پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 25.11.2015, 9:49

ممنوعیت فعالیت حسین زمان، خواننده و نوازنده

حسین زمان، خواننده و نوازنده: از بالا گفته شده تا اطلاع ثانویه به من مجوز داده نشود!

حسین زمان، خواننده و نوازنده موسیقی که به گفته خودش از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تاکنون یعنی نزدیک به یک دهه، حق برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم را ندارد به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت در دولت روحانی برخلاف شعارهای انتخاباتیش در مورد آزادی هنرمندان، نه تنها محروم از اجرای موسیقی شده بلکه حتی از تدریس در دانشگاه که حرفه اصلیش بوده نیز محروم شده است. حسین زمان به کمپین گفت: «در طی این دو سال فقط به من گفته‌اند ما برای دادن مجوز به تو مشکلی نداریم اما از بالا دستور آمده که تا اطلاع ثانویه مجوز ندهیم.»

حسین زمان که انتقاد از مسائل سیاسی را علت ممنوعیت کاریش می داند به کمپین گفت: «من همیشه اعتراض کرده ام. زمانی وبلاگی به نام «کبوتر قاصدک» داشتم که البته چند سالی است فیلتر شده، در آنجا انتقادها و عقایدم را به مسائل سیاسی و اجتماعی می نوشتم. بعدتر در فیسبوک ادامه دادم. یا در  سخنرانی های و نشست ها راحت انتقاد می کردم. اینها در ابتدا باعث دادگاه رفتن من شد و بعد از دست دادن شغل هایم.»

محدود کردن فعالیت هنرمندان در دولت روحانی فقط محدود به یکی دو هنرمند نیست. در تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۳۹۴ خبرگزاری های رسمی از ممنوع الکاری ۲۴ خواننده شاخص موسیقی ایران خبر دادند. این تعداد به علت پخش کلیپ ها در شبکه های ماهواره ای، برخی آنچه «تخلفات در کنسرت های خارج از کشور» نامیده شده و همکاری ادعا شده با سایت «رادیو جوان» که در امریکا مستقر است، از فعالیت منع شدند. همچنین از سال ۱۳۹۲ تاکنون ده ها کنسرت علیرغم داشتن مجوز از سوی وزارت ارشاد و فروش بلیط لغو شد، اینها از جمله اقداماتی است که با شعارهای روزهای انتخاباتی حسن روحانی مغایرت دارد.

در لیست ۲۴ خواننده ای که طبق خبرهای رسمی ممنوع الکار شده اند اسامی چهره های شاخص موسیقی مانند محسن چاووشی، رضا صادقی و حتی همایون شجریان منتشر شد. با این حال ساعاتی پس از انتشار این خبر، فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی و علی مراد خانی، معاون هنری وزارت ارشاد این خبر را تکذیب کرد.

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز گفت: «ما کسی را نداریم که نامش را به طور رسمی در جای خاصی اعلام کنیم و بگوییم فعالیت فلان خواننده به طور کلی ممنوعیت ندارد.» با این حال آقای جنتی توضیح بیشتری نداد که منظورش از «ممنوعیت کلی» چیست. اگر خواننده ای «به طور کلی ممنوعیت» نداشته باشد به شکل جزیی چگونه ممنوع از خواندن خواهد شد.

حسین زمان، خواننده و نوازنده موسیقی پاپ یک روز پس از اظهارات وزیر ارشاد در پاسخ به او در صفحه فیسبوکش نوشت:«به من بگویید این کسانی که با یک نامه شما را از انجام وظایفتان منع می کنند و من را از فعالیت های هنرمی محروم، چه کسانی هستند؟ خودم مقابلشان خواهم ایستاد. شما اگر در هراسید، من نیستم. با این سکوت، من شما را گناهکار می دانم و متاسفانه بایستی به بی کفایتی و محافظه کاری متهم تان نمایم.» یادداشت زمان در مدت کوتاهی توسط رسانه های داخل و خارج منتشر شد.

حسین زمان، خواننده و نوازنده، متولد ۱۳۳۸ و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات است. او از زمان جنگ ایران و عراق تا سال ۱۳۸۰ که بازنشسته اجباری شد، یکی از فرماندهان مخابرات نیروی دریایی سپاه پاسداران بود. او همچنین عضو هیات علمی و استاد رشته الکترونیک و مخابرات در پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف بود اما این همکاری تا سال ۱۳۹۱ به دلایل نامشخص متوقف و قرار داد کاری او دیگر تمدید نشد. حسین زمان یکی از منتقدان سیاست محافظه‌کاران  از دوره خاتمی تا کنون و یکی از حامیان میرحسین موسوی در روزهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.

این هنرمند درباره اولین انتقادها و محدودیت‌هایی که به حذف کارهای او در صداوسیما منجر شد به کمپین گفت:‌«من همیشه به صداوسیما در حوزه موسیقی معترض بودم چون می خواستند ما خواننده ها فرمایشی و سفارشی کار کنیم. من هم در برنامه‌هایی که دوست نداشتم شرکت نمی کردم یا کارهای سفارشی که از من می خواستند بخوانم را نمی خواندم تا بالاخره در سال ۱۳۷۸ علی لاریجانی که آنموقع رییس صداوسیما بود، طی نامه ای اعلام کرد که هیچکدام از کارهای من در صداوسیما اجازه پخش ندارند. این نامه را خودم دیدم. فکر می کردم من خواننده محبوب لاریجانی نیستم اما بعدتر فهمیدم من کلا خواننده محبوب دولت های بعدی هم نبودم.»

