پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.02.2016, 10:58

رفوزگی صنعت در ٩ ماه پیاپی

شرق: با آنکه سال ٩٤ رو به اتمام است، اما نرخ رشد اقتصادی کشور کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بانک مرکزی که همواره در نشریات سه‌ماهه خود نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کرد، این نشریات را بدون نرخ رشد اقتصادی منتشر می‌کند و جای آن را خالی می‌گذارد. ماه‌هاست که این، رویه بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی است. مرکز آمار ایران اما رویه‌ای دیگر را در پیش گرفته است. عادل آذر، رئیس این مرکز بدون انتشار رسمی آمار خود رأسا آمار مربوط به نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند. او پیش‌تر نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را بدون اعلام جزئیات آن در بخش‌های مختلف، مثبت دانست و چندی پیش هم نرخ رشد اقتصادی در نیمه اول سال ٩٤ را یک درصد اعلام کرد، بدون اینکه جزئیات آن را نیز اعلام کند.

دیروز رئیس اتاق تهران در شانه خالی‌کردن این دو نهاد اعلام آمار پیش‌دستی کرد و نرخ رشد صنعت را ٢٥ درصد منفی اعلام کرد و این خبر را هم داد که سومین فصلی است که نرخ رشد صنعت، منفی است و در پایان هم گفت، انتظار داریم این رشد در زمستان منفی نباشد.  مسعود خوانساری در نشست دیروز هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به گزارش جدید پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی که به سفارش اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تهیه شده است، گفت: رشد تولیدات صنعتی در سومین فصل سال ۹۴ در مقایسه با فصل پاییز سال ۹۳ ٢٤,٨ درصد منفی شده است که حکایت از بروز رشد منفی تولیدات صنعتی در سومین فصل متوالی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: شاخص تولیدات صنعتی برای ٩ماهه سال ۹۴ معادل ۱۱ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه رشد فروش واحدهای صنعتی در ۹ماهه سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد منفی ۱۹ درصدی مواجه بوده است.  وی با بیان اینکه گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی یک‌ماه‌ونیم زودتر از گزارش بانک مرکزی به دست اتاق بازرگانی تهران می‌رسد، تصریح کرد: در یک‌سال اخیر در تمامی بخش‌های صنعتی کشور به جز صنایع دارویی و غذایی و آشامیدنی، آمارها منفی بوده است، ضمن اینکه ادامه روند واردات در کشور نیز بسیار نگران‌کننده است، چراکه بخش عمده‌ای از واردات را مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای بخش تولید تشکیل می‌دهد که بر این اساس تداوم آن در سه فصل گذشته و البته در پاییز سال جاری نسبت به سال قبل این روند منفی نشانگر این است که نباید انتظارداشته باشيم برای فصل زمستان، رشد مثبت صنعتی را تجربه کنیم.  به گفته خوانساری، نگرانی فعالان اقتصادی این است که در سه‌ماهه چهارم سال جاری نیز رشد بخش صنعت کشور منفی باشد؛ همان‌طور که استمرار رشد منفی تولیدات صنعتی در فصل پاییز حکایت از تعمیق رکود دارد و لازم است که سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی و صنعتی کشور توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.  وی اظهار کرد: با توجه به کاهش تقاضای داخلی لازم است برای تقویت و تسهیل صادرات کشور و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها فکر جدی از سوی دولت صورت گیرد، چراکه تنها راهی که می‌توان از رکود خارج شد، این است که صادرات تقویت شود. بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که راه‌هایی را در نظر گیرد که بتواند منجر به افزایش صادرات غیرنفتی کشور شود. 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024