چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.11.2015, 1:44

سرنگونی پرونیست‌ها، آغاز اصلاحات سخت

اعتماد: «دانیل سیولی» نامزد حزب حاكم دولت «جبهه برای پیروزی» نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین را به «مائوریسیو ماكری» از حزب ائتلاف محافظه‌كار مخالف دولت «كامبیه موس» یعنی تغییر بدهیم، واگذار كرد. وعده نجات اقتصاد بیمار و فرهنگ سیاسی تفرقه اصلی‌ترین وعده‌های ماكری بودند. قدرت در آرژانتین در حالی در اختیار این نجیب‌زاده آرژانتینی متولد ایتالیا قرار می‌گیردكه اقتصاد آرژانتین از تورم بالا، ركود پایین و فساد رنج می‌برد. دولت «مائوریسیو ماكری»، سومین دولت غیر پرونیست در آرژانتین بعد از پایان سومین حكومت نظامی در سال ۱۹۸۳ خواهد بود.

ماكری وعده داده است كه برنامه‌های رفاهی برای طبقات فقیر را در كنار اصلاحات اقتصادی و تجاری دنبال كند تا در هنگام اصلاحات سخت اقتصادی صدمه‌ای به قشر ضعیف وارد نشود. همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، منابع خبری محلی گزارش دادند كه بدهی خارجی این كشور به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این موضوع یكی از دلایل شكست دانیل سیولی، نامزد مورد حمایت كریستینا فرناندز كرشنر، رییس‌جمهور كنونی آرژانتین بود و این در حالی است كه سیولی در دور اول نتیجه امیدبخشی را از آن خود كرده بود، شكست سنگین برای كرشنر و چپگرایی آرژانتینی؛ پرونیسم ارزیابی می‌شود.

نتیجه آرا
نتیجه آرای مردم آرژانتین پس از دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از تصمیم آنها برای پایان دادن به بیش از یك دهه حضور كرشنرها و همراهان وی در راس قدرت حكایت دارد. بر اساس آرای اعلام شده، مائوریسیو ماكری منتقد اصلی سیاست‌های كریستینا فرناندز كرشنر همسر رییس‌جمهور فقید آرژانتین و رییس‌جمهور كنونی این كشور، بیش از حدود ۵۱ درصد آرا را به دست آورده و نامزد مورد حمایت كرشنرها یعنی دانیل سیولی، چهل و هشت و نیم درصد آرا را كسب كرده است. هر چند شمارش مجموع آرا نشان می‌دهد كه تفاوت رای ماكری با سیولی در حدود ۷۰۰ هزار رای بوده، اما بر اساس قانون انتخابات آرژانتین، همین اختلاف آرا در نهایت سرنوشت آینده آرژانتین را تعیین كرده است.

كریستینا فرناندز كرشنر، رییس‌جمهور كنونی آرژانتین، قرار است دهم دسامبر پست خود را به ماكری واگذار كند. با این واگذاری به دوران ۱۲ ساله كرشنرها پایان داده خواهد شد. پیش از او نستور كرشنر، همسرش، در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سكان ریاست‌جمهوری را در دست داشت. در سال ۲۰۰۷ كریستینا فرناندز كرشنر با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری جانشین همسرش شد. اما پس از پایان دوره كریستینا فرناندز، وی قصد داشت هم حزبی خود یعنی دانیل سیولی را به عنوان جانشین خود معرفی كند و همه‌جانبه نیز در كنار او قرار گرفت تا بتواند در دور اول انتخابات پیروز شود، سیولی در دور اول انتخابات اگرچه پیروز شد اما حایز ۴۵ درصد آرا برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری نشد و برای نخستین بار در تاریخ سیاسی آرژانتین انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم كشیده شد و در نهایت رقابت را به ماكری واگذار كرد.

رییس‌جمهور جدید آرژانتین كیست؟
مائوریسیو ماكری متولد هشت فوریه ۱۹۵۹ میلادی است. او به عنوان یك مهندس عمران، سیاستمدار و تاجری سرشناس در آرژانتین به حساب می‌آید. او پیش از اینكه وارد سیاست شود در حوزه تجارت بسیار فعال بود و به عنوان پسر ثروتمند آرژانتین شناخته می‌شد. او همچنین در دوره اوج باشگاه بوكا جونیورز ریاست این باشگاه معروف آرژانتینی را برعهده داشت. وی توانست در سال ۲۰۰۳ به شهرداری شهر بوینس آیرس برسد و یك بار نیز توانست به عنوان نماینده مردم این شهر به پارلمان این كشور راه یابد. او در سال ۲۰۱۱ نیز به عنوان یك نامزد بالقوه برای ریاست‌جمهوری شناخته می‌شد اما وارد این عرصه نشد. او اما با شعار تغییر در سال ۲۰۱۵ توانست حمایت احزاب راست آرژانتین را به دست آورد و وارد انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین شود.

وی در نخستین نطق خود در شب شادمانی این پیروزی گفت: امروز یك روز تاریخی است و آغازی برای پایان یك دوره است. برای همین است كه نمی‌توانیم این تغییر را بر پایه انتقام یا تسویه حساب بنیان بگذاریم. او همچنین در میان هواداران خود وعده تحولی شگرف و فرصت‌های شغلی بیشتر را داد. او از كسانی كه به او رای ندادند خواست تا از او پشتیبانی كنند. ماكری با بیان اینكه ما رویای آرژانتینی عاری از فقر را در سر داریم اعلام كرد كه برای برآورده ساختن این رویا برنامه دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024