حسین زمان که یکبار در سال ۱۳۷۸ در دادگاه نظامی محکوم شده در مورد دادگاهش که آن را سرآغاز محدودیت های بعدیش می داند به کمپین گفت: «من نظامی بودم، فرمانده مخابرات نیروی دریایی سپاه بودم. می گفتند من نباید در کسوت نظامی بودن، وارد مسایل سیاسی می شدم و مثلا از خاتمی دفاع می کردم یا از زندانی شدن عبدالله نوری و دیگر نزدانیان سیاسی انتقاد می کردم. من اعتراضاتم را در وبلاگم می نوشتم یا در سخنرانی ها و مصاحبه های که با روزنامه ها داشتم مطرح می کردم.  در آنموقع سپاه از من شکایت کرد و چون نظامی بودم در شعبه ۱۴ دادگاه نظامی محاکمه شدم.»

این خواننده درباره اتهاماتش به کمپین گفت: «بعد از این همه سال دقیقا اتهاماتم یادم نمانده ولی متهم به اتهاماتی مانند تشویش اذهان عمومی و تعضیف نظام از طریق اظهار نظر و موضع گیری هایم در امور سیاسی شدم. می گفتند حق نداشته ام به عنوان یک فرد نظامی در امور سیاسی دخالت کنم. سه جلسه دادگاه داشتم و خودم بدون وکیل از خودم دفاع کردم.»

حسین زمان در خصوص دادگاه هایش گفت: «به من می گفتند حکم سنگینی برایت می بریم. می گفتند ۱۵ سال حبس خواهی خورد اما در نهایتا به ۹۱ روز حبس تعلیقی به مدت دو سال محکوم شدم. فکر می کنم به دلیل وجه هنریم نمی خواستند خیلی سروصدا در جامعه شود و این حکم سبک را دادند اما از آن پس همه چیز جور دیگری شد، هر جا می خواستم کنسرت بگذارم گروههای فشار یا خودم یا تماشاگرانم را تهدید می کردند و اینطور جلوی کارهایم گرفته می شد. اما از سال ۷۸ تا دوره آخر دولت خاتمی علیرغم فشار و تهدیدها من چندین کنسرت در شهرهای مختلف برگزار کردم اما وقتی احمدی نژاد رییس جمهور شد، وزارت ارشادش به طور واضح و شفاف به من گفت اجازه کار ندارم و به کارهایم مجوز نخواهند داد. من هم دیگر پیگیری نکردم.»

این خواننده پاپ که بیش از یک دهه است حق خواندن به طور رسمی را در کشور ندارد به کمپین گفت: «اما وقتی روحانی رییس جمهور شد مجددا به وزارت ارشاد مراجعه کردم. در طی این دو سال چندین بار به نزد معاون هنری وزارت ارشاد یا مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد رفتم اما همگی گفتند ما با تو مشکلی نداریم اما از بالا دستور آمده که به تو مجوز ندهیم. گفتم آخر چه کسی  و به چه دلیل جلوی مجوز گرفتن من را می گیرد، حداقل این جواب را بدهید . آنها هم گفتند، بررسی می کنیم و جواب می دهیم اما تا حالا که هیچ جوابی ندادند.»

حسین زمان با اشاره به شعارهای انتخاباتی روحانیبه کمپین گفت: «من نمی دانم این بالا کجاست. هیچ وقت هم کسی از بالا به من نامه ای نداد تا کتبا وضعیتم را بدانم. ده سال است این حرف ها را دارند به نوع های مختلف تکرار می کنند.»

حسین زمان همچنین با اظهار گلایه از اینکه حتی حق تدریس نیز از او گرفته شده است به کمپین گفت: «من سالها استاد پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف در کیش بودم اما از سه سال پیش جلوی تدریسم گرفته شده است. مسولان دانشگاه به من گفتند نامه ای به آنها داده شده که من حق تدریس ندارم البته به خودم نامه را نشان ندادند اما خیلی مودبانه عذرم را خواستند. حتی مسولی به من گفت دیگر پیگیری نکنم چون این دستور از بالا آمده است. هیچکس جرات ندارد به من مستقیما بگوید چرا نمی توانم بخوانم یا درس بدهم، همه من را به نامه ای از بالا ارجاع می دهند.»

این خواننده که بازنشسته سپاه است، سالهاست حق خواندن ندارد و از سه سال پیش نیز شغل تدریس را از دست داده درباره اینکه چطور زندگی خود را اداره می کندبه کمپین گفت: «زندگیم خیلی سخت می گذرد. من از طریق حقوق تدریس امورات زندگیم می چرخید اما از سه سال پیش دیگر منبع درآمدی ندارم و از پس اندازم استفاده می کنم. طبیعی است که خیلی سخت می گذرد.»

حسین زمان در ادامه گفت: «چاره ای دیگر جز تحمل ندارم.  در این شرایط بد مالی، دو سال پیش از بانک وام گرفتم و هزینه ساخت و ضبط شش، هفت آهنگ را دادم. آخر نمی توانم هیچ کاری هم نکنم. این کارها هم در شبکه های مجازی و یا رادیو و تلویزیون برون مرزی پخش شد. همین.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024