سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2015, 12:57

استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه

سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴

یک مقام‌های آمریکایی گفت، حملات اخیر با گاز خردل و کلر در صحنه نبرد در سوریه نشان می‌دهد که استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به یک امر روزمره بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، در گزارش معتبر از سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در ۲۹ اکتبر سال جاری میلادی، استفاده از گاز خردل در سوریه به صورت رسمی تایید شد؛‌ سوریه دو سال پیش انهدام زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را آغاز کرد.

درحالیکه این سازمان دقیقا در گزارش خود مشخص نکرده کدام طرف درگیری در جنگ سوریه از این تسلیحات استفاده کرده، منابع دیپلماتیک گفته‌اند این تسلیحات توسط داعش و مخالفان سوری در شهر مارع در سوریه و همچنین مناطق مورد هدف دولت سوریه و در اوت سال جاری میلادی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند که این احتمال وجود دارد داعش به توانایی ساخت سلاح شیمیایی دست پیدا کرده باشد یا آنها را از زرادخانه‌ای در سوریه که مخفی مانده به دست آورده باشد.

رافائل فولی، نماینده آمریکا در سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به شورای اجرایی این سازمان گفت: واقعیت غم انگیز این است که استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه به یک امر روزمره بدل شده است.

وی با بیان اینکه هیچ خطری بیش از استفاده روزمره از این تسلیحات در سوریه وجود ندارد، تاکید کرد:‌ گزارش ها نشان می‌دهد که دولت سوریه نیز از این نوع تسلیحات بهره می برد.

دولت دمشق سال ۲۰۱۳ پذیرفت تا تسلیحات شیمیایی خود را از بین ببرد و با نظارت سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی زرادخانه شیمیایی خود را نابود کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024