جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.02.2016, 7:10

درخواست اشد مجازات برای زنجانی

بیست و پنجمین جلسه دادگاه متهم نفتی برگزار شد

 
آرمان
میلیاردر نفتی، مفسد اقتصادی، ب. ز و بسیاری القاب دیگر همه متعلق به یک نفر است. کسی که روزگاری عکس‌هایش در جت شخصی، کنار موتور سیکلت‌های چند صد میلیونی، درکنار سیاسیون و شخصیت‌های مطرح، مدیرعاملان تیم‌های ورزشی و غیره منتشر می‌شد ولی اکنون یکی دو سالی است پشت می‌له‌های زندان یا در دادگاه و با لباس آبی سورمه‌ای مخصوص مته‌مان عکس می‌گیرد. شخصیتی جنجالی و پرحرف و حدیث به نام «بابک زنجانی». کسی که چند سال و در اوج شرایط تحریمی وظیفه سامان دادن به بخشی ازمبادلات نفتی و پتروشیمی کشور را بر عهده داشت. کسی که با فراغ بال توانست میلیارد‌ها دلار از سرمایه‌های کشور را به حساب‌های شخصی خود یا بانک شخصی‌اش در مالزی واریز کرده و هیچگاه نیز از سرنوشت آن‌ها خبری ندهد. کسی که دو سال اخیر را دایم در کش و قوس زندان، دادگاه و شکایات متعدد ارگان‌های دولتی گذرانده و اکنون به نظر می‌رسد فاصله چندانی تا آخر مسیر پرونده‌اش نداشته باشد. شاید بابک چندان اعتقادی به دفاع نداشته و مانند تیمی که در لیگ بر‌تر فوتبال خریده بود حتی در صحن دادگاه نیز ترکیبش را هجومی بچیند اما ۲۰بهمن برای او روز دفاع بود؛ دفاع آخر.

بیست و پنجمین جلسه دادگاه
بیست و پنجمین جلسه دادگاه پرونده نفتی دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. به گزارش ایرنا تاکنون ۲۴ جلسه از رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و دو متهم دیگر پرونده نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است که جز یک جلسه، بقیه علنی بود. بابک که تنها تا پایان بهمن ماه فرصت داشت بخشی از بدهی خود به وزارت نفت را به شماره حساب بانک چینی که در اختیارش گذاشته شد انتقال دهد اما ظاهرا در فاصله حدودا ۱۰روز تا پایان مهلت خود هنوز اقدامی جهت واریز پول صورت نداده است. این در حالی است که رسول کوهپایه‌زاده در قامت وکیل بابک زنجانی هفته گذشته به آرمان گفته بود تعامل خوبی در حال شکل گرفتن است. وی همچنین پیش‌تر با بیان اینکه در جلسه بیست و چهارم دادگاه یک ماه به موکلش (زنجانی) برای پرداخت بدهی وزارت نفت مهلت داده شد، گفت: پس ازمهلتی که تا پایان دی داده شده بود دوباره یک ماه دیگر تا پایان بهمن ماه از دادگاه مهلت خواستیم که هنوز این مهلت تمام نشده است و قرار بود که پس از پایان مهلت قانونی برای پرداخت این بدهی، جلسه بیست و پنجم دادگاه برگزار شود. کوهپایه‌زاده ضمن گلایه از برگزاری زود هنگام جلسه این هفته دادگاه افزود: حسب تصمیم قبلی دادگاه موکل من یک ماه برای پرداخت بدهی فرصت داشت و هنوز این مهلت تمام نشده است، اما تشخیص دادگاه این بود که این جلسه را برگزار کند. وکیل بابک زنجانی خاطرنشان کرد: در این جلسه باید به اظهارات نماینده دادستان جواب بدهیم چرا که در حدود یک و نیم جلسه قبلی نماینده دادستان اظهارات خود را ارائه کرده است و اکنون باید وکیل، پاسخگو باشد. وی ادامه داد: پس از اظهارات وکیل مدافع بابک زنجانی اگر رسیدگی خاصی نباشد دادگاه وارد مرحله آخر می‌شود که در این مرحله اخذ آخرین دفاع از متهم و وکیلش است. کوهپایه‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا این آخرین جلسه رسیدگی به پرونده نفتی است یا نه، تصریح کرد: هنوز مشخص نیست و این موضوع به دستور کار دادگاه بستگی دارد. وکیل بابک زنجانی درباره پرداخت یا عدم‌پرداخت بدهی موکلش به شرکت نفت گفت: این موضوع در حال انجام است و دادگاه نیز در جریان اتفاقات قرار دارد که چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی در حال انجام است.

