پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.02.2016, 23:18

استقبال گسترده از اپلیکیشنی که به شهروندان امکان مواجه نشدن و دور زدن گشت ارشاد را می‌دهد

تنها یک روز پس از راه اندازی اپلیکیشنی که با نصب آن شهروندان می توانند محل گشت‌های موسوم به ارشاد یا پلیس اخلاقی را روی نقشه نشانی گذاری کرده و افراد دیگری که نزدیک به آن محل هستند با اطلاع از آن مسیر خود را تغییر دهند، یکی از گردانندگان این اپلیکیشن به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که استقبال از این اپلیکیشن در حدی بوده است که امکانات کنونی سرورهایشان جوابگو نیست و باید آن را به سرعت بهینه کرد.

بر اساس آنچه در وب‌سایت گرشاد آمده، این اپلیکیشن «یک نقشه از شهرهای مختلف ایران است‌، به همراه اطلاعات به‌روز از آخرین نقاطی که گشت ارشاد در آنجا حضور دارد. کاربران می‌توانند هر نقطه از شهر را که در آنجا گشت ارشاد را مشاهده می‌کنند روی نقشه علامت گذاری کنند تا سایر کاربران با دیدن آن علامت‌ها مسیر دیگری را انتخاب و مقصد خود برسند.»

طی سالهای گذشته، نیروی انتظامی امکانات و منابع زیادی را برای کنترل نحوه پوشش زنان و مردان مصرف کرده است. سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار منتظرالمهدی در ۳۰ اردیبهش ۹۳ گفت که در جریان این کنترل های خیابانی بیش از ۱۸ هزار نفر به مراجع قضایی ارجاع داده شده اند. او درتاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ گفت: «در سال گذشته، ۲۰۷ هزار و ۵۳ مورد تعهد کتبی از هنجارشکنان اخذ، ۱۸ هزار و ۸۱ مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده و دو میلیون و ۹۱۷ هزار تذکر و ارشاد به افرادی که هنجارشکن بودند، داده شده است.» از این تعداد ۴۰ هزار تذکر متعلق به تهران بوده است.

حضور گشت‌های پلیس در خیابان برای کنترل پوشش زنان، همواره با مخالفت گسترده شهروندان مواجه بوده است و یکی از نامحبوب ترین برنامه‌های نیروی انتظامی در نزد جوانان به حساب می‌آید. با این وجود این برنامه از حمایت نهادهای محافظه کار مانند امامان جمعه شهرهای مختلف و همچنین قوه قضاییه و نیروهای شبه‌نظامی بسیج برخوردار بوده است. علیرغم مخالفت‌ها، این برنامه همچنان ادامه داشته است.

در پاسخ به سوال کمپین در خصوص امنیت و حریم خصوصی کاربران در استفاده از این اپلیکییشن گرشاد به کمیپن‌ گفت که «تمام ترافیک این اپلیکیشن از طریق پرتوکل رمزگذاری شده اس.اس.ال عبور داده می‌شود.» به این ترتیب کاربران می‌توانند اطمینان داشته باشند که ارتباط آنها با این اپلیکیشن امن و غیر قابل شنود است. گرشاد بدون ذکر اینکه این اپلیکیشن از کجا اداره می شود به کمپین گفت: «‌سرورها در خارج از کشور هستند وکد اپلیکیشن و سرورهای گرشاد، توسط یک شرکت خصوصی و مستقل مورد بررسی ممیزی امنیت فن آوری اطلاعات و تست نفوذپذیری شده است.»

علیرغم این اظهارات، با توجه به تازگی این اپلیکیشن و ناآزموده بودن آن، مشخص نیست در عمل چه نوع کارایی دارد و چطور می تواند امنیت کاربران را حفظ کند و به علاوه تا چه اندازه در برابر اطلاعات غلط و یا تلاش‌هایی که کاربران می توانند برای گمراه کردن این اپلیکیشن انجام بدهند، با دقت عمل کنند.

این اپلیکشن تا کنون فقط برای گوشی‌های اندرویدی منتشر شده است. گرشاد به کمیپن گفت هنوز زمان انتشار نسخه‌ی آیفون آن مشخص نیست.

بر اساس گفته گرشاد استقبال شهروندان ایرانی از این اپلیکشن بسیار بالا بوده به طوری که در ساعات اولیه معرفی آن سرور‌های این اپلیکشن با حکم بسیار زیاد ترافیک روبه رو شدند و آنها مشغول بهبود سرویس‌های خود هستند. به گفته تیم گرشاد در ساعات اولیه راه اندازی این اپلیکشن بیش از هزار کاربر مشغول فعالیت روی این اپلیکیشن هستند.

بر اساس آنچه که در وب‌سایت رسمی این اپلیکیشن آمده هدف از ساخت چنین اپلیکیشنی «خشم از این‌همه ستم بی‌دلیل» و تلاش برای یافتن راه حلی «برای مقاومت عملی در برابر این حجم بی‌عدالتی» است.

به خاطر استقبال بیش از انتظار سرور های #گرشاد گیرپاژ کردن و ما در حال توسعه و بهبود سرویس هستیم.

  — Gershad (@Gershadapp) February 9, 2016

گرشاد در پاسخ به این سوال کمپین که چطور اطمینان پیدا می‌کنند که گزارش‌ها توسط شهروندان واقعی گزارش می‌شود و نه نهاد‌های امنیتی به قصد اختلال در کارکرد این اپلیکشن گفت :«محدودیت‌هایی را برای گزارش اعمال کردیم و به مرور این محدودیت‌ها را اثر بخش تر خواهیم کرد.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024