جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.02.2016, 7:39

یک ایرانی‌الاصل سفیر آمریکا در سوئد

یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴
شرق
واشنگتن، اولین سفیر زن را در استکهلم منصوب کرد، اما این سفیر یک ویژگی دیگر هم دارد؛ آزیتا راجی، یک ایرانی‌الاصل است که سفیر آمریکا در سوئد شده ‌است. واشنگتن در حالی یک سفیر ایرانی‌الاصل را به این کشور اروپایی فرستاده که جریان‌های سیاسی داخل این کشور هنوز بر سر صدور ویزا برای ایرانیان درگیر است. گروهی از سناتورهای آمریکایی خواستار قائل‌شدن استثنا در اجرای قانون محدودیت‌های جدید برای سفر شهروندان دوتابعیتی اروپا به این کشور شده‌اند و برخی دیگر همچنان اصرار دارند سختگیری‌های بیشتری در این زمینه اجرا شود. سفیر جدید واشنگتن اما سابقه شگفت‌انگیزی دارد. او را به‌عنوان یک بانکدار سابق می‌شناسند. کاخ سفید او را متخصص امور راهبردی در بازرگانی‌ معرفی می‌کند که تجربه بین‌المللی و اجرائی در امور مالی و بازار جهانی دارد و در چندین بانک، مؤسسه مالی و اقتصادی عضو هیأت‌مدیره بوده است. آزیتا راجی، در تهران متولد شده و سال‌های نخست زندگی‌اش را در ایران گذرانده است، دانش‌آموخته لوزان سوئیس است و از ۱۷سالگی راهی آمریکا شده است. او تا پیش از این انتصاب، همراه همسرش در شمال کالیفرنیا زندگی می‌کرد و پنج فرزند و شش نوه دارد.

مخالفت ۵٠٠ روزه هسته‌ای
آزیتا راجی ۵٠٠ روز پیش (آبان ٩٣) از سوی باراک اوباما به سنا پیشنهاد شده ‌بود اما آن‌ها بالاخره روز جمعه صلاحیت او را تأیید کردند. علت این تأخیر مخالفت سناتور تد کروز، از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده که با بی‌توجهی اوباما مجبور شد شرطش را عوض کند. کروز سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس که این‌روز‌ها در رقابت انتخاباتی است و تلاش می‌کند نامزد حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری شود، گفته بود به شرطی از مخالفتش دست می‌کشد که دولت آمریکا جلوی تصویب توافق هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل بگیرد؛ درخواستی که دولت باراک اوباما به آن توجهی نکرد. او در ادامه مخالفت با این سفیر ایرانی-‌آمریکایی‌ شرطش را تغییر داد به نام‌گذاری خیابان جلوی سفارت چین به نام لیو ژیابو، کنشگر حقوق‌بشری زندانی در چین؛ و طرحی هم به همین منظور در سنا پیشنهاد داد که آن هم روز جمعه و پیش از رأی اعتماد به آزیتا راجی تصویب شد. به دنبال تصویب رأی اعتماد به این سفیر، سام هاینز هم پس از ۸۶۹ روز، بالاخره به‌عنوان سفیر آمریکا در نروژ رأی اعتماد گرفت. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید ضمن استقبال از رأی اعتماد سنا به این دو سفیر گفته است باراک اوباما طرح تد کروز برای نام‌گذاری خیابان جلوی سفارت چین را وتو خواهد کرد. فیل نوواک، سخنگوی کروز، روز جمعه اعلام کرده این سناتور پس از آن از مخالفت خود دست کشید که سنا لایحه پیشنهادی او مبنی بر نام‌گذاری میدان مقابل سفارت چین در واشنگتن به نام «می‌دان لیو ژیابو» را تأیید کرد. لیو ژیابو، فعال چینی و برنده جایزه صلح نوبل است که به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت در زندان به سر می‌برد. نوواک افزود سناتور کروز همچنان به مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. سفیران ایالات متحده در کشورهای دیگر و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی این‌طور منصوب می‌شوند که رئیس‌جمهوری آنان را به سنا پیشنهاد می‌کند و بعد سنا باید به آنان رأی اعتماد دهد. روز جمعه سنا با انتصاب پنج نامزد پیشنهادی اوباما در جایگاه سفیر و پست‌های کلیدی در وزارت امور خارجه موافقت کرد.

دموکرات حامی اوباما
سفیر جدید آمریکا در سوئد، مدرک کارشناسی‌اش را در معماری و زبان فرانسه از کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا و مدرک کار‌شناسی ارشد خود را در زمینه امور مالی از دانشکده اقتصاد‌‌‌ همان دانشگاه گرفته است. او در سال ۲۰۱۲ از فعالان کمپین انتخاباتی باراک اوباما برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری بود و توانست صد‌ها ‌هزار دلار کمک مالی برای این کمپین جمع‌آوری کند. به گفته کاخ سفید، راجی در سال ۲۰۰۸ نیز در کمیته ملی دموکرات‌ها فعال بود. روز گذشته سایتی با عنوان «اخبار سوئد» نیز راجی را به‌عنوان یکی از حامیان معروف اوباما معرفی کرده و نوشته بود «او سه‌ میلیون دلار برای مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری اوباما جمع‌آوری کرده‌ و به‌عنوان معاون ریاست امور مالی ملی اوباما کار کرده ‌است». راجی علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های فارسی و فرانسه نیز تسلط دارد و قرار است در شش ماه آینده کار خود را در سفارت آمریکا در استکهلم آغاز کند. او نخستین سفیر زن آمریکا در سوئد است و همچنین نخستین آمریکایی ایرانی‌تباری است که سفیر ایالات متحده می‌شود. راجی، جانشین مارک برژینسکی، فرزند زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا می‌شود. در حالی یک ایرانی-آمریکایی به سمت سفارت واشنگتن در سوئد منصوب شده که این کشور مأمن بخش بزرگی از مهاجران ایرانی است. تابستان گذشته نیز اتفاق دیگری مرتبط با ایرانیان مقیم سوئد رخ داد. در انتخابات پارلمانی سوئد که در سراسر این کشور برگزار شد، هفت ایرانی‌تبار از احزاب مختلف سوئد، موفق به راهیابی به پارلمان این کشور شدند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024