پایان دوره استمهال
قاضی صلواتی در پایان جلسه بیست و چهارم در ۲۹آذر امسال با موافقت درخواست استمهال بابک زنجانی و وکیل مدافع وی، یک ماه به زنجانی فرصت داد تا بدهی شرکت نفت را پرداخت کند؛ حدود سه روز قبل از این موعد در تایخ ۲۶دی‌ماه امسال نشستی با حضور شرکت نفت، بانک مرکزی، شرکت اچ‌کی و بابک زنجانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار و در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی شماره حسابی به دادگاه اعلام تا بابک زنجانی بدهی خود را به این شماره حساب واریز کند. البته با توجه به رفع نشدن کامل تحریم‌ها و عدم معرفی شماره حساب از سوی بانک مرکزی، وکیل بابک زنجانی دوباره درخواست استمهال و قاضی صلواتی با موافقت، استمهال را به مدت یکماه تمدید کرد.

تقاضای اشد مجازات
بیست و پنجمین جلسه محاکمه بابک زنجانی هم دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه آخرین دفاعیات بابک زنجانی به عنوان متهم ردیف اول پرونده مته‌مان نفتی اخذ شد. وکیل‌مدافع وی نیز آخرین دفاعیات خود را ارائه کرد. همچنین وکلای مدافع سازمان تامین اجتماعی، بانک مسکن و شرکت نفت به ارائه توضیحاتی پرداختند. معاون دادستان تهران در این جلسه گفت: افراد متعددی در این پرونده تفهیم اتهام شدند و پرونده آن‌ها در دادسرا مفتوح است. نجفی ادامه داد: فرصت کافی حتی قبل از تحقیقات به متهم اعطا شده اما تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است و تقاضای اشد مجازات را برای هر سه متهم پرونده داریم‎.

