌کنید؟ (لطفا نگویید سیاست‌های فقرزدایی در پیش می‌گیریم. پاسخ‌دادن به این سؤال به سطح بالاتری از توانایی نظری و شناخت می‌دانی و تدوین برنامه و سیاست نیاز دارد.) بحران در صندوق‌های بازنشستگی را چگونه تعریف و مدیریت خواهید کرد؟ مسئله یارانه‌ها را چگونه مدیریت و حل می‌کنید؟

۷. فساد اقتصادی را ناشی از چه می‌دانید؟ علت ناکارآمدی ساختار مبارزه با فساد چیست؟ (لطفا در پاسخ به این سؤال به بیان کلیاتی نظیر مبارزه با فساد در قالب برخورد شدید و اجرای قانون نپردازید. پاسخ به سؤال به تحلیل عمیق و آسیب‌شناسی نیاز دارد و مبارزه با آن برنامه مدون می‌خواهد.) چه راهکاری برای مقابله با فساد دارید؟
۸. برای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور چه می‌کنید؟ (لطفا بیشتر از بیان اینکه سیاست‌های بهینه‌سازی را در پیش می‌گیریم، توضیح دهید).

۹. عصر پسابرجام و پساتحریم است، اما عصر پسامنابع نیز هست. با کمبود منابع چه می‌کنید؟ (لطفا نگویید با تکیه بر منابع و مشارکت مردمی، کشور به قدرتی بی‌نظیر دست می‌یابد. جواب این پرسش تحلیل و اندیشه‌ورزی بیشتری می‌طلبد).

حدس ‌زده می‌شود که دو پاسخ کلی دیگر نیز به همه این سؤال‌ها داده شود. بنابراین بهتر است این دو پاسخ را نیز بنویسم و خواهش کنم از حد این دو فرا‌تر بروند و جواب‌های تفصیلیتری بدهند. گروهی خواهند گفت نقطه آغاز پرداختن به همه این پرسش‌ها دموکراسی و توسعه سیاسی است (اصلاح‌طلبان). و گروهی دیگر نیز ایستادگی بر ارزش‌ها و پیگیری آرمان‌ها، خودباوری و روی پای خودایستادن را پیش می‌کشند (اصولگرایان). هر دو پاسخ بسیار کلی‌گویانه است. اما به قول حافظ «ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش/ بیرون کشید باید از این‌ورطه رخت خویش». بخت خویش را در شهر این کلی‌گویی‌ها آزموده‌ایم. طرحی نو دراندازید.

۱۰. چگونه چند برابر حقوق نمایندگی را صرف هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی می‌کنید؟

حتما برخی و از جمله خود نامزد‌ها می‌پرسند این سؤال به مسائلی که نمایندگان به آن‌ها می‌پردازند و سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرند، چه ارتباطی دارد؟ اما واقعیت این است که نظام تأمین مالی در عرصه سیاست عمومی، تعیین‌کننده بسیار مهمی است. از هر جناحی که هستید؛ هر گرایشی که دارید؛ هرگونه که می‌اندیشید؛ همه ظرفیت‌های پوپولیسم عیان شده است؛ مردم خواسته‌ها و مطالباتی جدی و واقعی دارند، فکر دیگری کنید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024