جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.11.2015, 0:08

دعوت از بسیج برای دخالت در انتخابات؛ تدارک دوباره کودتای مخملی؟

محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بر خلاف سخنان صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر عدم دخالت نظامیان در امور سیاسی از بسیج دعوت کرد تا در قبال انتخابات پیش رو کاری کنند تا مجلس آینده مانند مجلس ششم نشود. این بدین معناست که امام جمعه موقت تهران از بسیج می خواهد که در انتخابات پیش رو به طور مستقیم دخالت داشته باشد. کاری که پیش از این نهادهایی همچون بسیج و سپاه تجربه آن را دارند.

سالها پس از تشکیل بسیج و سپاه به نظر می رسد خواب های ارتش بیست میلیونی در جای دیگری تعبیر شده و آنجا که بنیانگذار انقلاب اسلامی به صراحت گفته بود: “وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه هاست به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً ، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.” به دست فراموشی سپرده شده است.

پس از سخنرانی امام خمینی در جمع اعضای سپاه پاسداران مرکز تهران، در آذرماه ۵۸ بسیج تشکیل شد. آنجا که او با تاکید بر لزوم وحدت و آمادگی در برابر تهدیدهایی که علیه کشورمان در جریان است،گفت: “مملکت اسلامی همه‌اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد… همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد…”

پس از این سخنان بسیج تشکیل شد و هشت سال جنگ با همین نیروهای مخلص اداره شد. اما پس از جنگ هشت ساله، سپاه و بسیج که از فعالیت نظامی فارغ شده بودند به جای قرار گرفتن در وضعیت آماده باش راه به سوی سیاست گذاشتند. از همین رو امام خمینی در سخنرانی های آخر خود و به خصوص وصیت نامه اش به صراحت دخالت سپاه و بسیج را در امر سیاست منع می کند.

سالهای پس از امام، سالهای انحراف سپاه از مسیر ترسیم شده مدنظر امام و انقلاب بود برای همین از آنجا که همچنان بدنه سپاه از نیروهای مردمی و یادگاران جنگ بودند و هنوز سر به فرمان امام خمینی داشتند، سپاه راهش را به اقتصاد باز کرد. با این کار هم منافع خود را تامین کرد و هم در سطوحی از قدرت ماند و هم بر اطاعت امر ولی خود باقی مانده بود.

اما سالهای پس از سازندگی و اصلاحات قدرت حاصل از پول و جاه طلبی راه سپاه و بسیج را به سیاست باز کرد و انتخابات ۸۸ نقطه اوج این دخالت بود. تامین منافع اقتصادی نامشروع تنها در سیستمی معیوب و فاسد میسر می شود و چه دولتی بهتر از دولت پاکدست محمود احمدی نژاد.
آخرین دخالت سپاه و بسیج دو نیروی نظامی در کشور در سیاست به تقلب عظیمی ختم شد که کودتایی انتخاباتی را به دنبال داشت و آن همه هزینه بر کشور و انقلاب تحمیل کرد.

همان زمان که نشانه های این دخالت های سپاه در امری که امام آنان بر حذر داشته بود، در حال نمایان شدن بود میرحسین موسوی که اکنون بیش از چهار سال توسط همین نهاد امنیتی در حصر است در نامه ای به رهبری از او خواست برای جلوگیری از این بی قانونی آشکار دخالت کند.

میرحسین موسوی در بندی از همین نامه نوشت: ” شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است و به نظر می رسد این عمل در صورت صحت خبر علاوه بر نقض قوانین، شکاف بین فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نیروهای بسیج و سپاه را دامن می زند. از آنجا که دامنه اقدامات غیرقانونی فوق مشخص نیست و بخشی از اعضای شعب اخذ رای و ناظران از حامیان نامزد خاص آنان انتخاب شده اند احتمال تصرف در آراء مردم اذهان را می آزارد.”

آن زمان میرحسین خبر نداشت این کودتایی است که مجریانش ماههاست برای آن برنامه ریزی کرده اند و این کودتا مگر می شود بی اطلاع ولی امرشان باشد؟ برای همین بود که سه ماه پس از انتخابات ۸۸ سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه تهران اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی “از عملکرد پاسداران و بسیجیان در ماه‌های گذشته رضایت داشتند.

سردار احمد ذوالقدر گفت: “در این ایام که بنا بر فرمایشات ایشان (آیت الله خامنه ای) رد شدند، ما پاسداران این سعادت را داشتیم تا از دو آزمون بزرگ سربلند بیرون بیائیم. اول اینکه صراط مستقیم را بخوبی شناختیم و دوم اینکه بخوبی توانستیم فتنه را بخشکانیم.”

همان زمان علی سعیدی، جانشین آیت الله خامنه ای در سپاه هم اعلام کرد که مساله منع ورود سپاه به سیاست از سوی آیت الله خمینی “باید کاملا منقح شود و شرایط صدور فرمان لحاظ شود و شرایط زمانی و مکانی آن مد نظر قرار گیرد چرا که ممکن است یک مطلبی در زمان خاصی مقتضیات لازم را داشته باشد و در زمان دیگر نداشته باشد.”

سردار حسین همدانی، جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج هم اعلام کرد که ما حوزه دفاع مقدس را جدا از سیاست نمی دانیم و انتخابات را یک مانور و عملیات بیت المقدس می دانیم.

و این چنین سخنان صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی و کسی که فلسفه وجودی سپاه و ارتش از گفته های او متاثر است، چند سال پس از وفاتش آنجا که با منافع سپاه و بسیج زاویه پیدا کرد، نادیده گرفته شد. و این نادیده گرفته شدن با چراغ سبزی بود که توسط آیت الله خامنه ای در طول سالهای اخیر به سپاهیان و بسیج به عنوان بازوان رهبری نشان داده شد.

در سالهای اخیر هر کجا پای نظامیان در فسادهای عظیم اقتصادی و سیستماتیک وجود داشت، رهبری با صدور فرمان “کش ندهید” راه را بر طلب حق الناس بست و دستان آنان را باز گذاشت تا ادامه راه دهند.

برای همین است که حال پای یک انتخابات دیگر در میان است هواداران رهبری باز دست به دامان سپاه و بسیج شده اند تا حتی با دخالت مستقیم نگذارند پای رقیب سیاسی به میدان باز شود.

در آخرین اظهار نظر از این دست، محمدعلی موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز از بسیج دعوت می کند تا در قبال انتخابات پیش رو کاری بکنند تا مجلس آینده مانند مجلس ششم نشود.

به نظر می رسد آنچه امام جمعه موقت تهران می خواهد تنها با دخالت در انتخابات میسر شود. کاری که پیش از این نهادهایی همچون بسیج و سپاه تجربه آن را دارند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه دشمن برای دو انتخابات پیش رو برنامه دارد، تصریح کرد: مبادا مجلسی مثل مجلس ششم که مقابل رهبر ایستاد و خون به دل رهبر کرد، تشکیل شود.

این مقام حکومتی در سخنی عجیب خطاب به بسیجیان گفت که بسیج نه تنها تابع ولی فقیه است بلکه اگر احساس کند رهبر از چیزی خوشحال می‌شود به استقبال آن می‌روید ولو اینکه ایشان دستور نداده باشند.

موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج، گفت: در این جهان فقط یک عده ناجی هستند آن هم کسانی که متمسک به خدا و اهل بیت و در کنار ولی امر باشند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب بارها نسبت به نفوذ دشمن هشدار داده اند لذا بسیجیان باید چشمان بیدار در این حوزه باشند و به مسولین گوشزد کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024