آخرین دفاع بابک
در بخشی از دادگاه دیروز متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی در آخرین دفاع خود خاطرنشان کرد: متاسفانه دادستانی چهار ماه زود‌تر از سررسید قرارداد امضاء شده با وزارت نفت من را بازداشت کرد و فقط به خاطر اینکه احتمال می‌رفت از کشور فرار کنم بازداشت شدم. در راستای صیانت از اموال بیت المال، دادستانی بدون توجه به مسائل اقتصادی و روابط خارجی من شخصی را که امین نظام بود را بازداشت کرد. بابک زنجانی تصریح کرد: من اگر خائن بودم در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کردم. همچنین اگر کلاهی را برداشته بودم بعد از آن چک نمی‌دادم و تفاهمنامه امضا نمی‌کردم؛ زیرا کسی که قصد کلاهبرداری داشته باشد برای چه باید تفاهمنامه امضا کند. از طرف دیگر به من اعلام شده بود که بازداشت می‌شوم و با اطلاع بازداشت به دادستانی رفتم و کسی مرا دستگیر نکرد. وی افزود: چرا باید به خارج از کشور فرار می‌کردم. نمی‌دانم چرا چنین فکری به ذهن دادستانی خطور کرد. مگر هر کسی که بدهی داشته باشد اخلالگر است. روز اول به من اعلام شد بدهی‌ها را پرداخت کنم اما گفتم من ضامن هستم و هنوز سررسید چک صادر شده نرسیده است. پس از یک سال که در زندان بودم حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در زندان من را ملاقات کرد تا مشکل به نحوی حل شود. متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی افزود:‌‌ همان موقع اعلام کردم چون منابع مالی من در خارج از کشور در تحریم قرار دارد قابلیت جابه‌جایی در خارج از کشور را ندارد و گفتم حاضر هستم اموال خود در ایران را بابت وجه تحریم شده به وزارت نفت واگذار کنم که مورد موافقت قرار گرفت. این متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی در رابطه با اتهام دیگرش که اخلال در نظام اقتصادی کشور است در آخرین دفاعیات خود گفت: من نه تنها اخلال نکردم بلکه ‌‌نهایت خدمت را به کشور کردم. به وجود آمدن ثبات و آرامش ارزی از جمله خدماتی بود که من توانستم آن‌ها را انجام دهم. مبلغ یک‌ونیم میلیارد یورو ارز غیر قابل انتقالی که از بانک‌ها دریافت کرده و همین مبلغ یورو را با درصد زیر یک در خارج از کشور انتقال دادم که این‌ها آثار بسیار مثبتی در حفظ ثبات بازار ارز در کشور داشت. وی با اشاره به نرخ تورم از سال ۹۱ تا ۹۲ گفت: نرخ تورم از ۵/۳۰درصد به ۷/۳۴درصد رسید که علت این تلاطم بازار ارزی آثار محدود‌کننده اقدامات خارجی‌ها بود. اگر پرداخت‌های من نبود تورم بسیار زیادی در کشور به وجود می‌آمد. بابک زنجانی در پایان دفاعیات خود با اشاره به خدماتی که انجام داده است گفت: ثبات و آرامش بازار پول در کشور، اشتغال ۵ هزار نفر در شرکت‌ها، وارد کردن ۲۲فروند هواپیما، مشارکت در واردات کالاهای اساسی و پرداخت ۷۰۰ میلیون یورو به پیمانکاران نفتی از جمله خدماتی بوده که من برای کشور انجام داده‌ام.

به بابک زنجانی میکروفن ندهید
پس از دادگاه بود که عضو کمیته پیگیری پرونده متهم نفتی، با کذب خواندن تمامی ادعاهای بابک زنجانی، گفت: دادگاه دیگر نباید میکروفنی در اختیار این متهم قرار دهد زیرا ادعاهای کذب وی تمامی ندارد. امیرعباس سلطانی با تاکید بر اینکه بابک زنجانی قصد بازگرداندن حتی یک ریال بیت المال را نیز ندارد، افزود: مطرح کردن اظهاراتی از جمله دادن شماره حساب غلط بوده و صحبت‌های اینچنینی نشان‌دهنده ادعاهای غیرواقعی وی است. این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه حمایت برخی مقامات و آقازاده‌ها از بابک زنجانی اجازه دروغ پردازهای بسیار به این متهم داده است، تصریح کرد: درخواست ما از دستگاه قضا رسیدگی عاجل به پرونده این متهم بوده تا دیگر نتواند با ادعاهای توخالی مسئولان را متهم کند. وی با تاکید بر اینکه ارائه وقت بیشتر به متهم نفتی تنها سیر رسیدگی به این پرونده را طولانی‌تر خواهد کرد، تاکید کرد: دادگاه باید با توجه به ادعاهای کذب مطرح شده از سوی این متهم رای خود را صادر و اشد مجازات را برای دروغ‌پردازی‌ها و اتهاماتش تعیین کند. سلطانی با بیان اینکه تا زمانی که حمایت‌ها ادامه داشته باشد بابک زنجانی به مسیر فرافکنی ادامه خواهد داد، افزود: زمان مدارا با این متهم نفتی به پایان رسیده و باید به مجازات خود برسد. وی همچنین از ارائه اسناد مرتبط با تخلف بابک زنجانی در روزهای اخیر خبر داد و تصریح کرد: افشاگری درباره پرونده تخلفات این متهم نفتی به زودی صورت خواهد گرفت. عضو کمیته پیگیری پرونده متهم نفتی، یادآور شد: بابک زنجانی قصد پرداخت یک ریال از بدهی‌های خود را ندارد و تمامی دروغ‌پردازی‌های وی برای دور زدن قانون است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024